Není to poprvé, co ministr dopravy Dan Ťok zadává zakázku bez soutěže. Dosud největší je prodloužení smlouvy na provoz mýta se sdružením firem vedených Kapschem za více než čtyři miliardy korun. Tu už zkoumá Evropská komise.
ICZ se k zakázce na provoz registru dostala v březnu 2013 - bez soutěže poté, co ministerstvo dopravy řešilo závažný problémy s velkými výpadky systému od firmy ATS Telcom.
Smlouva byla původně jen na rok, ale ministerstvo ji muselo už několikrát prodloužit. Teď se ICZ začíná rýsovat reálná šance, že nakonec bude systém provozovat nejméně do roku 2021. Ministerstvo dopravy poslalo do meziresortního připomínkového řízení materiál, v kterém uvádí, že bude v jednacím řízení bez uveřejnění dohadovat smlouvu právě s ICZ.
Dva pokusy o soutěž. Pokaždé zrušené antimonopolním úřadem
Ministerstvo dopravy se pokoušelo provozovatele registru vysoutěžit dvakrát, ale pokaždé zakázku zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Poprvé v létě v roce 2015 bylo podle ÚOHS důvodem, že ministerstvo v tendru použilo příliš obecný pojem „vzdělání technického směru“, kterým měly firmy prokázat kvalifikaci do zakázky. Nejnižší cenu tehdy v soutěži nabídla 02.
Podruhé loni na sklonku roku ÚOHS soutěž zrušil na podnět společnosti ICZ. Ministerstvo totiž část systému nezveřejnilo v zadávací dokumentaci z důvodu ochrany utajovaných dat v systému. Tyto informace měly být poskytnuty jen vítězné firmě až po podpisu smlouvy. Jenže soutěžící tím pádem nebyli schopni vyhodnotit dopad těchto informací do nabídkové ceny a seznámit se s celou zakázkou. Podle ÚOHS tak byla soutěž netransparentní a zrušil ji.
Ministerstvo konzultovalo svůj postup s Bezpečnostní informační službou i Národním bezpečnostním úřadem.„Cílem zakázky na další provoz registru vozidel je především zajištění bezproblémového chodu systému na obcích s rozšířenou působností. Systém v současné době funguje spolehlivě, bez výpadků, které by komplikovaly práci úřadů,“ řekl Ťok.
Ministerstvo počítá, že za čtyři roky provozu zaplatí 115 milionů korun. V roce 2015 v soutěži 02 nabídla za tříletý provoz 40 milionů korun. „ Ministerstvo zároveň bude usilovat o zlevnění dnešních cenových podmínek,“ tvrdí Ťok. Zda se podaří státu vůbec někdy na provoz centrálního registru vozidel vysoutěžit někoho jiného kvůli ochraně tajných dat, není jasné.