Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brno začalo jednat o hyperloopu. „Lidské potrubí“ může nahradit pomalé vlaky

  10:05aktualizováno  10:05
Z Brna do Prahy za minuty místo hodin? Tuto vizi slibuje futuristický nápad Elona Muska z roku 2013. O možnostech budoucí realizace se nyní brněnští politici začali bavit s jednou z firem, která se snaží (dosud nerealizovaný) koncept uvést do praxe.

Jedna z vizualizací vyvíjeného dopravního systému Hyperloop. | foto: Hyperloop Tech

Vedení Brna začalo jednat se společností Hyperloop Transportation Technologies (HTT) o tom, zda by nemohl v budoucnu moravskou metropoli se světem propojovat futuristický dopravní systém známý jako hyperloop (česky „hypersmyčka“).

Bratislava-Vídeň za pár minut. Zamíří Hyperloop na Slovensko?

Laicky řečeno jde o „potrubní poštu pro lidi“. Tedy podtlakový trubkový tunel, ve kterém by se rychlostí okolo tisíc kilometrů v hodině pohybovaly kapsle s lidmi poháněné lineárními indukčními motory (více o konceptu čtěte zde).

Výhody tohoto řešení jsou zřejmé: Do Prahy to dnes vlakem trvá dvě a půl hodiny, ve Vídni jste o hodinu rychleji. Hyperloop by teoreticky měl zvládnout tyto trasy v jednotkách minut.

Nevýhody jsou ale ještě zřejmější: Jedná se o systém, který je stále ve fázi rozvíjejícího se konceptu, nikde v reálu zatím nefunguje a část odborníků zpochybňuje jeho ekonomickou i technologickou proveditelnost.

Napojení na Bratislavu i Vídeň

Brněnský náměstek pro oblast chytrých měst Jaroslav Kacer (TOP 09), zdůvodňuje celou akci právě v tomto kontextu. „Desítky let stará technologie vysokorychlostní železniční trati má propojit Brno s Prahou podle aktuálních plánů v roce 2040. Stojí za to zkusit, jestli by to nešlo tímto způsobem i dříve,” vysvětluje Kacer. Výsledkem prvních schůzek ale dosud žádné podepsané smlouvy ani memoranda mezi Brnem a HTT nejsou.

Zatímco ve vysokorychlostních tratích podle Kacera Česko zaspalo, v nové potencionálním způsobu dopravy by tak díky brzkým kontaktům mohlo být naopak od začátku v centru dění.

O uvedení nápadu do provozu se momentálně snaží tři společnosti včetně iniciativy. Vzhledem k tomu, že HTT už letos v březnu zahájilo spolupráci se slovenským ministerstvem dopravy (kolegové z Technetu psali zde), kontaktoval Kacer už dříve právě tuto firmu. Ve čtvrtek se potom spolu s náměstkem pro dopravu Matějem Hollanem (ŽítBrno) a primátorem Petrem Vokřálem (ANO) sešel s šéfem HTT pro Evropu Andresem de Leonem.

Podle Kacera se jako první trasy nabízelo spojení s trojúhelníkem Bratislava-Vídeň-Budapešť. „A samozřejmě také do Prahy,“ dodává náměstek.

Když šéf Tesly a SpaceX Elon Musk v roce 2013 koncept představoval (a poskytl ho ostatním volně k uchopení), jako příklad využití uvedl spojení na delší vzdálenost. Hypersmyčka měla spojovat přibližně šest set kilometrů vzdálené kalifornské metropole Los Angeles a San Francisco. Řešení tak mělo mít své místo někde mezi rychlovlakem a letadlem.

V Brně by se chtěli podílet na vývoji

Kacer si podle svých slov uvědomuje fázi, ve které se nápad momentálně nachází. Tedy, že se jedná o počáteční fázi vývoje. I z toho by podle něj mohlo Brno těžit. „Vědecko-průmyslová komunita okolo hyperloopu je už nyní poměrně velká. A bylo by určitě dobře, dostat část vývoje do Brna a využít zdejší univerzitní i podnikové kapacity,” říká Kacer.

Fotogalerie

I v případě, že by se nakonec celý projekt vyvinul jinak, mohlo by podle náměstka Kacera Brno těžit už ze samotné snahy o vývoj nového dopravního systému. Nabízí v menším měřítku analogii ke kosmickému nebo vojenskému výzkumu, který „bokem” zplodil mnoho významných civilních inovací a okolo nich sdružených firem.

Sám Kacer ale věří, že iniciativa okolo „hypersmyčky” se skutečně naplní. Poslední dobou skutečně přicházejí zprávy o pokrocích, tím asi nejkonkrétnějším byla zatím omezená zkouška společnosti Hyperloop One (konkurent HTT) v nevadské poušti (na video se můžete podívat zde).

Kromě toho, že se jednotlivé společnosti věnují vývoji a testování, obráží jejich zástupci představitele vlád a měst v různých částech světa. Brno je tak prvním významným českým partnerem, se kterým navázala některá z firem kontakt.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ministr dopravy Dan Ťok na tiskové konferenci hnutí ANO v pražském Centru...
Na stavbu dálnic bude mít stát v příštím roce 76 miliard, řekl ministr Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) má s ministerstvem financí předjednané zvýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok na 76 miliard. Je to...  celý článek

Zátěžová zkouška prackovické estakády dálnice D8.
Z D8 zmizí ve středu poslední omezení, nejdřív se však na půl dne zavře

Nejpozději ve středu v pět odpoledne řidiči projedou úsekem dálnice D8 mezi Bílinkou a Řehlovicemi bez omezení. Provoz na Prackovické estakádě byl sveden do...  celý článek

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.