Hoteloví hosté si po krizi méně užívají. Ilustrační snímek

Hoteloví hosté si po krizi méně užívají. Ilustrační snímek | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Hoteloví hosté šetří. Méně jedí a na pokoj si nosí vlastní pití

  • 177
Hoteliéři se poprali s krizí různě. Jedny oškubala, jiní ji ani nepocítili. V jednom pohledu se však shodují: hosté si už nedopřávají hotelových služeb tolik jako dřív. Omezili své útraty v restauracích, omezili návštěvy wellness center a hlídají se i na pokojích, kde po sobě nechávají minibary netknuté.

"U tří hvězd je útrata na hosta okolo 500 korun, záleží na délce pobytu. Útraty na minibarech se opravdu hodně snížily, lidé se vzdávají nápojů a nosí si na pokoje vlastní pití. Takový trend dříve vůbec nebyl," líčí Lukáš Pytloun, majitel čtyř hotelů na Liberecku, kam jezdí hlavně Češi a Poláci. U hotelů se čtyřmi hvězdami sice útrata na hosta neklesla, ale pokoje jsou méně obsazované.

Liberecko není typickou turistickou destinací, situace je ale podobná i jinde a netýká se zdaleka jen Čechů. "Klient zaplatí za kompletní pobyt, kde má plnou penzi a léčení, a za další služby už neutrácí. Šetří třeba v lobby baru, restauraci, ale méně se využívají i doplňkové služby, jako jsou wellness procedury," popsala obchodní ředitelka karlovarského hotelu Thermal Iva Hauptmannová. Zároveň dodala, že krize ve Varech nezasáhla hotely tak silně jako jinde. Hotel Thermal tak přes velkou konkurenci letos zdražil zhruba o sedm procent.

Šetří i Němci. Rusové se tolik nehlídají

Také turisté v Praze se drží oproti předkrizovým rokům zkrátka. "Já si myslím, že se doplňkových služeb nebude už nikdy užívat tak široce. Mám na mysli služby typu room servis (služby, jako je donáška jídla na pokoj, pozn. red.) nebo konzumace v restauracích. To se zaplať pánbůh netýká Rusů," posteskl si Karel Doubek, ředitel čtyřhvězdičkového hotelu Adria na pražském Václavském náměstí. Více podle něj šetří i Němci, kteří dříve služeb hojně využívali. "Ve velmi omezené míře si nechávají třeba prát, žehlit a také v omezené míře konzumují. Na to jsme dřív nebyli zvyklí," vypráví.

Hotely v číslech

hotely podle hvězdiček
*****   56 hotelů (+7)
****   489 hotelů
***   1 316

meziroční nárůst hostů
***** +21 %
****  +14 %
***   +13 %
**/*  +19 %

hostů celkem
2,6 milionu (+12,8 %)

počet přenocování
7,7 milionu (+8,7 %)

hosté podle národnosti
Němci: 5,9 mil.
Rusové: 1,9 mil.
Poláci: 1,5 mil.
Rakušané: 1,3 mil.
Slováci: 1,3 mil.

pozn. data z ČSÚ za leden až březen 2012. V závorce změna oproti loňsku.

V řeči čísel letos turistický ruch oživuje, oproti loňskému prvnímu čtvrtletí se počet hostů v ubytovacích zařízeních v Česku zvedl o 13 procent, zaznamenal Český statistický úřad. A nejvíce přibývá právě Rusů, kterých tento rok jezdí bezmála o třetinu víc. "Je to výborná klientela," říká šéf Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek.

Rusové stráví totiž na dovolené v Česku mnohem delší dobu než ostatní národy. Zatímco obecně je průměr kolem tří dnů, u Rusů je to přes pět dní. Také utrácejí ve srovnání s ostatními poměrně hodně peněz. "Denně je to okolo 2 300 korun bez ubytování," dodal Stárek.

Délka pobytu se krátí

Většina hoteliérů potvrzuje, že na začátku letoška sice hostů přijelo víc než loni, ale klima na trhu je takové, že moc zdražovat nemohou. Někteří ale ceny zvedli. Podle Stárka se například v Praze tržba na pokoj zvýšila v průměru o sedm procent a stejně tak i ceny. 

Pražský hotel Adria zdražil až o pět procent. "Hoteliér ale dostane ve výnosech méně než před několika lety, protože příjem smaže opakované navýšení DPH," tvrdí Doubek. "Zdražujeme průběžně, oproti loňsku to bylo asi o sedm procent," přidává se obchodní ředitelka hotelu Thermal. Šéf libereckých hotelů Pytloun ale tvrdí, že klientů letos ubylo a ceny se nehýbou už od roku 2007.

Přestože období nejtěžší krize v hotelovém byznysu už pominulo a hoteliéři doufají, že už se nevrátí špatné roky, kdy návštěvnost klesala až o třetinu, optimističtí nejsou. "Lidé šetří a budou šetřit ještě víc. Také pokračuje zkracování pobytů. Průměrná délka se snížila zhruba na tři dny. To je bohužel smutné," uzavírá šéf Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek.