Hraní v práci se nevyplácí

Zahrát si během pracovní doby s virtuálním protivníkem pasiáns, zastřelit na monitoru pár mimozemšťanů nebo navštívit své oblíbené webové stránky tomuhle pokušení je čas od času vystaven zřejmě každý zaměstnanec, který má na svém pracovním stole počítač. Zatímco v některých firmách je něco takového považováno za neškodnou relaxaci, jinde může obdobná činnost skončit přísným postihem.

Podle některých ekonomů totiž i krátký čas strávený hrou může v celostátním měřítku způsobit ohromné škody. Například v Německu si podle odhadů softwarových firem čas na pracovišti krátí počítačovou zábavou 1,2 milionu zaměstnanců, jejichž nižší výkony ročně zaměstnavatele připraví o více než sedm miliard marek, tedy kolem 126 miliard korun. Čísla za USA se pohybují v řádu stovek miliard dolarů.

Srovnatelné odhady za Českou republiku neexistují. Pokud by ovšem stejně jako v Německu představovaly 0,2 procenta hrubého domácího produktu, šlo by o necelé čtyři miliardy korun.

Vzhledem k menšímu rozšíření počítačů a nižší produktivitě bude ovšem skutečná hrozba výrazně nižší.

Řada odborníků nicméně zpochybňuje reálnost těchto propočtů. „Zejména duševní práci, při níž se počítače využívají, nelze poměřovat časem tráveným v práci, ale pouze podle plněných úkolů. Po krátkém odreagování může být schopnost soustředit se daleko vyšší než při nepřetržité zátěži,“ soudí Jiří Donát z poradenské společnosti Deloitte&Touche.

I pro řadu Čechů už znamená příchod do práce impuls k obveselení, o čemž svědčí i statistiky návštěvnosti některých českých servrů. Například bonusweb.cz zaměřený na počítačové hry zaznamenává špičku návštěvnosti mezi osmou a devátou hodinou ranní.

„Hodně lidí přijde do práce, dá si kávu a zabrouzdá si po internetu,“ říká vydavatel Bonuswebu Zdeněk Polách. Zájem Čechů o oddech u počítačové hry dokumentuje druhé pokračování oblíbené hry Moorhuhn, ve které hráč sestřeluje slepice. To si z Bonuswebu stáhlo jen za první tři dny jedenáct tisíc lidí.

I při polední pauze dostávají Češi chuť na trochu zábavy. Stránky flashfun.cz, na kterých jsou k dispozici on-line hry, zaznamenávají hlavní nápor v polovině pracovního dne. „I když je tento projekt poměrně nový, má už několik set registrovaných uživatelů. Z návštěvnosti je vidět, že lidé půl dne pracují, pak si na internetu zastřelí pár ufonů, oddechnou si a pracují dál,“ říká Pavel Knapp z Computer Pressu, který flashfun.cz provozuje.

Hraní her i užívání internetu na pracovišti k jiným než služebním účelům však mnoho firem důsledně kontroluje. Porušení vnitřních předpisů může pak mít pro zaměstnance negativní důsledky. Loni v říjnu například společnost Xerox propustila ve Spojených státech čtyřicet lidí, kteří podle mínění managementu trávili příliš mnoho času prohlížením nevhodných webových stránek. „Jde o to, kolik času tak trávili. Je to stejné, jako kdyby pracovník zmizel na čtyři hodiny denně ze svého místa a vůbec nepracoval,“ vysvětlil postup Xeroxu její mluvčí Bill McKee.

Odpůrci monitorování však argumentují tím, že podobným případům lze předejít lepší organizací práce. „Co si člověk dělá v pracovní době, je čistě jeho věc. Musí být správně zaúkolován a vytížen, a pokud si úkoly plní, je úplně jedno, jestli si občas něco zahraje,“ říká Oldřich Bajer z internetové firmy NetCentrum.

Hlavně ve větších tuzemských firmách se však dohled zpřísňuje.

„Kontrolujeme přístupy pracovníků a omezujeme rozsah stránek, na které se mohou dostat. Je to jak kvůli bezpečnosti, tak i vyšší efektivitě práce,“ sdělil ředitel divize informačních technologií Expandia Banky Jaroslav Kafka.

Komerční banka dává všem zaměstnancům podepsat prohlášení, ve kterém se zavazují nepoužívat výpočetní techniku v rozporu se svou pracovní náplní. „Pokud vím, případy porušení těchto pravidel se zatím nevyskytly. Provoz sítě monitorujeme,“ uvedla mluvčí banky Marie Růžičková.