Hypermarkety v cenách vítězí

  12:00aktualizováno  12:00
Debaty o tom, kde se nakupuje nejlevněji, jsou snad ještě častějším námětem hovorů než výsledky fotbalové ligy. Ceny zboží zkrátka zajímají každého. Kdo je nejlevnější? A jak skloubit výhodné ceny s šířkou sortimentu?

 Na pomyslných stupních vítězů v disciplíně ceny by nejvýše stály diskonty, stříbro by získaly hypermarkety a bronz supermarkety. Jenže diskontní obchody neprodávají úplně všechno, co domácnost potřebuje, takže se souboj odehrává jen mezi zbývajícími dvěma typy obchodů. Vítězně z něj vycházejí hypermarkety. Jsou levnější než supermarkety, mají větší sortiment zboží a nabízejí i lepší úroveň prodeje. Mezi nimi pak letos vítězí Hypernova a prohrává Interspar.

Vyplynulo to z výsledků rozsáhlého cenového průzkumu, který pro MF DNES zpracovala agentura Field Research. Za nákup téměř osmdesáti položek se zaplatí v Hypernově o 116 korun méně než v Intersparu. Nejlevnější mezi supermarkety je Albert, jediná síť, která má nižší ceny, než kolik je celostátní průměr, a na žebříčku předběhla i dva hypermarkety - Kaufland a Interspar. Nejdražší sítí obchodů je Delvita. Rozdíl přitom není zanedbatelný. Kdo nakupuje v Hypernově, může ušetřit devět procent proti tomu, kdo chodí na nákupy do Delvity. Cenové pořadí není absolutní, může se v průběhu času měnit.

Jak číst tabulky

Hlavní tabulka uvádí pořadí sítí obchodů, v kterých byly zjišťovány ceny obou typů košíků, tedy celkem 79 položek. Tabulka u košíku Levný uvádí pořadí všech čtrnáct sledovaných sítí podle cen nejlevnějšího zboží, jsou do něj tedy zahrnuty diskontní prodejny. Tabulka Košík značkový zahrnuje pořadí sítí pouze podle cen značkové košíku. Dražší o: číslo udává, o kolik je nákup v této síti obchodů dražší než v nejlevnějším řetězci. Přesný seznam obou košíků najdete na adrese www.idnes.cz Podrobné výsledky najdete v regionálních přílohách.

"Kdyby průzkum proběhl třeba o měsíc později, byly by výsledky trochu jiné," vysvětluje Michal Kramer, který průzkum vedl. "Ceny totiž hodně ovlivní letákové akce, kdy řetězce na určitou dobu zlevní určité zboží. A v každém období se řetězec zaměřuje na něco jiného: někdy na značkové výrobky, někdy na nepotravinářské zboží, jindy na drogerii..." Nejvíce si od posledního cenového průzkumu MF DNES, který proběhl před dvěma lety, polepšila Hypernova. Z téměř posledního místa na cenovém žebříčku se posunula na první. Přesně opačným směrem se posunul Kaufland. V roce 2001 byl cenovým vítězem testu, dnes patří mezi nejdražší hypermarkety. Přestože má podle průzkumů veřejného mínění zákazníků pověst levného obchodu, skutečnost je jiná.

Celkové pořadí obchodů

název řetězce

průměrná cena nákupu

dražší o (Kč)

1. Hypernova

2460

-

2. Globus

2476

16

3. Carrefour

2489

29

4. Tesco hypermarket

2504

44

5. Albert

2517

57

 6. Kaufland

2518

58

 7. Interspar

2576

116

8. Tesco OD

2583

123

9. Billa

2649

189

10. J. Meinl

2684

224

11. Delvita

2691

231

5 nejlevnějších obchodů

název řetězce

průměrná cena nákupu

dražší o (Kč)

1. Globus Olomouc, Pražská

2400

-

2. Globus Brno, Hradecká

2402

2

3. Hypernova, Cheb, Evropská

 2409

9

4. Albert, Cheb, Americká

2412

12

5. Carrefour Plzeň, U Letiště

 2426

26


5 nejdražších obchodů

název řetězce

průměrná cena nákupu

dražší o (Kč)

1. Delvita, Praha 9, Jablonecká

 2816

416

2. Delvita, Zlín, Okružní

2809

409

3. J. Meinl, Chomutov, Dřínovská

2788

388

4. J. Meinl, Hradec Králové, Hořická

2739

339

5. J. Meinl, Jihlava, Kollárova

2733

333

 

Košík levný

Zaměřil se na nejlevnější výrobky. Účelem bylo zjistit, kolik stojí nejlevnější toaletní mýdlo, kilogram hladké mouky či litr a půl neperlivé stolní vody v plastové lahvi. Pokud nebyla v obchodě položka o požadované hmotnosti (například mražené kilové kuře, cena byla přepočítána. Košík zahrnoval 37 položek


název řetězce

průměrná cena nákupu

dražší o (Kč)

1. Lidl

1028

-

2. Penny market

1095

67

3. Hypernova

1106

78

4. Tesco hypermarket

1126

98

5. Albert

1141

113

 6. Carrefour

1142

114

7. Kaufland

1154

126

8. - 9. Tesco OD

1166

138

 8. - 9. Plus discont

1166

138

10. - 11. Interspar

1192

164

10. - 11. Globus

1192

164

12. J. Meinl

1202

174

13. Billa

1239

211

14. Delvita

1241

213


Košík značkový

Druhý košík byl zaměřen na výrobky určité značky a výrobce. Už tedy nezjišťoval, kolik stojí nejlevnější stolní voda nebo 200 gramů instantní kávy, ale za kolik se prodává Dobrá voda neperlivá v 1,5litrové PET lahvi nebo 200gramové Nescafé Classic. Košík zahrnoval 42 položek


název řetězce

průměrná cena nákupu

dražší o (Kč)

1. Globus

1283

-

2. Carrefour

1347

64

3. Hypernova

1355

72

 4. Kaufland

1364

80

5. Albert

1376

93

 6. Tesco hypermarket

1378

94

7. Interspar

1385 

101

8. Billa

 1410

127

9. Tesco OD

1417

 134

10. Delvita

1449

 166

11. J. Meinl

1483

199



Zdroj: Field Research Praha


Autor:


Nejčtenější

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...



Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

McDonald’s mění receptury. Pod tlakem trendu zdravé výživy jsou i ostatní

McDonald’s

V USA už nabízí největší fast-foodový řetězec McDonald’s většinu burgerů bez konzervantů. Postupně by měly tyto...

Řetězce lákaly na slevy, zaplatí pokuty za 10 milionů korun

Supermarket Albert (ilustrační snímek)

Za účtování vyšších cen než deklarovaných během výprodejů uložila Česká obchodní inspekce obchodníkům ve 2. čtvrtletí...

TEST DNES: Úplné výsledky testu psacích potřeb pro prvňáčky

Ilustrační snímek

MF DNES otestovala čtrnáct inkoustových per a rollerů. Vybrali jsme takové psací potřeby, které výrobci nebo prodejci...



Najdete na iDNES.cz