MF DNES se tématu začala věnovat, protože mezi tuzemskými automobilkami, dovozci a Ministerstvem dopravy již delší dobu probíhá válka o přístup k datům o prodejích, která jsou různě vykládána. Bližší analýza ukázala, jak lze čísla nafukovat.
Právě tuzemské prodejní zastoupení automobilky Hyundai přitom pravidelně kritizuje konkurenty, že zkreslují data o svých skutečných prodejích.
Jenže údaje z centrálního registru vozidel ukázaly, že Hyundai Motor Czech (HMC), který má na starosti prodej aut v Česku a celou dealerskou síť, přihlásila za říjen sebe jako vlastníka celkem 287 vozů. Dalších 110 si na sebe napsali prodejci.
To je téměř pětina všech vozů, které u nás Hyundai za říjen poprvé zaregistroval neboli prodal jako nové. V červnu zase během tří dnů automobilka zaregistrovala tři sta nových aut. Jen díky tomu její prodeje v meziročním srovnání neklesly.
Pokles se přitom očekával: Hyundai tehdy odcházela zhruba třetina dealerů.
Automobilka ani její PR agentura na dotazy MF DNES k této problematice během tří týdnů ani přes urgence neodpověděly.
Podobné postupy pak prakticky znemožňují určit, kdo je v Česku po Škodě Auto v prodejích dvojkou. O tento post se pere dlouhodobě Hyundai, Volkswagen a Ford. U posledních dvou jsou registrace vyhnané částečně reexporty za hranice, v případě Hyundai zase tvoří velký podíl registrace na samotného importéra.
Post dvojky i úředně zaznamenané prodeje mohou mít každopádně velký vliv na bonusy manažerů jednotlivých importérů.