Výrobci věří, že technologie, využívaná i jinde v byznysu, může v budoucnu generovat zajímavé příjmy i v prodeji hraček. Na letošním oborovém veletrhu v New Yorku zazněly odhady, že za hračky s touto technologií zákazníci do roku 2023 utratí desítky miliard dolarů. Zda je odhad reálný, či vysněný, se teprve ukáže. Všechny velké firmy však už loni tyto novinky uvedly na trh a letos chystají další.
Lego v minulém roce představilo aplikaci s rozšířenou realitou, která umožňovala na chytrém telefonu v reálném prostředí – tedy třeba doma v pokoji – vytvořit projekci stavebnice s prvky počítačové hry.
Letos nápad posune dál. Na podzim vyšle do obchodů osm stavebnic s názvem Hidden Sides. V principu půjde o mobilní hru, jejíž součástí se stane předem sestavená klasická stavebnice. Ve hře s duchařskou tematikou ožije strašidelný dům, hřbitov nebo různé dopravní prostředky.
Děti si chtějí hrát s chytrými telefony
„Hraní vnímáme jako kombinaci fyzického světa s tím digitálním,“ řekl MF DNES ředitel firmy Lego Group Niels Christiansen. Základem zůstává fyzická manipulace se stavebnicovými díly, která je nutná pro plnění úkolů ve hře. Dítě si hraje v obou světech navzájem, na začátku však musí fyzický model složit a oskenovat mobilem či tabletem podobně jako při čtení QR kódů.
Na rostoucí potřebu dětí hrát si s chytrými telefony a tablety už dánský výrobce stavebnic reaguje několik let. Na trh uvedl například různá vozidla a vlaky, ovladatelné z tabletu, nebo programovatelného robota Lego Boost. Digitalizace proniká i do hraček pro nejmenší z řady Duplo.
Lego čísla z jednotlivých trhů a o prodejích výrobků nezveřejňuje, podle Christiansena je však stále pro firmu obchodně mnohem zajímavější výroba klasických videoher než prodej digitálních stavebnic. Společnost se loni vrátila k růstu po propadu v roce 2017, který byl nejhorším za třináct let.
Celosvětově utržila 36,4 miliardy dánských korun (125 miliard Kč), což je o čtyři procenta více než v předchozím roce.
„Stabilizovali jsme se napříč celou společností,“ říká šéf Lego. Ještě v roce 2017 firma propouštěla, loni však opět nabírala, a to zejména v oblasti digitální výroby.
Problémy mají i ostatní
Ani Mattel, mimo jiné výrobce panenek Barbie, v posledních letech neprožíval nejlepší období.
O to víc nyní bojuje na digitální frontě. Loni na mobilech oživil autíčka Hot Wheels a letos na jaře uvede na trh závodní auta TechMods, řízená buď klasicky na dálkové ovládání, nebo jako prostředek v řadě videoher.
Na loňských výsledcích Mattelu se však podepsal zejména krach obřího hračkářského řetězce Toys 4 Us a zpomalující ekonomika Číny. To je příznačné pro všechny největší hráče. Celoroční tržby výrobce autíček Hot Wheels klesly o osm procent na 4,51 miliardy dolarů. Čtvrté čtvrtletí bylo naopak nejlepší od roku 2009.
Hasbro, odvěký americký rival, na počítačové novinky konkurence letos odpoví prodejem světelného meče z Hvězdných válek, který budou moci děti využívat i k virtuálním soubojům s reálným protivníkem. Rukojeti mečů ukrývají akcelerometr, gyroskop i technologii bluetooth pro sledování pohybu a odesílání dat do aplikace. V té postavy ze slavné filmové ságy, jako je Yoda, Rey či Vader, učí děti bojovým technikám.
Globální příjmy Hasbra loni klesly o 12 procent na 4,58 miliardy dolarů. Hospodaření v závěru roku se nezlepšilo.
Výrobce pistolí Nerf a robotů Transformers však letos může zazářit na scéně díky řadě filmových novinek z dílny společnosti Disney, jako je Captain Marvel, Příběh hraček 4, Ledové království 2 nebo Star Wars: Epozida IX. Do boje na filmovém plátně se pustil i Mattel, který ve spolupráci s produkční společností Warner Bros. chystá filmy v hlavní roli s Barbie a Hot Wheels.