Navíc se mezi sebou liší i jednotlivé super- a hypermarkety. Z průzkumu obchodních řetězců, které začala pravidelně provádět společnost INCOMA zabývající se výzkumem trhu, vyplývá, že se ceny v nich různí až o dvacet procent.
V srpnu bylo nejlevněji v Makru, zde ovšem mohou nakupovat jen zaregistrovaní podnikatelé s živnostenským listem. Nejvýhodnějším obchodem "pro všechny" jsou diskonty hypermarkety - i mezi nimi je však rozdíl.
Podle výzkumu prováděného od počátku května byl nejlevnější diskont Penny Market a hypermarket Kaufland, v průměru o čtrnáct procent byly v porovnání s nimi ceny vyšší v řetězci Prima.
Zhruba o deset procent dráž než v hypermarketech a diskontech se nakupuje v supermarketech, ceny v jednotlivých sítích se ale příliš neliší.
Lidé do velkých obchodních středisek nechodí jen kvůli výhodným cenám, ale i jiným lákadlům. Může to být široká nabídka, příjemné nákupní prostředí, doprovodné akce i mimořádné nabídky.
Podle psychologa Slavomila Hubálka se tak z nakupování staly víkendové rodinné výlety. Velkým centrům dávají proto zákazníci čím dál víc přednost před malými obchody - podle posledního šetření společnosti INCOMA-GfK tam nejraději nakupuje více než polovina lidí.
Přesto je slyšet u pokladny často povzdech - zase stál nákup víc, než jsme čekali. Proč? Málokdo dokáže ve velkých obchodech nakoupit jen to, co opravdu potřebuje - i díky různým trikům obchodníků.
Další informace naleznete v úterní příloze MF Dnes Peníze