Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hyundai klesá, zatímco trh roste. Včetně „malého souseda z Boleslavi“

  8:00aktualizováno  8:00
Hyundai nezastavíš, láká Čechy k nákupu jeden z reklamních sloganů korejské automobilky. Tuzemské prodejní centrále se však nakonec podařilo Hyundai nejen zastavit, ale ještě u něj zařadit zpátečku. Prodeje vozů Hyundai v ČR klesají, i když celý trh roste, a Škoda zvyšuje před korejskou značkou náskok.

Hyundai i20 | foto: Hyundai

Zatímco celý český trh s novými auty zažívá letos dvojciferný růst, Hyundai, který velkou část produkce vyrábí i v Česku, v posledních měsících čelí hubeným časům. Podle statistik Svazu dovozců automobilů se v červnu registrace nových aut této značky propadly téměř o desetinu, za první pololetí firma vyrostla o necelá čtyři procenta. Celý trh však přidal pětkrát rychlejším tempem. V červnových prodejích se korejská automobilka propadla na čtvrté místo, několik let přitom firma v tuzemsku obsazovala druhou příčku.

Hyundai na dotazy k poklesu neodpověděl. Vladimír Vošický, šéf Hyundai Motor Czech, která vozy Hyundai v tuzemsku prodává, dlouhodobě tvrdí, že statistiky zkreslují reexporty aut do jiných zemí. Jenže i očištěné statistiky společnosti Médea Research, která z nich odpočítává nové vozy vyvezené do půl roku po registraci v Česku do zahraničí, ukazují pokles podílu Hyundai rovněž téměř o desetinu.

Hyundai má za první pololetí v žebříčku nejprodávanějších vozů v Česku jen dva modely – i30 a ix20, zatímco Škoda s výjimkou roomsteru, jehož výroba už skončila, všechny. Nejzřetelnějším propadákem je pro Hyundai v Česku model i20 vyráběný v Turecku.

Jak se v Česku prodávají osobní auta

Jak se v Česku prodávají osobní auta

Přesilovka fabií

Konkurent fabie i20 přišel s novou podobou prakticky ve stejnou dobu jako kdysi v Česku nejprodávanější auto. Jenže z očekávaného souboje se stala jasná záležitost Škody – zatímco v červnu Škoda prodala 2 101 fabií, Hyundai 130 modelů i20. Když uváděl Hyundai na trh i20, v reklamách o ní tvrdil, že „rozvíří český trh s rodinnými auty“ nebo že „je větší a kvalitnější než ostatní“.

Strategii vymezovat se proti největšímu hráči na českém trhu zavedl Hyundai právě pod vedením Vošického. Manažer, který dříve řídil prodeje Fordu či Peugeotu, dokázal v Česku zvýšit podíl korejské značky na více než trojnásobek evropského průměru. I proto ho Korejci stále drží, i když se minulý rok musel vypořádat s odchodem téměř třetiny dealerů. Rozchod ve zlém dosud zaměstnává soudy.

Do Škody se dlouhodobě naváží jak ve svých výrocích, tak i v reklamě. Například v minulosti největší českou automobilku nazval ochotníky z Pojizeří. „My jsme – můžete to brát jako sebechválu, ale je to prosté konstatování – nejsilnější hráč českého trhu,“ řekl minulý týden Hospodářským novinám Vošický. V jaké síle aktuálně čtvrtá značka na českém trhu vede, neupřesnil. Hyundai loni podle analýzy společnosti Nielsen Admosphere utratil v ceníkových cenách za reklamu 496 milionů korun, bezkonkurenčně nejvíce ze všech. Škoda Auto s trojnásobně větším podílem utratila 379 milionů korun.

Velké výdaje za reklamu dlouhodobě pomáhaly korejské značce v Česku k růstu, v některých měsících její podíl přesáhl i jedenáct procent celého trhu, tak silnou pozici nikde v Evropě automobilka nemá. Teď však začíná ztrácet.

Na vině přitom může být podle reklamních expertů především nevhodná strategie, tedy vymezování se vůči mladoboleslavské Škodovce. „Škoda je u nás milovaná značka a jedna z mála firem, na kterou můžeme být hrdí. Přímý útok od značky, která u nás nemá příliš kořeny, vnímají pak lidé značně negativně,“ myslí si Jan Binar, šéf české pobočky McCann Erickson. To platí zejména u prodejů fyzickým osobám, kde hraje reklama velkou roli a o nákupu často rozhodují emoce.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitel Hamé Martin Štrupl
Stát nemá co mluvit do marží a dvojí kvality, říká šéf Hamé

Výši přirážek a problém dvojí kvality má vyřešit trh a ne vláda, říká v rozhovoru pro iDNES.cz ředitel potravinářské firmy Hamé Martin Štrupl. Hlavním...  celý článek

Mobilní internet - ilustrační foto
Twisto míří s odloženými platbami do Polska. Dostalo injekci 5 milionů eur

Digitální platební služba Twisto získala od holandské ING Group a rakouské pojišťovny UNIQA investici ve výši pěti milionů eur. Ta poslouží na rozvoj služeb v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Osobní údaje za mušku zlatou. Firma přetavuje nákupní body na informace

Kvůli přísnější ochraně osobních údajů je pro obchodníky čím dál těžší získávat informace o svých zákaznících. Společnost Rondo přišla na to, jak to dělat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.