Masové koule přestávají stačit. IKEA začala hledat nové chutě

  13:00aktualizováno  13:00
„Jedeme do IKEA a když už tam budeme, tak si dáme oběd...“ Roky zavedené pravidlo, podle kterého si lidé od nákupního frmolu chodili odpočinout do mumraje v jídelně nábytkářského gigantu, se začíná otáčet na hlavu – lidé jezdí do IKEA na oběd a přitom si třeba koupí knihovnu.

Masové koule v restauraci švédského nábytkářského gigantu Ikea (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Těžko si lze objednat větší švédskou gastronomickou klasiku než masové koule. Odhady se různí, ale ve 389 obchodních domech po celém světě jich IKEA prodá téměř miliarda kusů ročně. Jenže i takový tahák se začíná zákazníkům zajídat a tak se nábytkáři snaží rozšířit své portfolio.

Do svého vývojového centra ve švédském městě Älmhult lákají start-upové firmy na IKEA Bootcamp. Firmy, které sice mohou mít dobrý nápad, ale chybí jim prostředky pro financování, může švédská nabídka zaujmout – IKEA jim nabízí od září do prosince tři měsíce ubytování, odměnu 20 000 eur (zhruba 530 tisíc korun), přístup k technice řetězce a okamžitou zpětnou vazbu od jejích odborníků.

Masové koule bez masa

Švédská firma se snaží posílit odkaz na zdravý životní styl, což je trend, který se projevuje už v její dnešní nabídce. IKEA v rámci tohoto tažení dokázala mimo jiné vyřešit i takovou kvadraturu kruhu, jakou jsou vegetariánské masové koule. Kromě zdraví se řetězec zaměří na projekty v oblasti městského farmaření, ochutnávek v prostředí virtuální reality, uchování jídel nebo hledání nových a nečekaných přísad.

Máte rádi masové koule, které nabízí IKEA?

celkem hlasů: 4852

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 2. června 2017. Anketa je uzavřena.

Ano 2872
Ne 1015
Ještě jsem je neochutnal/a. 965

IKEA zdůrazňuje, že výměnou za svou pohostinnost nebude žádat nic na oplátku. „Nechceme podíl ve vaší firmě, chceme s vámi jen spolupracovat a třeba se nakonec staneme vaším zákazníkem,“ stojí na webu celé akce. A to může být pro řadu start-upů ještě větší lákadlo než půl milionu korun, protože by dodávaly zboží klientovi, jehož obchody po celém světě projde ročně na 783 milionů zákazníků.

IKEA není zdaleka jedinou obří firmou, která se snaží získat rozumy od malých podnikatelů. V rámci velkých korporací se totiž nemusí podařit dobré nápady protlačit přes zkostnatělou firemní strukturu a výsledkem je pak ztráta pozice na trhu.

Podobná rizika si podle agentury Reuters v posledním roce uvědomilo minimálně devět velkých potravinářů, mezi kterými nechybí například Danone, General Mills, Campbell Soup nebo Kellogg’s.

Pět procent, kterých se počítá

Na rozdíl od velkých potravinářů má IKEA výhodu, protože z jejích celkových tržeb v roce 2016 ve výši 34,2 miliardy eur tvořily tržby za jídlo a nápoje v restauracích nebo obchodech 1,7 miliardy eur – jde tedy o necelých pět procent. Jenže tento podíl se postupně zvyšuje a podle časopisu Forbes IKEA zjistila, že 30 procent jejích zákazníků se vrací jen kvůli jídlu.

Server Business Insider navíc připomíná, že jídlo hraje v konceptu řetězce ještě jinou roli. Příznivé ceny v IKEA restauracích podle serveru ukolébají zákazníkovu pozornost a přesvědčí ho, že stejně výhodně pořídí i při nákupu nábytku.

Švédové sice dobře vědí, že jídlo je důležité, ale na 95 procent zbývajícího byznysu také nezapomínají. Proto kromě kuchařů vábí do svého inovačního hnízda designéry, techniky nebo inženýry, kteří mají vymyslet, jak firmu udržet v kurzu v oblastech logistiky zboží, uživatelské přívětivosti nebo moderních technologií.

Autor:


Nejčtenější

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...



Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...

Další z rubriky

Aero představilo nový letoun L-39NG za účasti vládní špičky

Nová stíhačka L-39NG na oficiálním představení Aera Vodochody

Na pátečním „roll-outu“ společnost Aero Vodochody poprvé představila finální podobu nového letounu L-39NG. Letoun by...

Módní trh na roztrhání. Česko si vyhlédl další německý e-shop

Čísla by nám měli usnadnit orientaci ve velikostech, občas to bývá ale naopak....

Nové e-shopy dál vstupují na český trh s módou. Krátce po vstupu německého Zalanda expanduje do České republiky další...

Socialista Sanders tepe McDonald’s. Zvyšte mzdu alespoň na 15 dolarů, žádá

Bernie Sanders

Americký senátor Bernie Sanders na sociální síti Twitter vyzval společnost McDonald’s, aby následovala příkladu...



Najdete na iDNES.cz