(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Hyundai, SME.sk

Hasiči chtěli vozy Hyundai, firmy je kvůli sporům odmítly dodat

  • 217
Značka Hyundai si nechala utéct lukrativní zakázku pro generální ředitelství hasičů za 26 milionů korun. Smlouvu na dodávku velitelských vozů mohly podepsat hned dvě společnosti. Kvůli sporům mezi dealery a distributorem však od zakázky ustoupily.

Hasiči mohli už brzy vyjíždět k zásahům po celé republice ve 49 nových a speciálně vybavených velitelských vozech. Na auta si však budou muset ještě zhruba rok počkat. Zakázku za 26 milionů korun muselo ředitelství hasičů zrušit i přesto, že již byl vybrán vítěz. Důvodem jsou spory mezi částí prodejců vozů Hyundai a distributorem značky.

Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru oznámilo záměr nakoupit nové vozy v březnu loňského roku. Pro obchodníky s auty to znamenalo lákavou příležitost. Nešlo přitom jen o vysokou hodnotu samotné zakázky, která v dnešní době už není příliš obvyklá. Vybavit vozy hasičské sbory z celé republiky je pro automobilové značky také otázkou prestiže.

Hasičům přišly celkem čtyři nabídky. Společnosti Autobond Group a NH Car se o zakázku ucházely společně a nabídly vozy Kia, druhým uchazečem byla Škoda Auto a hned dvě firmy se přihlásily s nabídkou vozů Hyundai. Jednak to byl distributor značky, společnost Hyundai Motor Czech (HMCZ), a také třinecký autosalon Prokeš Servis.

První dva zmiňované uchazeče zadavatel vyřadil, protože nereagovali na žádost o doplnění či dovysvětlení nabídky. Vítězem se tak stal severomoravský prodejce, který nabídl nejnižší cenu 26,3 milionu korun s DPH. Smlouvu však s hasiči nepodepsal ani on, ani HMCZ, která skončila jako druhá.

„Vítězný uchazeč zadavateli sdělil, že z obchodních důvodů odmítá s centrálním zadavatelem podepsat smlouvu, a tak byl následně vyzván k podpisu uchazeč druhý v pořadí, který taktéž odmítl se zadavatelem uzavřít smlouvu,“ uvedl Tomáš Vlašánek, vedoucí oddělení veřejných zakázek generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru.

Vítězové tendru svůj postup nevysvětlili

Co vedlo vítěze k odmítnutí? Zástupci Prokeš Servis se odmítli vyjádřit. Podle informací MF DNES však nechtěla HMCZ prodejci jakožto distributor auta dodat, ačkoliv již byla přichystána na skladě v požadované červené barvě.

Mluvčí HMCZ Miloš Adámek to popírá, redakci však informaci potvrdily tři nezávislé zdroje. Třinecký prodejce patří mezi dealery, kteří mají s centrálou dlouhodobé spory. Jejich příčinou jsou údajně likvidační pokuty, jež HMCZ účtuje za neplnění nadhodnocených prodejních cílů. Otázkou zůstává, proč smlouvu odmítla podepsat i sama HMCZ, když se po odstoupení prvního v pořadí stala vítězem.

Podle informací z branže mohlo být důvodem to, že distributor měl sice k dispozici nalakované automobily, na rozdíl od společnosti Prokeš Servis však neměl nasmlouvané subdodavatele dalšího vybavení požadovaného hasiči a nebyl schopen je dostatečně rychle zajistit. Také toto vysvětlení mluvčí Adámek odmítá. Proč však HMCZ smlouvu nepodepsala, nevysvětlil a neuvedl ani žádné další podrobnosti.

Hasiči připravují nové výběrové řízení

Hasiči se nyní chystají vypsat tendr znovu. Nový vítěz bude znám minimálně za několik měsíců, možná ale také více než za rok. Zrušení soutěže je tak dobrou zprávou pro vyřazené uchazeče, kteří dostanou druhou šanci.

Spor mezi částí prodejců - sdružených nyní ve Spolku autorizovaných prodejců a opravců značky Hyundai - a HMCZ bobtnal dlouhodobě, vyvrcholil však tlakem distributora na podepsání takzvaného etického kodexu letos v květnu. Po něm následovalo rozvázání smlouvy s HMCZ ze strany 17 prodejců, tedy třetinou dealerské sítě v Česku.

Podle prodejců pět bodů kodexu vůbec nesouvisí s etikou, naopak je může velmi poškodit. Kodex proto označují za „ekonomické vydírání“ a obrátili se kvůli němu i na premiéra Bohuslava Sobotku (více čtětě zde). Spor se netýká továrny Hyundai v Nošovicích, která funguje odděleně od distribuce a od celé záležitosti se distancovala.