Je na českém trhu více supermarketů než jinde, je přeplněný?
To ani ne. Na český trh však v průběhu 90. let vstoupilo hodně mezinárodních řetězců, víc než na srovnatelně velké trhy ostatních středoevropských zemí. Současně je zde i relativně vysoký počet takzvaných moderních prodejen, zejména hypermarketů. Ale to neznamená, že by český trh byl přesycený, spíš jde o vysoký počet maloobchodních firem ve stejném segmentu a o nasycenost některých lokalit. V určitých oblastech potenciál pro růst stále je.
Kolik řetězců se udrží na tak malém trhu?
To se nedá říct absolutně. Na vyspělých evropských trzích je běžné, že pět největších řetězců v rychloobrátkovém zboží má tržní podíl okolo 80 až 90 procent. Na českém trhu to zatím není ani 40 procent. To asi dává představu, jak se ještě trh může vyvíjet. Během příštích let ještě některé řetězce odejdou.
Proč jich nemůže být hodně?
Teď si na českém trhu běžně konkurují obchodní řetězce ve stejném segmentu - typickou ukázkou je nedávno minulá doba, kdy tady byly supermarkety s velmi podobným konceptem: Meinl, Albert, Delvita, Billa i Edeka. Pak je přirozené, že některý z konkurentů je úspěšnější a ti méně úspěšní nedosahují svých strategických cílů. Pro mateřskou společnost to bývá signál, že je vhodnější investovat prostředky tam, kde budou využity efektivněji.
V posledních letech u nás posilují zejména diskonty. Je i celá Evropa v diktátu cen?
Diskontní řetězce mají silnou pozici v řadě zemí, typicky v Německu. Ani tam však neovládají celý trh: zákazníci jsou různí a vyžadují různé věci, i když někde může být více těch, kteří jsou citliví na cenu. Diskonty však nevycházejí vstříc jen cenami, jejich výhodou je i velice jednoduchý nákup, přehledný sortiment a snadná orientace, což zmenšuje čas potřebný k nakupování. Rozhodně představují jeden z významných trendů v obchodě, ale ne trend jediný.
Kam povede diskont, tlak na cenu? Dokážou třeba diskonty udělat luxusní koutek a bude jim ho někdo věřit?
Každý úspěšný obchodní koncept musí splňovat jedno základní kritérium: být důvěryhodný, konzistentní. Dobrá kvalita zboží není v absolutním rozporu s nízkou cenou. Podstatné ale je mít takovou obchodní politiku, která jasně cílí na dobře vymezený segment zákazníků a přináší jim to, co očekávají, a případně i to, co neočekávají, ale co je osloví. A diskontní řetězce zřetelně našly strategii, která oslovuje významný segment zákazníků. Přejme si jen, aby takovýchto úspěšných koncepcí, které nacházejí svého zákazníka, bylo na českém trhu co nejvíce.