Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ikea nabízela „Doprodej Hoven“, kontroverzní koberce pak přejmenovala

  14:14aktualizováno  14:14
Obchodní dům Ikea připravil zákazníkům velkou legraci. Jeden z jeho výrobků se kvůli nevhodnému názvu Hoven špatně prodával, a tak se ho obchodníci rozhodli zbavit. Na nápisech lákající na slevy se pak automaticky objevilo: Doprodej Hoven. Nic vulgárního, jen zlevněný koberec. Ikea ho pod jiným názvem prodává dál.

Ikea, koberec Hoven. - V Česku se přejmenoval na FARE | foto: www.ikea.com/se

Ikea zařadila koberce Hoven pojmenované po dánském městě do své nabídky v srpnu 2008. Dlouho se v ní ale neohřály, protože už za dva měsíce se v oddělení bytového textilu objevily pod novým názvem Fare. Důvod je jednoduchý, koberce Hoven vyvedené mimo jiné v hnědé barvě sice dokázaly pobavit řadu zákazníků, nikdo je ale nekupoval.

"Koberce se pod původním názvem prodávaly špatně, za dva měsíce to bylo jen několik kusů. Naši zaměstnanci popisovali, jak se u nich lidé sice zastaví a hihňají, ale nikdo si je nebere. Nikdo patrně nechtěl mít koberce Hoven v bytě, a tak jsme jejich prodej v říjnu ukončili a začali je prodávat pod názvem Fare," říká mluvčí společnosti Ikea ČR Jindřiška Válová.

Poutač ´Doprodej Hoven´ vznikl automaticky

Reklamní poutač ´Doprodej Hoven´ se podle ní objevil v obchodním domě automaticky. "Vždy, když se zavádí nový výrobek, nebo se jiný vyřazuje a chceme na to zákazníky upozornit, tak systém automaticky spojí slova jako ´novinka, sleva, doprodej´ s názvem konkrétního výrobku. Proto i v tomto případě se slovo doprodej spojilo s názvem Hoven," popisuje mluvčí.

Tomáš Bučina

Potíž je v tom, že i když název Hoven může přinést velkou publicitu, nikdo, kromě pár šprýmařů, si takový koberec domů nepořídí, zvlášť ne v hnědé barvě.

Změnit název výrobku nejde okamžitě. Švédská nábytkářská firma si totiž zakládá na tom, že své výrobky označuje specifickými švédskými slovy, aby zněly zákazníkům atraktivněji. Česká Ikea proto musela o změnu názvu požádat centrálu ve Švédsku.

"Upozornili jsme je na to, že v Česku se koberce pod tímto názvem dobře prodávat nebudou a požádali jsme o změnu. Vyhověli nám a strategie se vyplatila. Od té doby, co se koberce prodávají pod názvem Fare, kupují jich lidé zhruba sto týdně," popisuje Válová.

Podle marketingového odborníka se Ikea rozhodla pro změnu názvu správně.

"Potíž je v tom, že i když název Hoven může přinést velkou publicitu, nikdo, kromě pár šprýmařů, si takový koberec domů nepořídí, zvlášť ne v hnědé. Ikea se navíc jako firma nikdy neprofilovala jako ´zábavná´, ´humorná´ nebo ´kontroverzní´. Její hlavní atributy jsou blízko slov ´rodina´, ´Švédsko´, ´odpovědnost´, do čehož hříčka s Hoven nezapadá," vysvětluje Tomáš Bučina, šéf marketingové firmy Provocado.

Vtipálci si pro koberce Hoven mohou zajet do zahraničí

Šprýmaři však toho, že si koberec Hoven nestihli v Česku pořídit, litovat nemusejí. Kdo by o něj měl zájem, může si ho pod tímto názvem koupit v zahraničí, například v Polsku, Švédsku či ve Velké Británii, kde se úspěšně prodávají.

Ikea totiž názvy konkrétních výrobků mění jen v té zemi, kde vyvolávají kontroverzní reakce.

Ve Spojených státech se tak přestaly prodávat například kuchyňské skříně Faktum, protože Američanům název připomínal sprosté slovo Fuck. Z nabídky nábytkářské firmy také zmizel pracovní stůl Fartfull, v překladu uprděný.

Měla Ikea ponechat svým kobercům název Hoven?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 25. března 2010. Anketa je uzavřena.

Ano 9562
Ne 1609


Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Další z rubriky

Málo lidí a nízké platy. Hamáček chce pro Českou poštu miliardu navíc

Ilustrační snímek

Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) chce, aby Česká pošta ze státního rozpočtu místo současných 500 milionů korun mohla...

Prodejce mexického piva investuje čtyři miliardy dolarů do produkce konopí

LETNÍ JÍZDA: Konopné pole ve Vrači

Prodejce mexického piva Corona, Constellation Brands, oznámil investici čtyř miliard dolarů do největšího kanadského...

Crocs zavírá své továrny, populární boty však vyrábět nepřestane

Gumové pantofle značky Crocs jsou pohodlné a zároveň nedeformují chodidlo.

Výrobce populárních bot Crocs minulou středu vyvolal mezi svými fanoušky menší paniku. Oznámil totiž, že zavře své dvě...

Najdete na iDNES.cz