Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pro hypotéku se vyplatí jít do velké banky, pro úvěr do menší

  • 31
Bankám přebývají peníze. To je pro klienta výhoda. Velké banky totiž pod tlakem soupeří o tržní podíl výhodnými hypotékami. Menší jim nemohou konkurovat, soustředí se proto na spotřebitelské úvěry.

Obrovský přebytek vkladů, příliš mnoho peněz, v bankéřské hantýrce „přebytečná likvidita“. Vypadá to jako výhoda, ve skutečnosti je to velký problém, s nímž se tuzemské banky potýkají. Kvůli nízkým úrokovým sazbám se ze zdánlivého bohatství stává koule na noze.

Objem bankovních úvěrů čerpaných českými domácnostmi dosáhl ke konci dubna 1 252,4 miliardy korun. Ke stejnému datu měli ovšem lidé uloženo u bank 1 936,8 miliardy. Tedy o 55 procent více.

V současném prostředí nulových či záporných úrokových sazeb je pro banky těžké volné peníze umístit v tradičních investicích na mezibankovním trhu. Přesněji řečeno, uložit je se ziskem.

Situace na finančních trzích tak nutí banky, aby co nejvíce peněz vrátily do ekonomiky v úvěrech. Prostě potřebují peníze rozpůjčovat, aby vydělaly, a to znamená výhodu pro spotřebitele.

Čím větší banka, tím více peněz a snaha půjčovat

Kromě konkurenčního boje je přebytek likvidity v bankách dalším faktorem, který tlačí na zlevňování úvěrů. Platí přitom přímá úměra: čím větší banka, tím víc přebytečných peněz. A tím větší potřeba poskytovat víc velkých úvěrů. Proto dnes velké banky tak „šlapou“ do hypoték, zatímco menší se více soustředí na spotřebitelské úvěry a do hypoték se nehrnou tak agresivně. Nemají totiž takový převis levných zdrojů jako velké finanční ústavy.

Dokazují to čísla. Zatímco v hypotékách rostou největší banky letos dvouciferným tempem, ve spotřebitelských úvěrech jsou to jednotky procent. Zato se tam výjimečně daří menším bankám.

Objem nových hypoték vzrostl letos v prvním čtvrtletí meziročně o 13 procent. Tahouni trhu na tom však byli mnohem lépe: ČSOB si polepšila o 21 procent, Česká spořitelna o 16 procent. Komerční banka posílila v segmentu hypoték „pouze“ o 11 procent.

Ve spotřebitelských půjčkách nicméně členové přední bankovní trojky narostli jen o sedm až osm procent, kdežto malé banky „letěly“ vzhůru. Air Bank zaznamenala v objemu nových úvěrů spotřebitelům nárůst o 44 procent, Equa bank si polepšila o 43 procent a Moneta Money Bank (bývalá GE Money Bank) o 40 procent.

Cizí klient je bezpečnější než nový

„Malé banky se navíc soustředí převážně na konsolidace a refinancování spotřebitelských úvěrů, kde je míra delikvence nižší, protože klient už v původní bance evidentně splácí,“ konstatuje Michal Čapek, ředitel společnosti Finberry.

„Bezpečnější je vždy začínat s klienty, kteří již mají úvěrovou historii, než se zaměřovat na ty, kteří si chtějí půjčit poprvé,“ potvrzuje zdroj z jedné z menších bank, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Mimo jiné je to kvůli marketingovým nákladům. Pro nové, dříve neznámé značky bylo výhodné představit se jako lepší alternativa – v účtech proto lákali ke změně účtu, v úvěrech a hypotékách je tahákem refinancování. Například Air Bank v hypotečním segmentu stále nabízí jen refinancování, nikoli nové hypotéky.

„Zde můžeme vidět odpověď na otázku, proč velké banky jako Česká spořitelna, Komerční banka či Hypoteční banka jsou dnes lídři v hypotékách – jsou schopny nabídnout nižší sazby než menší banky,“ vysvětluje Čapek.

Agresivní prostředí tlačí ceny hypoték dolů

Největší finanční domy jsou v současné době obětí klesající spirály. Vzájemně se hlídají, jak co se týče sazeb, tak různých hypotečních marketingových akcí. Jakmile jedna něco podnikne, ostatní musí zareagovat.

„Velké banky si nechtějí nechat snížit svůj tržní podíl u hypoték, a proto jsou stále agresivnější, co se týče úrokových sazeb, případně dalších parametrů. Pro menší banky je tak složité výrazněji proniknout na tento trh,“ potvrzuje David Marek, ekonom společnosti Deloitte.

Hypotéky jsou produktem s nižší marží než spotřebitelské úvěry, což je dáno mimo jiné jejich menší rizikovostí. Proto musí být objem peněz rozpůjčovaných prostřednictvím hypoték daleko větší než u spotřebitelských úvěrů. I přes nižší marže jsou úvěry na bydlení pro banky bezpečně ziskové.

Ani ve spotřebitelských úvěrech se však velké banky nevzdávají. „Jde aktuálně především o soupeření Moneta Money Bank a České spořitelny. Je možné, že při hledání příležitostí se na tento trh pokusí více proniknout i ostatní banky, jako například BNP Paribas prostřednictvím akvizice Cetelemu,“ míní David Marek.