Smlouvy s rezervačními weby nám brání prodávat levněji, říkají hoteliéři

  10:27aktualizováno  10:27
Rezervační hotelové portály v čele s Booking.com mají podle některých hoteliérů až nemorálně vysoké provize. Z ceny pokoje to je čtvrtina, někdy i přes třicet procent. Weby ale mají velkou vyjednávací sílu, protože podíl ubytování přes ně roste a někteří hoteliéři přes ně plní takřka celé své kapacity.

Hotel Central v Kodani v Dánsku má jen jeden pokoj s manželskou postelí. | foto: Profimedia.cz

„Na rezervační portály všichni nadávají, ale všichni je potřebují,“ shrnul obchodní manažer hotelové sítě Pytloun Zdeněk Zajíc. Řetězec sedmi hotelů, z nichž většina je v Liberci, přijímá už devadesát procent rezervací skrze rezervační weby, jako je Booking, Expedia a­ HRS. Číslo v čase narůstá, ale Pytloun v tom není výjimkou.

Rezervační portály si z ceny pokoje obvykle strhávají od 15 do 25 procent. Někteří hoteliéři si k tomu připlácejí další procenta, aby se dostali na lepší pozice ve vyhledávačích, reklamních kampaních a podobně. Jablko sváru však leží jinde.

Diktát rezervačních portálů

Asociace hotelů a restaurací ČR, která již delší dobu brojí proti praktikám rezervačních webů, upozorňuje, že se portály snaží diktovat, za kolik mají hotely samy prodávat. Doufá, že ve prospěch hotelů zasáhne Evropská komise.

„S rezervačními systémy jsme měli spory, protože smluvně vyžadují paritu cen. Myslíme, že je to v rozporu se zdravou hospodářskou soutěží,“ uvedl šéf asociace Václav Stárek.

Slevomat chce překonat Booking.com, nabídne hotely v zahraničí a bez slev

Co to znamená? Pokud hoteliér napřímo prodá pokoj levněji než přes portál, může ho zprostředkovatel potrestat. Tuto výsadu si smluvně ošetří. Majitelé ubytovacích zařízení v tom smyslu vedli válku hlavně s dominantním Booking.com.

„Pokud nabízíte pokoj na hotelovém webu levněji, Expedia i Booking vás na to upozorní nebo vás vyhodí, pokud ceny nesrovnáte,“ popsal Zdeněk Zajíc z hotelové sítě Pytloun. Tuto sankční politiku uplatňují i další portály. Pokud hotel prodává levněji nebo dráž, může se dočkat toho, že jeho nabídku rezervační portál stáhne nebo ji zařadí na horší pozici.

Asociace hotelů a restaurací ČR ve spolupráci s partnerskou asociací v Evropě HOTREC lobbují za to, aby proti takovému jednání Evropská komise tvrdě zasáhla po vzoru antimonopolních úřadů v Německu a Francii. Ty se postavily jasně na stranu hotelů. Rozhodly, že požadavek rezervačních portálů, aby hotely ve své pultové nabídce prodávaly za stejnou cenu, je proti pravidlům hospodářské soutěže.

Rezervujte přímo, volají hoteliéři v kampani proti rezervačním portálům

Evropská komise se k cenové paritě vyjádřila na začátku letošního roku. Uvedla, že rovné ceny si portály nesmějí vynucovat vůči sobě, ale jejich požadavek směrem k hotelům je legitimní. „Jasný krok zatím neudělali, ale nevidíme důvod, proč by hotely na svém webu neměly mít lepší nabídku,“ nevzdává se Stárek.

Spor se naopak netýká výše provizí. Přestože je hoteliéři považují za vysoké, odmítají, že by si host kvůli nim za pokoj připlácel. „Jsou vysoké, ale platíte za to, co byste jinak sami museli investovat do marketingu,“ myslí si Zdeněk Zajíc z hotelů Pytloun. „Provize neprodražují cenu pokoje,“ dodává Jiří Gajdošík, partner sítě šesti luxusních butikových hotelů Asten Hotels. Některé provize však považuje za „nemorálně vysoké“, a také proto podíl on-line objednávek snižuje. Od 30 do 70 procent rezervací si řetězec zajistí sám.

Hoteliéry bolí Airbnb

Hlavním hráčem rezervačních portálů je americký Booking.com se zhruba polovičním podílem na trhu. Pro srovnání: nejsilnější tuzemský Hotel.cz drží kolem pěti procent trhu. Booking ve světě masivně investuje do marketingu a je jedním z největších inzerentů na Googlu. Hoteliéry však znervózňuje ještě něco jiného. Americký portál se pustil do byznysu s ubytováním v soukromí, který rozjela síť Airbnb. Na billboardech, které zaplavily Prahu, vyzývá lidi, aby pronajali svůj apartmán.

Booking.com do uzávěrky tohoto vydání odpovědi redakci nedodal. Společnost HRS, kterou do hotelů často proudí korporátní klientela, uvedla, že ke všem partnerům přistupuje podle stejných, férových principů. Ve sporu s touto firmou v Německu už v roce 2013 antimonopolní úřad zakázal používat klauzuli o paritě cen.

Problém však není černobílý. Pavel Kotas, majitel rezervačního portálu Hotel.cz, říká, že ač usnesení o paritě ve smlouvě firma má, v praxi nekontroluje, za kolik hotely prodávají. „Parita cen není problém pro hotely, které umí pracovat se svým marketingem a dokáží na svém webu nabídnout něco navíc, co přímou rezervaci učiní atraktivnější,“ uvedl. Podle něj hoteliéry víc trápí ubytování typu Airbnb.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Válka eBay s Amazonem pokračuje. Aukční server žaluje lov pracovníků

Ilustrační snímek

Aukční portál eBay zažaloval e-shopového globálního krále Amazon. Obvinil ho, že mu nelegální cestou přetahoval...

Musíme bránit USA, vysvětluje šéf Amazonu žízeň po tučné armádní zakázce

Jeff Bezos před raketou New Shepard

Desetimiliardová armádní zakázka s názvem JEDI je opředena tajemstvím a účast amerických firem na ní budí čím dál větší...

Indické ženy se rozpovídaly o obtěžování, firmy vyřizují pojištění proti MeToo

Mimochodem Indky jsou krásné a nosí úžasné šaty a šperky. Pořád.

Poté, co se lavina s obviněními ze sexuálního obtěžování přesunula z Hollywoodu do Indie, se některé tamní společnosti...



Najdete na iDNES.cz