Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

I v Česku mají být vlaky stejně rychlé jako auta

  23:39
Již letos měla cesta vlakem z Prahy do Brna trvat stejně dlouho jako autem - 2 hodiny a 6 minut. Zůstalo však jen u slibů Českých drah. Budoucnost se odkládá o další dva až tři roky. "Za zdržení dodávky rychlovlaků mohou problémy dodavatele a stavbu koridorů zdržela nutnost měnit plány podle nových ekologických předpisů," vysvětluje mluvčí drah Petr Šťáhlavský. "Například se musely přidávat odhlučňovací bariéry," dodává.

Na ostatních trasách, kde pomalu s dostavbou částí tratí pro vyšší rychlosti dnes vlaky šetří proti původním časům minuty, po jejich úplném dokončení zkrátí cestu z Prahy do Ostravy, Vídně či Českých Budějovic zhruba o hodinu.

Vyšší cenu než za autobus, kterou by cestující měli v rychlovlacích platit, budou dráhy dohánět větším komfortem a rychlostí. "Takové vlaky by měly mít kromě elektrické zásuvky například připojení k internetu, možnost telefonování či občerstvení v ceně, podobně jako v letadle," předpokládá exministr dopravy Petr Moos.

O rychlejší cestování se snaží České dráhy už dnes ve vlacích Intercity a Eurocity, které na některých úsecích jezdí stošedesátikilometrovou rychlostí.

Cena za větší pohodlí? Zatím nevíme
Pohodlně a rychle vlakem? Utopie, která přijde až za tři roky, ale už tu měla být. Za zdržení může výrobce vlaků a protahující se stavba tratí umožňujících bezpečnější a rychlejší jízdu vlaků, tvrdí České dráhy.

Kdy zastaví první rychlovlak poprvé na českém nádraží? "První soupravy by měly dorazit v průběhu roku 2003, kdy proběhne také jejich testování, a s lidmi by mohly začít jezdit v roce 2004," míní mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Zhruba ve stejné době se budou dokončovat dnes budované tratě pro rychlovlaky mezi hlavními českými městy. Tříleté zdržení vlaků i dostavby koridorů je prodraží z 24,6 na 36,5 miliardy korun za jeden koridor a za necelé 4,5 miliardy korun dostanou České dráhy místo deseti rychlovlaků jen sedm.

To se promítne i do cen jízdného. "Zatím jsou jen představy, kolik budou lidé v rychlovlacích platit. Seriózně se to dá spočítat, až budeme vědět přesně, kolik nás celá modernizace stála, tedy za ty dva roky," říká úředník z generálního ředitelství drah obeznámený s projektem rychlovaků.

"Cena ještě zdaleka není určena, zatím máme dost problémů s cenou letošní," dodává k budoucím cenám Šťáhlavský. Podle něho bude záležet i na ceně v okolních zemích, kde budou většinou rychlovlaky končit.

Odborníci však říkají, že cena musí odpovídat i ostatním druhům dopravy, tedy autobusu, ale například i autům s řidičem. "U tohoto typu vlaků se totiž předpokládá, že bude zároveň poskytovat nadstandardní služby, jako je například připojení k internetu či občerstvení," říká exministr dopravy Petr Moos.

"Za mnohem vyšší cenu, než bude stát autobus, musí dráha nabídnout komfort, který budou lidé požadovat," dodává Moos. Jakou cenu cestující unesou, si dráhy vyzkoušejí již letos v létě, kdy se bude zdražovat jízdné. Zatímco u běžných spojů se počítá s růstem cen ročně do pěti procent, Supercity čeká speciální jízdné, které bude brát více v úvahu vyšší komfort soupravy.

Podobně se pak bude postupovat i u stanovení ceny v rychlovlacích. Cestující si tak připlatí například za občerstvení, zásuvku pro počítač či za vyšší rychlost. Už dnes platí lidé v dnešním vlaku Supercity Manažer z Prahy do Ostravy, který je vybaven podobně, zhruba 520 korun, tedy asi o stokorunu dráž než v jiném srovnatelném vlaku.

"Počítám, že v horizontu 10 až 15 let by měla tato cena narůst asi o 20-50 procent," míní Moos. Dráha však podle něho bude muset zvažovat, aby cena zůstala atraktivní. "Nemůže se stát, aby jejich nabídka nezůstala pro podnikatele zajímavější než třeba auto s řidičem," dodává Moos.

Zatím však železnice podle odborníků komfortnější způsob cestování špatně nabízí. Ze 175 milionů loni přepravených cestujících svezly totiž vlaky Intercity nebo Eurocity necelé tři čtvrti milionů lidí.

Denně přitom takových vlaků vyjíždí dvacet až čtyřicet. "Příkladem aktivního přístupu by byla třeba možnost zakoupení a rezervace jízdenky na internetu, aby se nemuseli lidé trmácet na nádraží," míní Moos.

Přesto rychlovlaky nezničí autobusovou či leteckou dopravu. Studie Deloitte&Touche počítá, že doprava vzroste v horizontu 10-15 let celkově o deset až patnácti procent. O tento růst se podělí všechny druhy dopravy zhruba stejným dílem. 

Autoři: ,

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Portál iDNES.cz čte od nepaměti. Petr je dalším výhercem týdenní Megahry

23. dubna 2024  8:28

Jarní Megahra o peněžní prémie na portálu iDNES.cz pokračuje a po pondělím losování má již pátého...

Buď vysaďte nové stromy, nebo zaplaťte až půl miliardy, dozví se developeři

23. dubna 2024

Premium Pokud nebude možné vysadit nové stromy ve městě do kilometru od pokácených, zaplatí developeři...

OBRAZEM: Přehršel techniky a stovky dělníků. Jak finišuje dálnice D4 do Písku

23. dubna 2024

Tisícovka dělníků na stavbě v jeden moment. Během náročnějších prací jich ale na rozestavěných více...

Smutný konec slavné návrhářky: jde do vězení za pašování krokodýlích kabelek

22. dubna 2024  20:27

Módní návrhářka Nancy Gonzalezová, jejíž doplňky nosila zpěvačka Britney Spears a také například...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...