To by přineslo práci pro dva až tři tisíce lidí - byť práci dost náročnou a průměrný plat.
Korejci jsou podle všeho už hodně daleko v jednání s českou vládou. V zemi by pak vyrostla třetí velká automobilka a dohromady by u nás vyrábělo přes milion vozů ročně.
"Na 95 až 98 procent Hyundai přijde do České republiky. Probíhají tom finální jednání," uvedl pro MF DNES korejský diplomatický zdroj. Podle informací ze Soulu se má premiér Jiří Paroubek ve čtvrtek sejít s nejvyšším šéfem firmy Hyundai Čung Mong-kuem.
Paroubek o schůzce nechtěl mluvit, ale jednání potvrdil. "Není zatím vhodné se k tomu vyjadřovat. S automobilkou jedná CzechInvest," uvedl ve středu předseda vlády.
Po týdnech spekulací pak včera Hyundai potvrdil, že továrnu skutečně bude potřebovat.
"Prověřujeme možnost postavit nový závod v Evropě včetně České republiky," uvedl Ju No-chwang, jeden z manažerů podniku, v písemném hlášení pro korejskou burzu.
Hyundai tak musel učinit poté, co se zprávy o Česku od úterý začaly šířit korejskými deníky. Ty píší, že tato firma v Česku utratí téměř dvě miliardy dolarů a že se bude stavět příští rok na jaře.
"Čekáme, že se víc dozvíme o víkendu," řekla Junsuk Lim, reportérka agentury Bloomberg v Soulu. Po vyhodnocení informací "se svými zdroji" centrále Hyundai odhadla naděje Česka na 90 procent.
Pro Paroubkovu vládu by byla tato investice velkým úspěchem, za který však bude platit. Jestli se ním šéf Hyundai sejde, zřejmě bude chtít slyšet, jak kabinet Korejcům investicí pomůže. Podle zákona by měli nárok na daňové prázdniny připravené pozemky. Hyundai se však spálil na Slovensku, kde jeho sestra KIA automobilku staví a s výkupem pozemků byly problémy.
Ani na Ostravsku není žádné místo stoprocentně připravené, v krajním případě může dojít na vyvlastňování.
Kvůli Hyundai bude boj o pozemky
Jiří Paroubek a jeho lidé se zřejmě ještě hodně zapotí, aby dotáhli do konce velkou investici na Ostravsku, kterou mají na dosah.
Premiér má ve čtvrtek jednat s nejvyšším šéfem Hyundai Čung Mong-kuem o tom, zda korejská automobilka na severu Moravy postaví svůj nový závod pro plánovanou evropskou expanzi.
Manažeři Hyundai i diplomaté potvrzují, že Česko má šanci, podle korejského tisku dokonce velmi velkou.
Pro továrnu, která by byla stejně velká jako nová automobilka TPCA v Kolíně, ale ještě není stoprocentně připraven žádný pozemek. "Nabízí se několik variant. Průmyslová zóna se dá připravit v Dolní Lutyni, v Mošnově či v Nošovicích," řekl MF DNES zdroj z moravskoslezského krajského úřadu.
Každá ze tří variant má ale nějaký háček. Přípravu pozemků v Dolní Lutyni blokují stížnosti ochránců přírody, kteří tu žádají vyhlášení chráněné ptačí zóny. V Nošovicích nejsou zcela vyřešeny majetkové vztahy. Scelení pozemků tu brání zhruba půlhektarový pás pole, na němž pěstuje místní družstvo Nošovice své vyhlášené zelí.
"Nějaká jednání o prodeji sice běží, my to ale prodat nechceme. Peníze nám jsou k ničemu, když přijdeme o půdu, to by byl konec družstva," řekl předseda družstva Jiří Vícha.
V úvahu tak přicházejí hlavně pozemky u letiště v Mošnově, tam ale kraj a město Ostrava začaly připravovat zónu teprve v poslední době. "Investici tu ale lze řešit," tvrdí zdroj z krajského zastupitelstva.
Vládní úředníci zapojení do jednání s Hyundai nyní nechtějí o investici otevřeně mluvit. Připouštějí však, že za tak velkou investici se Korejcům zřejmě bude muset nabídnout nejen hotová zóna a daňové prázdniny, ale třeba dostavěná dálnice anebo byty, jaké vyrostly na náklady daňových poplatníků v Kolíně při stavbě automobilky TPCA.
Bude-li vládě na korejské investici hodně záležet, může v praxi odzkoušet nový zákon o vyvlastňování, který se v létě začal projednávat v parlamentu. Ministr pro místní rozvoj Radko Martínek tehdy uvedl, že zákon má mimo jiné předejít tomu, že nyní "lze bránit realizaci důležitých investic".
Hyundai uvedl, že nová továrna mu má pomoci růst na evropském trhu. "Většinu vozů nyní vozíme z Koreje a platíme clo deset procent," uvedla Veronika Jakubcová z českého zastoupení Hyundai.
Automobilka chce být do pěti let pátou největší značkou na světě, v Česku je už nyní čtyřkou. Reportér deníku Automotive News Lyle Frink tipuje, že v nové továrně by se stavěla ta auta, která jdou Hyundai v Evropě nejlépe na odbyt, tedy vůz Getz nebo terénní Santa Fe.