Hypermarkety se v cenách liší, supermarkety jsou srovnatelné

Mimořádná cena, výhodná sleva, akční nabídka - na tato hesla super- a hypermarketů ucho českého zákazníka velmi dobře slyší. Je ale opravdu jejich nabídka vždy tak výhodná? Ceny ve velkých obchodech jsou sice v průměru o deset až patnáct procent nižší než v malých prodejnách, ale neplatí to vždy a u každého zboží. Třeba elektronika, papírenské zboží, knihy či sportovní potřeby jsou k mání za stejné, někdy dokonce i vyšší ceny v porovnání se specializovanými obchody.

Navíc se mezi sebou liší i jednotlivé super- a hypermarkety. Z průzkumu obchodních řetězců, které začala pravidelně provádět společnost INCOMA zabývající se výzkumem trhu, vyplývá, že se ceny v nich různí až o dvacet procent.

V srpnu bylo nejlevněji v Makru, zde ovšem mohou nakupovat jen zaregistrovaní podnikatelé s živnostenským listem. Nejvýhodnějším obchodem "pro všechny" jsou diskonty hypermarkety - i mezi nimi je však rozdíl.

Podle výzkumu prováděného od počátku května byl nejlevnější diskont Penny Market a hypermarket Kaufland, v průměru o čtrnáct procent byly v porovnání s nimi ceny vyšší v řetězci Prima.

Zhruba o deset procent dráž než v hypermarketech a diskontech se nakupuje v supermarketech, ceny v jednotlivých sítích se ale příliš neliší.

Lidé do velkých obchodních středisek nechodí jen kvůli výhodným cenám, ale i jiným lákadlům. Může to být široká nabídka, příjemné nákupní prostředí, doprovodné akce i mimořádné nabídky.

Podle psychologa Slavomila Hubálka se tak z nakupování staly víkendové rodinné výlety. Velkým centrům dávají proto zákazníci čím dál víc přednost před malými obchody - podle posledního šetření společnosti INCOMA-GfK tam nejraději nakupuje více než polovina lidí.

Přesto je slyšet u pokladny často povzdech - zase stál nákup víc, než jsme čekali. Proč? Málokdo dokáže ve velkých obchodech nakoupit jen to, co opravdu potřebuje - i díky různým trikům obchodníků.

Další informace naleznete v úterní příloze MF Dnes Peníze