Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Masové koule přestávají stačit. IKEA začala hledat nové chutě

  13:00aktualizováno  13:00
„Jedeme do IKEA a když už tam budeme, tak si dáme oběd...“ Roky zavedené pravidlo, podle kterého si lidé od nákupního frmolu chodili odpočinout do mumraje v jídelně nábytkářského gigantu, se začíná otáčet na hlavu – lidé jezdí do IKEA na oběd a přitom si třeba koupí knihovnu.

Masové koule v restauraci švédského nábytkářského gigantu Ikea (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Těžko si lze objednat větší švédskou gastronomickou klasiku než masové koule. Odhady se různí, ale ve 389 obchodních domech po celém světě jich IKEA prodá téměř miliarda kusů ročně. Jenže i takový tahák se začíná zákazníkům zajídat a tak se nábytkáři snaží rozšířit své portfolio.

Do svého vývojového centra ve švédském městě Älmhult lákají start-upové firmy na IKEA Bootcamp. Firmy, které sice mohou mít dobrý nápad, ale chybí jim prostředky pro financování, může švédská nabídka zaujmout – IKEA jim nabízí od září do prosince tři měsíce ubytování, odměnu 20 000 eur (zhruba 530 tisíc korun), přístup k technice řetězce a okamžitou zpětnou vazbu od jejích odborníků.

Masové koule bez masa

Švédská firma se snaží posílit odkaz na zdravý životní styl, což je trend, který se projevuje už v její dnešní nabídce. IKEA v rámci tohoto tažení dokázala mimo jiné vyřešit i takovou kvadraturu kruhu, jakou jsou vegetariánské masové koule. Kromě zdraví se řetězec zaměří na projekty v oblasti městského farmaření, ochutnávek v prostředí virtuální reality, uchování jídel nebo hledání nových a nečekaných přísad.

Máte rádi masové koule, které nabízí IKEA?

celkem hlasů: 4852

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 2. června 2017. Anketa je uzavřena.

Ano 2872
Ne 1015
Ještě jsem je neochutnal/a. 965

IKEA zdůrazňuje, že výměnou za svou pohostinnost nebude žádat nic na oplátku. „Nechceme podíl ve vaší firmě, chceme s vámi jen spolupracovat a třeba se nakonec staneme vaším zákazníkem,“ stojí na webu celé akce. A to může být pro řadu start-upů ještě větší lákadlo než půl milionu korun, protože by dodávaly zboží klientovi, jehož obchody po celém světě projde ročně na 783 milionů zákazníků.

IKEA není zdaleka jedinou obří firmou, která se snaží získat rozumy od malých podnikatelů. V rámci velkých korporací se totiž nemusí podařit dobré nápady protlačit přes zkostnatělou firemní strukturu a výsledkem je pak ztráta pozice na trhu.

Podobná rizika si podle agentury Reuters v posledním roce uvědomilo minimálně devět velkých potravinářů, mezi kterými nechybí například Danone, General Mills, Campbell Soup nebo Kellogg’s.

Pět procent, kterých se počítá

Na rozdíl od velkých potravinářů má IKEA výhodu, protože z jejích celkových tržeb v roce 2016 ve výši 34,2 miliardy eur tvořily tržby za jídlo a nápoje v restauracích nebo obchodech 1,7 miliardy eur – jde tedy o necelých pět procent. Jenže tento podíl se postupně zvyšuje a podle časopisu Forbes IKEA zjistila, že 30 procent jejích zákazníků se vrací jen kvůli jídlu.

Server Business Insider navíc připomíná, že jídlo hraje v konceptu řetězce ještě jinou roli. Příznivé ceny v IKEA restauracích podle serveru ukolébají zákazníkovu pozornost a přesvědčí ho, že stejně výhodně pořídí i při nákupu nábytku.

Švédové sice dobře vědí, že jídlo je důležité, ale na 95 procent zbývajícího byznysu také nezapomínají. Proto kromě kuchařů vábí do svého inovačního hnízda designéry, techniky nebo inženýry, kteří mají vymyslet, jak firmu udržet v kurzu v oblastech logistiky zboží, uživatelské přívětivosti nebo moderních technologií.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Generální ředitel finanční skupiny J&T Patrik Tkáč
Číňané smí získat polovinu v bankách J&T, rozhodla ECB

Čínská skupina CEFC může získat významnější podíl v československé bankovní skupině J&T Finance Group, rozhodla Evropská centrální banka. Jde o první úřední...  celý článek

Textilka Pegas vyrábí netkané textilie.
Továrník Šlemr má blíž k ovládnutí textilky Pegas. Podíl prodá lucemburský fond

Investiční kancelář R2G, kterou založil bývalý podnikatel v gumárenství Oldřich Šlemr, nejspíš získá další významný podíl ve znojemské textilce Pegas...  celý článek

Nový generální ředitel Plzeňského Prazdroje Grant Liversage.
Prazdroj mění ředitele. Liversage řídil pivovary v Ghaně či Svazijsku

Novým generálním ředitelem Plzeňského Prazdroje je od čtvrtka Grant Liversage. V pivovarnictví začal sbírat zkušenosti v roce 1997 v Jižní Africe. V nejvyšší...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.