Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hotovo: České dráhy nakoupí 16 railjetů, smlouva je kompletní

  17:38aktualizováno  18:32
Rakouský železniční dopravce ÖBB stvrdil smlouvu mezi společností Siemens a Českými drahami o nákupu 16 vlakových souprav Railjet. České dráhy za jednotky zaplatí téměř 5 miliard korun.

Railjet při cestě do zkušebního centra VUZ Velim v Ústí nad Orlicí | foto: Tomáš Kuchta

Obchod se uzavřel po dlouhých jednáních. Vlakové jednotky jsou nové, rakouské státní dráhy ÖBB měly předkupní právo na celkem šedesát vlaků, šestnáct z nich si ale neodebraly. Ty nyní za lepší než tržní cenu dodá Siemens dominantnímu českému dopravci.

"České dráhy dnes uzavřely kontrakt s ÖBB a Siemensem na dodávku 16 ks rychlovlaků Viaggio Comfort známých pod obchodním názvem ÖBB Railjet v hodnotě 200,5 milionů Euro," potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Railjet - bistro.

Railjet - bistro

Dráhy chtějí luxusní soupravy nasadit nejen v mezinárodní přepravě (do Rakouska a Německa), ale i mezi velkými městy v zemi, například mezi Prahou, Brnem, Ústím nad Labem, Pardubicemi nebo na dalších vnitrostátních tratích.

České dráhy si od nákupu slibují výrazné omlazení svého vozového parku pro dálkové spoje. Mezistátní dopravu ČD zajišťuje 650 vozů, ale téměř 600 z nich je starších než 20 nebo 30 let. Každá souprava Railjet má sedm vozů, celkem tedy 112 nových vozů. Dodávka je bez lokomotiv.

Siemens soupravy do ČR dodá v letech 2013 a 2014. Kapacita railjetů je 400 míst a maximální rychlost 230 km/h, tolik ale na české železnici stejně jet nemohou.

Rakouský rychlovlak Railjet

Interiér railjetu

Kolem nákupu railjetů se vedly dlouhé spory, na podnět konkurenčního dodavatele vlaků Škoda Transportation dokonce antimonopolní úřad obchod dočasně zakázal. Nelíbilo se mu například to, že dráhy obešly standardní výběrové řízení a využily takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění. České dráhy argumentovaly tím, že na uzavření výhodného obchodu není čas a tržní cena by byla výrazně vyšší.

Railjety by měly drahám pomoci v boji proti nastupující konkurenci. Rivalita na českých kolejích velmi výrazně roste od pondělka, kdy poprvé na trati Praha-Ostrava vyjely vlaky firmy RegioJet podnikatele Radima Jančury. Konkurence dokonce donutila dráhy výrazně, zhruba o třetinu, na tomto spoji zlevnit (čtěte Dráhy kvůli žlutým vlakům zlevňují).

Dalším konkurentem na železnici je společnost LeoExpress, která by na konci příštího roku měla vyjet mezi Prahou a Vídní.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).
Od dálnic zmizely první billboardy. Odstranili i legální, tvrdí majitel

Silničáři začali odstraňovat na dálnicích první nelegální billboardy. Jako první odstranili poutače na D1 na Vysočině a ve středních Čechách. . Začali na D1 na...  celý článek

Technologie jsou zapojeny, úředníci připraveni. Ostrý provoz úsekového měření...
Rychlost na D1 se hlídat nebude. Kvůli zpackanému tendru chybí radary

Nohu z plynu, jinak můžete být až o pět tisíc korun a mít hned tři „trestné“ body na kontu řidiče. Tak úředníci ještě na jaře strašili řidiče mířící po...  celý článek

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.