Hypermarketům ubývají zákazníci, lákají na menší prodejny i služby navíc

  3:18aktualizováno  3:18
Lidé volí pro své nákupy raději menší supermarkety, velké hypermarkety, které před lety vyrostly na okrajích měst, se proto zbavují nadbytečné plochy. Některé řetězce obchody zmenšují nebo předělávají. Po Aholdu se mění také Tesco, osekávat začal i Interspar.
Tesco nabídne na ploše hypermarketu i fotolab nebo lékárnu. Ilustrační foto.

Tesco nabídne na ploše hypermarketu i fotolab nebo lékárnu. Ilustrační foto. | foto: Radek Miča, MAFRA

„Klasický hypermarket už je přežitý a je třeba přidat něco navíc, aby lidé do velkých obchodů dojeli,“ říká marketingový šéf Teska Michal Štádler. Letos proto začali velké obchody předělávat na nový typ, takzvané Tesco Extra.

Tesco letáky

Navštěvujete rádi prodejny Tesco? Všechny aktuální letáky Tesco a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Jde o obchody v obchodě, kdy na ploše hypermarketu bude Tesco provozovat například fotolab, lékárnu či optiku. Podobně to už dnes funguje na dvou místech v Plzni. Následovat bude Eden v pražských Vršovicích a hypermarket v Ostravě. Jejich plocha se pohybuje od šesti až do dvanácti tisíc metrů čtverečních, ve většině jde o ty, které se stavěly jako první. Postupně takto změní tvář třicítka největších hypermarketů Tesco.

Zmenšování zahájil i Interspar. Kus prodejní plochy uřízl v Karlových Varech a Zlíně a chystá se na další. „Starší prodejny budeme postupně optimalizovat na velikost tří nebo čtyř tisíc metrů čtverečních,“ říká za Interspar Aleš Langer z agentury Crest Communications s tím, že celkem půjde o třicet prodejen. Příští rok jich přijde na řadu deset.

Krize a snaha lidí šetřit nutnost úprav prohloubila. Právě hypermarkety a tradiční malé obchody totiž táhnou poslední rok dolů celý trh. Podle průzkumu agentury Nielsen, který má MF DNES k dispozici, klesly k letošnímu červenci tržby obchodníků s potravinami a drogerií za uplynulý rok o 3,1 procenta.

Stejně, o 3,1 procenta, šel dolů i výkon hypermarketů, kde lidé udělají více než třetinu svých nákupů, hůře dopadly jen malé obchody, mírný pokles zaznamenaly diskonty. Naopak lépe se vedlo supermarketům, které zaznamenaly nárůst tržeb o 0,2 procenta. V plusu skončily i drogerie.

Britské Tesco může tyhle závěry jen potvrdit. Zatímco jejich malým Expresům a supermarketům tržby rostly, a to i na srovnatelný metr čtvereční, velkým obchodům klesaly, stojí ve výroční zprávě řetězce za finanční rok končící letošním únorem. Důvodem je podle nich to, že lidé v těžkých časech omezují nákupy nepotravinářského zboží.

Globus se změně brání

Poslední včera zveřejněná čísla z obchodů za září jsou jen mírně optimistická. Celkově tržby rostly o 3,5 procenta, ale hlavně díky prodejům aut, které loni byly naopak nejvíce krizí zasažené. Výhled kvůli přetrvávající poměrně vysoké nezaměstnanosti a nadcházejícím škrtům ve státní sféře už tak optimistický není.

Hypermarketům navíc vyrůstá na každém rohu konkurence v podobě specializovaných obchodů a do středu měst se stěhují i obchoďáky.

Jako první se pustil do úprav dlouhá léta ztrátový nizozemský řetězec Ahold. Ten provozoval donedávna v Česku velké Hypernovy a menší Alberty. Po pěti letech příprav a vyjednávání s majiteli obchodních center se mu podařilo zmenšit dvanáct největších Hypernov. A zároveň všechny obchody přejmenovat na Alberty. Jeden z posledních zastřižených obchodů je například bývalá Hypernova v Praze-Nových Butovicích. Na její ploše se nyní připravuje k otevření Electro World.

Tesco jednání s majiteli obchodních center většinou neřeší. Obchody mu totiž často patří, v mnoha případech rovnou s celým obchodním centrem. Tak je tomu v případě pražského Edenu či Letňan.

Krácení plochy se zatím vyhýbají Kauflandy a Globusy. Prvně jmenované se pohybují díky svému zaměření na pomezí hypermarketu a diskontu, Globusy patří k obřím hypermarketům v pravém slova smyslu. Nabídka nepotravinářského zboží je zde širší než kdekoli jinde a profilovat se snaží Globusy i v potravinách například zaměřením na kvalitní maso.

Nejčtenější

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Pošta měří, jak se její zaměstnanci při práci „zapotí“

Měření fyzické zátěže zaměstnanců České pošty

Pošťáci se baví. Česká pošta svým zaměstnancům měří, jak se za směnu fyzicky namáhají. Letos za to utratila téměř půl...

Další z rubriky

Výměnu peněz ve směnárně půjde do tří hodin stornovat, schválila Sněmovna

Ve směnárně Chequepoint na Staroměstském náměstí jsme za 40 euro dostali jen...

Zákazníci směnáren budou moci do tří hodin stornovat svou výměnu peněz. Novelu příslušného zákona ve středu schválila...

Česká ekonomika dál brzdí, oproti začátku roku roste polovičním tempem

Svařovna v nošovické továrně Hyundai

Česká ekonomika už druhé čtvrtletí po sobě šlape na brzdu. Od července do září meziročně zpomalila růst na 2,3...

Vláda chce od ledna zvýšit minimální mzdu na 13 350 korun

Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD)

Minimální mzda se od ledna v Česku zvýší o 1 150 korun na 13 350 korun. Dohodli se na tom dnes zástupci koaličních...

Najdete na iDNES.cz