Před šesti lety manažeři korejské automobilky Hyundai rozhodli, že z vesnice proslavené hlavně pivem a zelím udělají svoji základnu pro expanzi do Evropy.
Letos se poprvé továrna ve slezských Nošovicích, o které vznikl i televizní dokument, dostane na plnou kapacitu. "Pokud vše půjde dobře, vyrobíme tři sta tisíc vozů," uvedl mluvčí firmy Hyundai Motor Manufacturing Czech Petr Vaněk. To je maximální kapacita nošovického závodu. S největší pravděpodobností si tak prohodí i pořadí v žebříčku tuzemských výrobců s kolínskou TPCA, která loni snížila produkci na 271 tisíc aut.
Nošovická fabrika, která je nejmladší automobilkou v Evropské unii, v úterý slavnostně zahájila výrobu auta, které jí má pomoci se na plnou kapacitu dostat: nové verze vozu i30.
Vůz nižší střední třídy je nejdůležitějším modelem továrny - tvoří téměř polovinu ze všech vyrobených aut. S jeho novou verzí má Hyundai velké plány. "Ambicí pro nový model i30 je učinit z něj nejprodávanější vůz na českém trhu. Tomu samozřejmě bude odpovídat i cenová politika," plánuje šéf podniku Vladimír Vošický.
Jedničkou na trhu byla loni suverénně Škoda Octavia. Ve srovnání s Hyundai i30 byly její prodeje 6,5násobné.
Konkurence mezi auty nižší střední třídy stoupne
Hyundai i30 se zatím v posledních letech přetahuje o prvenství v nižší střední třídě s vozy Ford Focus,VW Golf a Kia Cee’d. Letos přitom souboj v této kategorii ještě zhoustne - vstoupí do ní Škoda Auto s vozem mezi octavií a fabií. Jeho název není ještě jasný, favorizovaný je rapid. Škoda Auto zatím vždy na domácím trhu získala prvenství v každé třídě, do které vstoupila.
Podíl aut nižší střední třídy na celkových prodejích sice loni mírně klesl, jde však stále o jednu z nejsilnějších kategorií na trhu. "Zatímco ve střední třídě převažují zákazníci z řad firem, u nižší střední je poptávka rozložena mezi soukromé osoby i firmy," říká tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Hyundai začne nové i30 v Česku prodávat v únoru, cenu zatím firma nezveřejnila. Současný model, který se už přestal vyrábět, je k mání za 260 tisíc korun, dá se proto očekávat, že i nový model bude na podobné úrovni. Každý rok by měli v Nošovicích vyrobit zhruba 100 tisíc těchto vozů. Výroba staré verze kombi dál pokračuje, nová podoba přijde během letoška.
Zaměstnanci chtějí přidat
Vedení nošovické továrny vedle náběhu výroby nového modelu čekají také jednání s odboráři. Vztahy firmy a odborů přitom nejsou ideální. K jejich vylepšení nepřispívají ani takové "detaily" jako nepřítomnost odborových předáků při slavnostním zahájení výroby. Třeba ve Škodě Auto je něco takového nepředstavitelné.
I proto nechtěl odborový předák Radek Kuchař nový typ vozu komentovat. "Nebudu se k tomu vyjadřovat, když nás zaměstnavatel na slavnostní zahájení výroby nepozval. Už minule jsem upozornil na to, že by měli při podobné příležitosti oficiálně pozvat i zástupce zaměstnanců. Ale to se opět nestalo," upozornil Kuchař.
Hyundai má ze všech tří automobilek v Česku nejnižší mzdy. Ve Škodě Auto loni dělníci v průměru vydělávali přes 30 tisíc korun, v TPCA 28 tisíc a v Hyundaii kolem 25 tisíc korun. Platy v Hyundaii zaostávají i za celostátním průměrem v automobilovém průmyslu.
Odbory proto požadují podstatný růst mezd, který by je přiblížil k ostatním automobilkám. Kolektivní vyjednávání je však přerušené. "Došlo k výměně prezidenta firmy," vysvětlil šéf odborového svazu Kovo Josef Středula. Jednání navíc komplikuje fakt, že zaměstnanci vytvořili více odborových organizací. Ve firmě pracuje už 3 500 lidí.
Nošovická automobilka vykázala v roce 2010 poprvé zisk, podle výroční zprávy přesáhl dvě miliardy korun při téměř padesátimiliardových tržbách.