Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravní vize jako sci-fi. Technologie překreslí podobu veřejné dopravy

  1:00aktualizováno  1:00
Zavádění nových technologií v hromadné dopravě se nezastaví u platby kartou přímo ve vozidle nebo u jízdenky v mobilu. Dopravní podniky nyní přemýšlejí, jak využít množství dat, která o nás do éteru šíří chytré mobilní telefony, nebo jak zapojit vznikající internet věcí do plánování veřejné dopravy.

Vizualizace dopravní „kapsle“ dráhy hyperloop. | foto: Hyperloop Transportation Technology

Na stejné technologie se nyní zaměřují i vývojáři zařízení dohlížejících na bezpečnost na letištích a dalších místech, kde hrozí teroristické útoky.

„V následujících desetiletích by to na letištích mohlo vypadat tak, že se přiblížíte k terminálu, vstoupíte do haly, půjdete do letadla, nastoupíte a odletíte, přičemž po celou dobu budou vaši bezpečnost zajišťovat moderní technologie ve formě umělé inteligence. Ta bude schopna automaticky monitorovat veškerý pohyb na letišti, ověřovat identitu či prověřit přítomnost zakázaných předmětů u cestujících,“ očekává předseda představenstva pražského letiště Václav Řehoř.

V hlavní roli mobil

Prvním předchůdcem takto komplexního bezpečnostního systému je například obličejový scanner v podobě průchozího tunelu na letišti v Dubaji. Standardem je naopak již online odbavení prostřednictvím mobilního telefonu, které už funguje i na pražském Letišti Václava Havla.

Mobilní telefon by do budoucna měl hrát podle ředitele ostravského dopravního podniku Daniela Moryse hlavní úlohu i v městské dopravě. Zejména v okrajových částech měst by data z vyhledávání spojů mohla nahradit tradiční pevný jízdní řád.

„Od statického jízdního řádu se postupně přejde k dynamickému. Lidé se podívají do aplikace, napíší, odkud kam jedou, a díky tomu se dopravní podnik nebo dopravce dozví jaká je aktuální poptávka. Podle toho se může upravit nasazení vozů,“ dodal Morys.

Na páteřních linkách zůstanou dané trasy, aktuální poptávka tak ovlivní interval, velikost vozidel a to, zda bude například na konkrétní spoj potřeba nasadit tramvaj s jedním nebo se dvěma vozy. Flexibilnější budou návazné linky, kde by se mohla i trasa přizpůsobit potřebám cestujících. V neposlední řadě pak rozvoj autonomních vozidel umožní rozšířit městskou dopravu i do míst, kam dnes pravidelné spoje kvůli nízkému počtu cestujících nezajíždějí, protože se to dopravcům nevyplatí.

Prvním krokem je podle Moryse vybavení zhruba sedmi desítek spojů elektronickými sčítači počtu cestujících. Takto získaná data dopravci pomůžou s rozhodnutím, zda na trase nasadit více vozidel, nebo jejich počet naopak snížit. Do budoucna by podobné čítače měly být i na zastávkách, aby dopravce upozornily na čekající cestující. Proměna v příštích 15 letech potká i českou železnici. Kromě příslibu vysokorychlostních tratí, které by měly dorazit i do Česka, se i zde budou stále více prosazovat komunikační technologie – v zabezpečení tratí a rovněž v odbavení cestujících.

Konec papírových jízdenek

Také papírové jízdenky postupně zmizí. „Očekáváme, že do objednávky a prodeje jízdenek vstoupí významným způsobem také umělá inteligence,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Příkladem může být využití hlasových asistentů, jako je systém Alexa. Cestující tak nebudou kupovat jízdenky u pokladny ani klikat na telefony, ale jednoduše nadiktují požadavky na přepravu do svého mobilu a robot jim pomůže s výběrem vhodného spoje.

Zcela se také změní vzhled vlaků. Klasické vagony, jak je známe dnes, téměř zmizí z železnice. V provozu jich bude jen málo a budou pouze doplňovat ucelené soupravy. Dopravci očekávají, že z železnice rovněž zmizí dieselový pohon a bude přibývat elektrických vlaků. Podobně jako v automobilovém provozu ovládnou neelektrifikované místní tratě vlaky na baterie.



Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....



Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Další z rubriky

Odvolaný šéf Krtek České dráhy zcela opustí, odmítl být místopředsedou

Šéf Českých drah Pavel Krtek.

Před třemi dny odvolaný šéf Českých drah Pavel Krtek definitivně opustí vedení dopravce. Odcházející šéf v pátek odmítl...

Do Ostravy za padesát. Slevy pro studenty a seniory platí i na akční jízdné

Ilustrační snímek

České dráhy musejí kvůli povinným slevám pro studenty a seniory, které platí od září, ještě víc zlevnit. Přešly totiž...

Ryanair ruší 150 letů kvůli stávce pilotů v Německu

Ilustrační snímek

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair kvůli plánované stávce pilotů v Německu zrušila na středu sto padesát...

Najdete na iDNES.cz