Hyundai Tuscon

Hyundai Tuscon | foto: Hyundai

Hyundai loni v Česku ztratil část trhu, zdesetinásobil však zisk

  • 64
Hyundai loni přišel o post druhé nejprodávanější značky v Česku a ztratil přes 1,5 % podílu na trhu s novými vozy. Na jeho hospodářských výsledcích to však nebylo znát. Zisk stoupl téměř desetinásobně, firmě rostly i tržby. Výrazně také narostly prodeje vozů vyrobené v místním závodě v Nošovicích. Tomu však naopak loni zisk klesl.

Hospodářské výsledky vyplývají z výroční zprávy společnosti Hyundai Motor Czech (HMC), kterou firma zveřejnila ve sbírce listin v obchodním rejstříku. HMC má na starosti prodej a distribuci vozů korejské značky na českém trhu. Tržby HMC loni stouply o 16 % na 8,8 miliardy z 7,5 miliard v roce 2014. Podle dat z registru vozidel přitom čeští zákazníci v Česku přihlásili loni jen o 4 % více vozidel této značky.

To ukazuje, že tuzemští zákazníci měli zájem především o dražší modely, velký úspěch zaznamenává Hyundai především se svým SUV modelem Tucson. Ten je na českém trhu třetím nejprodávanějším v této kategorii.

Téměř tři čtvrtiny tržeb pochází podle dat z výroční zprávy za auta, která byla vyrobena v Nošovicích. Naopak podíl aut vyrobených v jiných závodech Hyundai loni výrazně klesl a tvořil jen 1,5 miliardy. Hyundai v Nošovicích vyrábí modely i20x, i30 a Tucson.

Hyundai loni rostl i přesto, že se s částí prodejců rozhádal a rozvázal s nimi smlouvy. Někteří dealeři se kvůli tomu dosud s Hyundai soudí, soud jim prvoinstančně dal letos v červnu za pravdu (více o případu zde). Loni došlo také ke sporu s největším prodejcem této značky Hyundai Auto Fischer. Nakonec skončil smírem a majitel firmy prodal celý autosalon jinému prodejci.

Propad tržního podílu se zastavil

Čistý zisk HMC loni dosáhl 156,71 milionu korun, což představuje téměř desetinásobný nárůst oproti roku 2014 (15,96 milionu korun). Podle výsledovky čísla částečně ovlivnilo rozpouštění rezerv a opravných položek, provozní zisk stoupl zhruba trojnásobně.

Pokles tržního podílu Hyundai na českém trhu letos skončil, aktuálně automobilka drží necelých osm procent trhu. To je stále výrazně více, než jsou pozice korejské značky na evropské trhu, kde značka drží podíl 3,2 %.

Po dlouhé době růstu naopak klesl loni zisk nošovického výrobce automobilů Hyundai Motor Manufacturing Czech. Spadl o 3,5 miliardy na 5,5 miliardy korun. Firma to vysvětluje složitou situací na některých hlavních trzích, například v Rusku.