Hrátky v lesích mají zlepšit výkon v práci

  1:00aktualizováno  1:00
U penzionu nedaleko Orlické přehrady pálí slunce a téměř dvacítka zaměstnanců společnosti Import Volkswagen Group soutěží v lezení po laně, soupeří u živého scrabble nebo maluje abstraktní obrazy. Kolegové z práce se oddávali takzvanému team buildingu.
Zaměstnání (ilustrační foto)

Zaměstnání (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Program určený na utužení kolektivu jim ušila přímo na tělo agentura Česká cesta.

Akce zaměřené na team building, tedy budování týmu, pořádají především velké společnosti pro své zaměstnance. Chtějí tak zlepšit spolupráci v týmu a podpořit vzájemnou důvěru mezi lidmi.

"Zaměstnanci si své pracovní role nesou do určité míry s sebou. Když visí na laně, tak se odříznou od určité sebestylizace.  Otevřou se tím nové dimenze, což v tradičním prostředí nejde," říká Karel Riegel z Psychologického ústavu Univerzity Karlovy. Podle něj je hlavní účel team buildingu v tom, že lidem otevírá nové možnosti, jak spolu komunikovat.

"Lidé se často ani po řadě let strávených společně na pracovišti neznají. Tady se poznají a poznají také své reakce v nestandardních situacích," popisuje své zkušenosti Renata Labíková ze společnosti Alpinautic, která se pořádání akcí na team building také věnuje.

Akce se odehrávají zpravidla v přírodě pod vedením vyškolených odborníků. "Team building musí splňovat čtyři kritéria. Skupina nesmí být větší než třicet osob, jednotlivé aktivity musí mít kontinuitu, musí po nich následovat zpětná vazba a musí být přítomen lektor," upřesňuje Jiří Uher z České cesty.

Team building vznikl ve světě po druhé světové válce, do Česka však plně pronikl až po revoluci. Podle Uhra se však české a americké pojetí liší.

"Češi jsou v team buildingu hravější než Američané, což je dáno určitou nevybouřeností z let komunismu. Američané jsou zase více profesionální a více respektují osobu lektora," říká Uher.

Když vázne komunikace
Team buildingová akce má svůj řád. V omezeném časovém úseku zhruba dvou dnů se musí lektoři pokusit pracovní kolektiv posunout o několik kroků dopředu.

V případě Volkswagenu si dvoudenní akci na posílení teamu vyžádali sami zaměstnanci finančního oddělení. Mezi jejich účetní sekcí a sekcí controllingu – obě patří do finančního oddělení firmy – vázla spolupráce.

"Začala skřípat komunikace," zdůvodňuje přítomnost kolektivu na kurzu Karel Kacálek, šéf controllingu. "Když od nich něco potřebujeme, dávají nám najevo, že na nás nemají čas, i když ho třeba mají," dodává.

Po prvním dni stráveném ve společnosti svých kolegů si Kacálek celý nápad pochvaluje. Připouští, že při cvičeních ve skupinách, které jsou záměrně namíchány z lidí obou oddělení, došlo během dvoudenního cvičení i k vyhroceným situacím. "To víte, už jsme se rafli, nebyli jsme totiž schopni vyřešit daný problém," přiznává Kacálek.

A právě o řešení úkolů, dělbu práce a spolupráci mezi kolegy na team buildingu hlavně jde. Nejen že se kolegové z práce lépe poznají i po soukromé stránce, mohou také odhalit případné důvody svárů v kanceláři.

"Problémy se pojmenovávají průběžně, děláme taková mezishrnutí. Na konci je úspěch, když mají účastníci pocit, že to bylo přirozené, vidí posun ve skupině a když se jim to podaří udržet a rozvíjet i v práci," říká lektor Petr Kubala z České cesty, který na kurz odborně dohlíží.

Stejně jako jeho kolega Uher z agentury Česká cesta zdůrazňuje, že celá akce musí být naprosto dobrovolná. Ani do dílčích aktivit nesmí být zaměstnanci nuceni.

Kacálek však přiznává, že v případě jejich firmy dvoudenní dril tak dobrovolný není, neboť se koná ve všední pracovní dny. Z dvaceti zaměstnanců oddělení podle něj chybějí pouze dva, oba ze zdravotních důvodů.

Hrajte si, ale dobrovolně
Psycholog Riegel však upozorňuje na nebezpečí, která vyvstanou, když se zaměstnanci do společných akcí nutí. "Prvek přinucení hraje důležitou roli. Pokud aktivity nemají být pro relax, jsou stresující, a proto nebezpečné," říká Riegel.

Většina zaměstnanců Volkswagenu si pobyt pochvaluje. "Chtěla jsem se dostat do kontaktu s ostatními, protože sedím odděleně, dostat se do rozhodovacích procesů a na něčem se podílet. Když se v práci nesvolají na poradu ti, co sedí v satelitních kancelářích, tak vedení nevědomě nedojde, že máme také čím přispět, tady se cítím potřebnější," říká Petra Zemánková z pokladního oddělení poté, co její skupina absolvovala cvičení, při němž na sebe lidé brali předem dané role a ostatní na ně měli reagovat. Ale to už se chystá na další, o poznání divočejší aktivitu. Instruktoři si na účastníky kurzu přichystali lezení po laně.

Poprvé nastává okamžik, kdy jsou zaměstnanci nuceni se vzájemně dotýkat a jistit se na laně, které je zhruba metr nad zemí.  Během soutěžení se dokonce musí dotknout i šéfa celého finančního oddělení. "Pro lidi je kolikrát problém sáhnout si na nadřízeného," tvrdí Uher z České cesty.

Zaměstnancům Volkswagenu to však problémy nedělá. Ačkoli je skupina poměrně nesourodá – nejstaršímu je čtyřiapadesát, nejmladší účastnici devatenáct let – všichni svorně padají do náručí svých kolegů a hned zase šplhají zpět na lano. Ani ředitel nezůstává pozadu.

Jeden z nejaktivnějších lidí je možná paradoxně ten nejstarší, Petr Šourek. Lezení si užívá a ještě stačí plánovat taktiku.

Team building však není pro každého. Nesedne především výrazným individualitám.

"Mám zkušenosti s lidmi z potravinářského průmyslu, kde lidé na úrovni středního vedení to vůbec nepochopili. Přišli naštvaní, zničení, zmoklí a dostali jsme vynadáno. Také v technologických profesích jsou většinou velcí individualisté. Ze zkušenosti vím, že je to u nich velice kontraproduktivní, někteří po té zkušenosti i odejdou ze zaměstnání. na povel neumějí nic dělat," říká psycholog Riegel. Podle něj je však dobré team building podporovat, protože může spojit i velice odlišné typy lidí.

Volkswagenu se dvoudenní akce na posílení soudržnosti kolektivu zřejmě povedla. "Je to spousta nových zážitků, odreagujete se, na spoustu věcí se díváte jinak. Beru to jako relax, že jsem nejstarší, nevadí, ve firmě jsem dlouho, tím se vyvažuje to, že jsou ostatní mladší," pochvaluje Šourek z Volkswagenu.

JAKÉ JSOU TYPY TEAM BUILDINGU A KOLIK TO VŠE STOJÍ

Jak se také buduje týmový duch
(slovník pojmů, které používají agentury nabízející firemní akce)

* Team spirit – nejjednodušší aktivity, zábava, relaxace; slouží většinou jako odměna zaměstnancům
* Hry s legendou – zábavné akce s rozličnou tematikou (historie, western, např. Indiana Jones)
* Team building – cílený rozvoj a budování pracovních týmů, zvyšování či změna pracovní motivace
* Review – zpětná vazba, analýza toho, co se při dané činnosti dělo, co bylo špatně
* Icebreak – prolomení ledů, navození atmosféry a odstranění obav na začátku firemního kurzu
* Outdoor event – team buildingové aktivity ve volné přírodě
* Indoor event – aktivity v uzavřeném prostoru
* "Pub event" – team buildingová akce v restauraci
* Assesment centrum – individuální pozorování, diagnostika jednotlivých zaměstnanců za přítomnosti psychologa
* Expedice – rozhodování a spolupráce zaměstnanců v reálném prostředí a přirozeně náročných situacích

Co to stojí?

* Outdoor development centrum: 2,5 dne, 15 účastníků: cca 138 000 Kč (+ cena individuálních hodnotících výstupů)
* Trénink komunikace: 1 den, 15 účastníků: cca 50 000 Kč
* Team project: 3,5 dne, 15 účastníků: cca 140 000 Kč
* Klasický teambuilding: 2,5 dne, 25 účastníků: cca 125 000 Kč
* Expediční: náročný kurz, 2,5 dne, 16 účastníků: cca 128 000 Kč
* Team spirit: 1,5 dne, 70 osob: cca 135 000 Kč

Pozn.: orientační ceny bez DPH, nezahrnují ubytování a stravování
Pramen: průzkum MF DNES, Česká cesta

Autoři:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Konec drezury zvířat v cirkusech? Ministerstvo je plánuje zakázat

Ilustrační snímek

Ministerstvo zemědělství navrhuje úplný zákaz vystupování a drezury zvířat v cirkusech. O opatření v rámci novely...

Nekonečný boj s plasty. Igelitky zdarma zmizely, zůstaly stovky milionů sáčků

Ilustrační snímek

Zatímco igelitkám už vyhlásili obchodníci i státy boj, mikrotenové sáčky zatím přežívají. Jejich postupné nahrazování...

Zmrzlina, nebo sex? Sexistické prasátečko odmění urážlivé reklamy

Reklama na zmrzlinu v soutěži Sexistické prasátečko 2018.

V posledním ročníku ankety to vypadá, že zmrzlina i víno svádí k sexismu. Na víno zve blondýna ve vířivce, růžový...



Najdete na iDNES.cz