Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemřel slavný francouzský módní návrhář Hubert de Givenchy

  14:29aktualizováno  15:19
Ve věku 91 let zemřel slavný francouzský módní návrhář Hubert de Givenchy, zakladatel luxusní módní značky Givenchy. Symbolizoval střízlivost, eleganci a luxus. Světové módní trendy spoluurčoval zhruba půl století.

Hubert de Givenchy vzbudil senzaci oddělitelnými, a tedy kombinovatelnými prvky oblečení. A první, co se s jeho jménem zřejmě spojí, jsou malé černé šaty Audrey Hepburnové ve slavném filmu Snídaně u Tiffanyho (1961). 

Hepburnová byla jeho múzou i přítelkyní. Když uviděla jeho kolekci, přijela za ním do Paříže - v pleteném tričku, upnutých kalhotách a sandálech. Givenchy sice čekal jinou Hepburnovou, rovněž herečku Katharine, ale vztah přerostl v přátelství, které trvalo 40 let. Návrhář tvořil šaty pro její filmové role i premiéry. Společně dali tvář idolu ženské krásy 60. let - perfektním křivkám, úzkým bokům a labutí šíji.

Fotogalerie

Francouzský módní návrhář, nositel Řádu čestné legie, v sobotu zemřel. Bylo mu 91 let. O úmrtí informovala v pondělí agentura AFP s odvoláním na jeho společníka.

Šéf LVHM, které Givenchy v roce 1988 svůj podnik z finančních důvodů prodal, Bernard Arnault v pondělí v prohlášení uvedl, že návrháři se podařilo být „současně inovátorem i nadčasovým designérem“, což platí jak pro jeho velké večerní róby, tak pro módu pro běžné nošení.

Návrháři vzdal poctu také módní dům Givenchy. Označil jej za „neopominutelnou osobnost francouzské vysoké krejčoviny a symbol pařížské elegance v uplynulém půlstoletí“.

Místo právničiny móda

Hubert James Taffin de Givenchy se narodil 21. února 1927 ve francouzském městečku Beauvais do zámožné rodiny, která doufala, že se z něj stane úspěšný právník. Odmala se bavil kreslením šatů. V deseti letech jej na mezinárodní výstavě v Paříži okouzlil model Cristobela Balenciagy a malý Hubert měl o své budoucnosti jasno. Rodné město opustil po osvobození Francie v roce 1945. Studoval na umělecké škole v Paříži a začal pracovat v módním průmyslu.

Givenchy kreslil u Jacquese Fatha, Roberta Pigueta, Luciena Lelonga, spolupracoval s Christianem Diorem či Elsou Schiaparelliovou. V roce 1952 si otevřel vlastní salon a předvedl první kolekci haute couture. Jako zřejmě nejmladší pařížský návrhář - bylo mu 25 let - předvedl Givenchy odvážné kousky. Z úsporných důvodů sice použil levnější materiály, ale vynahradil si to zase nápaditým designem.

A podařilo se mu ohromit i přísné pařížské publikum. Například blůza „Bettina“ se širokými rukávy je dodnes pojmem. Za rok Givenchy představil jako první významný designér luxusní kolekci „pro běžné nošení“. Svět módy obohatil o šaty nazvané Bag (Pytel), Enveloped (Zabalený) a kabát s trychtýřovitým límcem. Jeho prací se inspirovali i další návrháři, Gianni Versace nebo Karl Lagerfeld.

Popularitu Givenchymu přineslo také oblékání celebrit. Kromě Hepburnové to byla zejména Jacqueline Kennedyová. Na pohřbu jejího manžela, amerického prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho, mohl celý svět spatřit pozůstalé oděné v Givenchyho modelech. Do jeho šatů se zamilovaly rovněž Greta Garbo, Marlene Dietrichová, Elizabeth Taylorová nebo Grace Kellyová. „Stal jsem se slavným díky těm druhým,“ říkával skromně Givenchy.

Šaty ze dvou dílů

Malou revoluci návrhář vyvolal šaty rozdělenými na vrchní díl a lehkou sukni, dva díly, které se daly dál kombinovat. Do té doby haute couture vládly korzety. Givenchy byl také průkopníkem zavádění nových materiálů do „vysoké krejčoviny“ - například polyakrylnitrilu (v USA pod názvem orlon), vlákna na látku podobnou vlně, ale nemačkavou a tvarově stálou. Také se nebál použít obyčejnou bavlnu, do té doby pouze pomocný materiál na zkoušky.

Luxusní značka Givenchy se zanedlouho rozrostla i o vůně. První s názvem L’Interdit návrhář vytvořil v roce 1957 a proslavila ji opět Hepburnová. Mezi další známé vůně patří Amarige, Organza či Hot Couture. Tváří značky Givenchy se v posledních letech stala herečka Liv Tylerová nebo zpěvák Justin Timberlake. Do portfolia firmy patří také pánské oblečení, nejrůznější módní doplňky a šperky.

V roce 1988 Givenchy svůj podnik z finančních důvodů prodal francouzské skupině LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, která nabízí také značku Dior, šampaňské Moët & Chandon, Dom Perignon a Veuve Clicquot, koňak Hennessy, šperky Chaumet či Bulgari nebo hodinky TAG Heuer. V roce 1995 Givenchy odešel do důchodu. Na pozici kreativního ředitele jej postupně vystřídala slavná jména: John Galliano, Alexander McQueen či Riccardo Tisci.

Autoři: ,


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

TEST DNES: Pivo v plechu rychle stárne, už po pár týdnech může být zvětralé

Test plechovkových ležáků

Od piva z plechovky asi nikdo nečeká, že bude chutnat jako točené. Ne každý už ale ví, že se často nevyrovná ani...

Další z rubriky

Začíná celní odveta Evropy vůči Americe, zdraží bourbon i motorky

Ilustrační foto

Zdražení části zboží z USA se blíží. V pátek začala platit odvetná cla, namířená vůči politice Donalda Trumpa. Evropané...

Indonésie zažívá kávový boom. Místní chtějí víc, čímž ohrožují export

Kávová zrna

Po desetiletí zásobovala Indonésie kávou takřka celý svět. Teď se odrůda z této oblasti možná stane vzácným zbožím....

Čína stopla reklamy na nápoj, po jehož vypití se dívky vrhaly na vyvolené

Nápoje Sawow

Čínští regulátoři médii zakázali reklamy tchajwanského výrobce nápojů, který se snažil nalákat mladé zákazníky na...

Najdete na iDNES.cz