Jeden z pražských Hiltonů používá zároveň hodnocení čtyř a pěti hvězd.

Jeden z pražských Hiltonů používá zároveň hodnocení čtyř a pěti hvězd. | foto: Profimedia.cz

Hotely si umazávají hvězdy, aby neztratily farmaceutickou klientelu

  • 46
Luxusní hotely se dobrovolně vzdávají svých hvězdiček, aby nepřišly o klientelu z řad farmaceutických firem. Ty oficiálně z etických důvodů přestávají pořádat lékařské kongresy v pětihvězdových hotelích.

"V zahraničí to začalo asi před rokem, možná ještě dřív. Farmaceutické firmy začaly být napadány, že utrácejí peníze za drahé hotely, takže se celosvětově usnesly, že vynechají pětihvězdová zařízení," říká Pavel Hlinka, šéf Asociace hotelů a restaurací ČR, která oficiální certifikaci hotelům propůjčuje.

Podle Hlinky je deklasifikace hotelů nesmyslné rozhodnutí. "Vůbec nejde o to, kolik kdo má hvězdiček, ale za kolik to prodává," říká. Ceny totiž zůstávají stejné jako dřív.

Strategické sundávání hvězd zřejmě funguje. Všech pět hvězd oficiálně přestaly uvádět například pražské hotely InterContinental či Corinthia Hotel Prague, žádné hvězdy nepoužívá například Hilton Prague Old Town.

S důvodem odstranění hvězdiček se hotely netají: "Je to kvůli naší menší konkurenceschopnosti v sektoru klientů z farmaceutického sektoru, ale i dalších," říká Petra Kazdová, mluvčí pražského InterContinentalu.

Ten se zbavil hvězdiček loni v létě a totéž udělal i ve svých hotelích v Berlíně, Drážďanech či Vídni. Řetězec prý kvůli tomu o klienty nepřichází, na webových rezervačních serverech je totiž stále neoficiálně hodnocen jako pětihvězdičkový.

"Klientela, kterou chceme, ví, co je InterContinental, hostů nám od zrušení přibývá," dodává mluvčí.

Mluvčí hotelu Hilton Markéta Šebková upřesňuje, že hodnocení čtyř a zároveň pěti hvězd používá jen druhý z hotelů firmy Hilton Prague. Podle Hlinky z AHRČR je rozdělení hotelu na dvě části také způsob, jak nepřijít o kongresové zákazníky.

Corinthia Hotel Prague zase na požádání rozesílá klientům dopis, v němž uvádí, že hotel nemá žádnou oficiální certifikaci, ale že pětina pokojů je na úrovni pěti hvězd, zbytek na čtyřech.

Kodex chrání před kritikou

Žádné usnesení farmaceutických firem přímo o počtu hvězd nehovoří. Světová federace výrobců farmaceutik a asociací ve svém kodexu pouze stanovuje, že ubytování a pohoštění lékařů na kongresech nemá překročit přiměřený rámec a obecně by účastníci měli být ubytováni na takové úrovni, jakou by si normálně byli sami ochotni zaplatit ze svého.

"Národní asociace mohou jít ještě dál z hlediska sankcí (vůči svým členům)," říká k tomu Radim Petráš, výkonný ředitel Asociace inovativního farmaceutického průmyslu.

Ta sdružuje výrobce léků v Česku. Podle Petráše to farmaceutické firmy dělají proto, aby jejich vztah k lékařům byl chápán jako etický. Jinými slovy, aby nemohly být podniky nařčeny kontrolními orgány z toho, že se snaží lékaře ovlivnit, aby předepisovali jejich výrobky.

Farmaceutické firmy pravidla etiky interpretují podle svého. "Nejsme omezeni počtem hvězdiček, ale cenou, případně tím, do jakého řetězce patří," říká Jiří Pešina, mluvčí Roche.