I levnější šampon dokáže vlasy dobře umýt

  14:52aktualizováno  14:52
- Pro výrobce šamponů je základem úspěchu dobrá reklama. Zejména ty televizní, v nichž potřásají svými hřívami přední světové modelky, dokážou leckoho nalákat k tomu, aby sáhl v obchodě po lahvičce, která prý dokáže udělat z vrabčího hnízda účes jako od kadeřníka.
Přitom ani ten, koho nechá taková reklama chladným, nemůže při nákupu šamponu pro normální vlasy udělat větší chybu. Podle výsledků srpnového testu německého spotřebitelského časopisu Test (Stiftung Warentest 8/99) byly rozdíly v kvalitě šamponů minimální. Všech 13 výrobků nakoupených nejen ve značkových prodejnách, ale i v malých krámcích si ve finále odnášelo dobré nebo uspokojivé hodnocení. Žádný šampon nevyřadili členové poroty jako pouhý "šlehač pěny«. Pro tuzemské zákazníky může být potěšující, že tři značky - E1 Vital, Organics a Timotei - , které, byt jen o vlásek, předstihly všechny ostatní, si mohou koupit také v našich obchodech. Po značce Timotei by měli sáhnout zejména ti spořivější - čtvrtlitrová lahvička je o více než třicet korun levnější než stejné balení E1 Vital od L'Oreal. Při každém srovnávání cen je však dobré znít stále na paměti, že mnohé šampony jsou v různě velkém balení. Tajemstvím dobrého šamponu nejsou žádné speciální přísady, ale především látky, které vlasy očistí, takzvané tensidy. Důležité jsou také látky, které udrží vlasy zároveň lesklé, objemné a dobře česatelné (tuto úlohu plní zejména zmašťovače, tedy kondicionéry, které potáhnou každý vlas filmem, a vlasy tak nelétají ve vzduchu, lesknou se a působí měkčeji). Kvalitní šampon by se měl dát dobře dávkovat, snadno vymýt a neměl by dráždit kůži. K objektivnímu určení snadnosti rozčesávání se testovala tato schopnost v laboratorních podmínkách. Speciální robot rozčesával nejprve prameny mokrých vlasů, které bulu předtím chemicky vyčištěny, a pak pro srovnání prameny ošetřené jedním z testovaných výrobků. Česatelnost vlasů a další výše uvedené vlastnosti navíc porovnávali v praxi kadeřníci v takzvaném testu na polovinu hlavy. Podobně jako v televizní reklamě na šampony proti lupům nechali každému ze čtyřiadvaceti dobrovolníků působit na každé polovině hlavy vždy dva různé šampony. Nejvíce se jim líbily již zmíněné El Vítal, Organics a Timotei. Kdo chce mít vlasy lesklé a poddajné, neudělá chybu, ani když si vybere například šampon Dralle Ultra Beauty, Nivea Hair Care, Pantene Pro-V, Schauma, Aldi Caribic, Gard či Guhl. Ty všechny se totiž umístily jen kousek za vítězi. Pro tři posledně jmenované je však nutné jet až za hranice, nebol je v tuzemských obchodech zatím nemají. Také tři zbývající značky (Extracta Grüner Tee, Hübner Henna a Lidl Cien), které porotci zařadili - pokud jde o poddajnost a česatelnost, až za ostatní konkurenci - mají jen v zahraničních obchodech. Mnozí výrobci se snaží nalákat zákazníky na různé exotické látky, které mají ze šamponu udělat zdravotní koktejl. Cílem testu však bylo zjistit, jak působí šampony na vlasy celkově, bez ohledu na to, zda obsahují vitaminy, kiwi, zelený čaj či jiné přísady (o jejich účinku se ještě stále kontroverzně diskutuje). Pravdou je, že normální, zdravé vlasy nevyžadují od šamponu žádné zázraky v podobě speciálních receptur.

Tipy pro zdravé vlasy

* Myjte si vlasy, jak často chcete. Rozšířený názor, že časté mytí vlasům škodí, je nesprávný.

* Většinou stačí jednorázové napěnění - zejména, když si vlasy myjete častěji. Na polodlouhé vlasy stačí porce šamponu velikostí lískového oříšku, který se zředí trochou vody na dlani a pak rovnoměrně rozdělí na vlasy.

* Vodu pouze zachyťte ručníkem, v žádném případě vlasy netřete. Pro rozčesání se nejlépe hodí hřeben se širokými mezerami mezi zuby.

* Vlasy nemají rády horký vzduch, proto zapínejte fén na co nejnižší teploty a udržujte dostatečnou vzdálenost.

Časté mytí i obyčejným šamponem zdravým vlasům neuškodí

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Pojištění mělo přinést úspory. Teď americkým důchodcům odsává peníze z účtů

Ilustrační snímek

Univerzální životní pojištění, hit 80. a 90. let, který se mnohým starším Američanům vymstil. Místo úspor, které jim...

TEST DNES: Proteinové tyčinky jsou rychlý a drahý zdroj bílkovin, jídlo nenahradí

Proteinové tyčinky

Donedávna byly výsadou sportovců toužících po růstu svalů a k dostání byly jen v posilovnách. Dnes jsou jich plné...

TEST DNES: Neutrácejte zbytečně, školákům stačí pero za pár korun

Ilustrační snímek

Na dětech se nemá šetřit, to je svatá pravda, ale ani není potřeba kupovat do první třídy plnicí pero za stovky korun....



Najdete na iDNES.cz