Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hudební průmysl zachraňovala příbalová cédéčka, trh vzrostl

  14:10aktualizováno  14:10
CD a DVD, která se dají za 50 až 100 korun pořídit v trafice, zásadně pomáhají hudebnímu průmyslu. Při započtení všech těchto prémiových prodejů hudební trh vzrostl o téměř jedenáct procent na 555 milionů korun. Bez příbalových CD a DVD však hudební vydavatelé zaznamenali opět více než pětinový sešup.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Loni prodali hudbu za 343 milionů, zatímco rok předtím to bylo kolem 440 milionů. Propad kolem 20 procent ročně hudební trh vykazuje nejméně posledních deset let.

"Je samozřejmé, že příbaly svou nízkou cenou nepřinášejí hudebním vydavatelům takovou marži jako prodeje standardní, nicméně je pozitivním faktem pro hudební branži, že spotřebitelé za hudbu utratili v loňském roce více než v tom předcházejícím," říká ředitelka české IFPI Petra Žikovská.

Prodej hudby bez příbalů tedy klesl o 21,9 procenta. Počet prodaných nosičů se sice snížil o "pouhých" 14 procent, to ale způsobila nižší průměrná cena hudebních cédéček. Vyplývá to z dnes zveřejněných čísel organizace IFPI, která sdružuje drtivou většinu hudebních vydavatelů v Česku. 
 
Zatímco v roce 2007 se na stáncích s tiskem prodalo hudby za 42 milionů, loni to byly hudební nosiče za 183 milionů, což je více než 330procentní nárůst.

"Ukázalo se, že v Česku nefunguje jiný obchodní model než nízká cena, ale to je i jinde ve světě," říká například Martin Moravec, obchodní ředitel Sony BMG, české i světové dvojky. Podle něj právě na těchto typech prodejů může částečně spočívat budoucnost hudebního průmyslu.
 
Pro vydavatele byl zklamáním i vývoj digitálních prodejů. Ty sice meziročně rostly, očekávání ale dlouhodobě nenaplňují. Na internetu se prodala loni hudba více než za 29 milionů, což je ale jen o 24 procent více než v roce 2007.

Tržby za hudbu z internetu tak loni tvořily 8,7 procenta celého hudebního trhu. "Na takových číslech jsme měli být před dvěma lety, dnes už to mělo být úplně někde jinde, současné obchodní modely podle všeho stále moc nefungují," dodává Moravec. 

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Ilustrační foto.
Chudoba či sociální vyloučení? V Česku hrozí nejméně ze všech zemí EU

Česká republika byla loni ve srovnání s ostatními 27 státy Evropské unie zemí s nejnižším procentem chudoby a sociálního vyloučení. Společně s Finskem, Dánskem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.