Hřebečský tunel

Hřebečský tunel | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Řidiči budou jezdit měsíc v serpentinách, hřebečský tunel je uzavřený

  • 14
Cesta z Pardubického kraje na Moravu je pro řidiče znovu složitější. Na silnici I/35 je opět uzavřený hřebečský tunel u Moravské Třebové, protože se rozpadl jeho řídicí systém. Kvůli jedné vadné součástce.

"Důvodem uzavírky je selhání řídicího elektronického systému tunelu. V případě požáru by nedošlo ke komunikaci s řídícím centrem tunelu, proto je nutné ho uzavřít. Zařízení je potřeba dovézt z USA," uvedl Lutobor Lipan z krajského odboru dopravy.

Řídicí systém je "mozkem“ celého tunelu, ovládá osvětlení, požární systém nebo dopravní značení v tunelu.

Porucha na řídicím systému tunelu zastavila jeho provoz už minulý čtvrtek. Během pátku se technikům podařilo systém pouze částečně zprovoznit a tunel byl o víkendu průjezdný (více zde).

Současná uzavírka je naplánovaná do 21. září. "Uzavírka bude do té doby, než se systém podaří rozpohybovat. Náhrada za vadnou součástku by měla dorazit do týdne, ale nechali jsme si časovou rezervu. Na mostu tak provedeme i běžné opravy, které byly naplánovány na září. Věříme, že se termín podaří zkrátit," uvedl Jiří Hostaša z pardubického Ředitelství silnic a dálnic.

Řidiči tak budou v obou směrech muset využít objížďku po serpentinách silnice třetí třídy, která bude po dobu uzavírky přístupná i pro kamiony. Hasiči a záchranáři mohou tunelem projíždět i při uzavírce.

Zdržení nebude dramatické, věří dopravce

Objízdná trasa po serpentinách může způsobovat potíže zejména kamionům nebo autobusům. Majitel svitavské kamionové přepravy, jejíž auta jezdí tunelem každý týden do Mohelnice pro náklad a zpátky, ale s velkými problémy nepočítá.

"Zdržení to je, ale nijak dramatické to pro nás není. Kdyby byl tunel uzavřen  jako v minulosti v zimě, bylo by to mnohem horší. Když nebude velký provoz, zdrží se naše cesta o deset minut, při hustém provozu to může být půl hodina," řekl přepravce David Hruška.

Tunel je postaven v geologicky nestabilním prostředí. Třikrát u něj došlo k sesuvu půdy. Jednou během výstavby tunelu a dvakrát po jeho otevření. Poslední sesuv v roce 2006 zastavil provoz v tunelu na několik měsíců. Každoročně bývá také uzavřen kvůli běžné údržbě a modernizaci. Je prvním raženým tunelem dálničního typu v České republice a měří 357 metrů. Otevřen je od roku 1997.