Za několik dní bude zrušen pražský obchod na Zličíně v obchodním centru Globus. Současně se zavírá obchod v Pardubicích, následovat budou pobočky v Chomutově, Teplicích a ve Frýdku-Místku. Otevřených pak zůstane pětadvacet Bontonlandů, z toho sedm v Praze.
Vedení společnosti připouští, že hustota sítě prodejen už neodpovídala kupní síle obyvatel a situaci na trhu s hudebními nosiči. "Důvody těchto změn jsou ekonomické, stěhujeme se z měst s nízkou kupní sílou," potvrzuje rušení poboček projektový manažer Bontonlandu Zdeněk Polách.
Podle něj je také patrný trend, kdy se řada zákazníků přesouvá z klasických poboček na internetový obchod. Obrat z prodejů přes internet se podle Polácha meziročně zvyšuje o padesát procent. "Lidé si zvykají, že na internetu mají o zboží více informací, než v obchodech, a hlavně mnohem širší nabídku," dodává Polách.
Přitom ještě na podzim loňského roku majitel Bontonlandu Miloš Petana tvrdil, že rozšiřovat počet obchodů je nesmyslné, ale případné masovější zavírání odmítal. "Máme obsazená všechna města nad padesát tisíc obyvatel, což je podle mě rozumná hranice, kde je ještě nákupní potenciál," říkal tehdy Petana v rozhovoru pro MF DNES.
Petana kromě Bontonlandu vlastní i internetovou televizi Stream nebo filmové ateliéry ve Zlíně. V roce 2006 měl Bontonland tržby 474 milionů korun. Čísla za loňský rok zatím nejsou k dispozici. Tržby začaly v posledních letech spíše táhnout filmová "dévédéčka", před dvěma lety jich Bontonland prodal 463 tisíc kusů.
Právě na jejich prodej se chce Petana více zaměřovat. Filmové disky rok od roku zlevňují a na pozicí prodávanějšího zboží střídají tradiční hudební "cédéčka".
V Česku se tržby za prodej hudebních CD, DVD, kazet a videokazet propadly loni o necelých třináct procent na 440 milionů korun. Naopak legální stahování hudby rostlo o čtyřicet procent, utržilo 24 milionů korun.