Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I zlevněné zboží má dvouletou garanci, upozorňují inspektoři

  13:37aktualizováno  14:12
Tuzemské obchody spustily povánoční výprodeje. Předhánějí se v tom, o kolik procent u nich zákazníci "ušetří". Obchodní inspekce však varuje, aby si dávali na lákavé nabídky pozor. Řada z nich může být matoucí a některé i lživé. Jako například informace, že na zlevněné zboží se nevztahuje dvouletá záruka.

Ilustrační snímek | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Výprodeje v ČR - výběr slev

- Obchodní řetězec Tesco Stores ČR nabízí až 75% slevy.
- Prodejce nábytku a potřeb pro domácnost Ikea nabízí až 70% slevy.
- Outletové centrum Fashion Arena nabízí až 80% slevy. Stejné slevy nabízí také nákupní centrum Eden.
- Hypermarkety Globus zlevňují elektroniku. Domácí spotřebiče jsou až o polovinu levnější, televizory až o 30 procent.
Mall.cz nabízí až 70% slevy.

"I na zlevněné zboží platí standardní záruční doba a prodávající ji nemůže nijak omezit. Výjimka platí pouze u zboží, které je zlevněno právě kvůli určité vadě, která však nebrání řádnému užívání. O té však musí být spotřebitel informován předem a tento důvod slevy musí prodávající vyznačit v dokladu o koupi," upozorňuje mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

Pokud by obchodníci odmítali reklamaci klasického výprodejového zboží přijmout, dopouštěli by se podle Fléglové klamavé obchodní praktiky a hrozila by jim pokuta až do výše pěti milionů korun.

Takové sankce však inspekce v praxi neuděluje. Letos v prvním čtvrtletí zkontrolovala při akci zaměřené na kontrolu nabídky akčního zboží téměř 1 500 provozoven. Pochybení našla ve více než 40 procentech z nich, konkrétně v 613 obchodech. Pokuty přitom udělila zhruba 400 firmám v celkové výši 1,5 milionu korun. Na jednu chybující provozovnu tak v průměru vychází pokuta ve výši 3 823 Kč.

Nejčastější triky obchodníků

Obchodníci se snaží sankcím za porušení zákona vyhnout. Jejich taktiky tak často přímo neporušují zákon, podle právního poradce časopisu dTest Jana Votočky jsou však občas na jeho hraně či spíš za ní. "Občas dochází k tomu, že prodejce na krátký čas zvýší ceny jen proto, aby je pak mohl následně s velkou slávou opět snížit na běžnou úroveň," upozorňuje Votočka.

Nejčastěji se však lidé v obchodech setkávají s tím, že je reklama přiláká až na devadesátiprocentní slevy, ale zboží, které je takto výrazně zlevněno, patří k těm nejlevnějším položkám, které lze v obchodě nalézt. Dražší zboží je zlevněno jen minimálně či vůbec.

Pravidelně se také stává to, že zboží, které je na regále zlevněno, pak na pokladně na slevu "zapomene" a pokladní účtuje zákazníkovi původní cenu. Zákazníci by si proto měli dávat na takové případy pozor a soulad označené a markované ceny důkladně kontrolovat ještě před zaplacením. Česká obchodní inspekce totiž může za takové pochybení udělit obchodníkovi pokutu, náhradu škody zákazníkovi však prodejci přikázat nemůže.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na trh vstupuje další stravenka, digitální Benefitka.
E-stravenka Benefitka chce rozbít trh s poukazy. Restaurace nic nestojí

Na trh zaměstnaneckých benefitů ve středu vstoupil nový hráč. Nadnárodní společnost Neeco nabídla elektronickou stravenku, v podobě platební karty. S tou lze...  celý článek

Ilustrační foto.
Chudoba či sociální vyloučení? V Česku hrozí nejméně ze všech zemí EU

Česká republika byla loni ve srovnání s ostatními 27 státy Evropské unie zemí s nejnižším procentem chudoby a sociálního vyloučení. Společně s Finskem, Dánskem...  celý článek

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.