Ikea otevře v létě nový obchod v Praze na Václavském náměstí

  9:38
Na jednom z domů na Václavském náměstí v Praze se v létě rozsvítí žlutomodré logo nábytkáře Ikea. Netypicky v centru města, na lukrativní adrese, otevře firma v pořadí pátý tuzemský obchod. V budově, kde měla dříve pobočku Česká spořitelna, zabere nábytkářská firma, jen dvě patra, která mají rozlohu 800 metrů čtverečních
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

Praha se tak stává jednou z laboratoří nové prodejní strategie švédské firmy. Podle ní má být nábytkář blíž lidem a inspirovat zákazníky. Neznamená to však úprk z periferií měst.

Svůj nový obchod Ikea nazývá pop-up studiem. Dočasné prodejny malého formátu, takzvané pop-up, už nábytkářská firma v posledních měsících otevřela v několika evropských městech. Vidět jsou v centrech Stockholmu, Curychu, Říma či Varšavy. Nabídkou se liší, jedno však mají společné. Jsou malé (do cca 1500 metrů čtverečních) a není jisté, jak dlouho na místě vydrží.

V tom pražský obchod nebude nijak vybočovat. „Pop-up studio Ikea bude fungovat na dobu určitou a otevřeno bude od léta 2018. Po půl roce projekt vyhodnotíme a rozhodneme se, jaké další kroky je třeba udělat,“ přiblížila mluvčí Ikea Zdeňka Pecková pro iDNES.cz. budoucnost nového obchodu. Ten může zmizet a objevit se pak na jiném místě, což je principem prodeje a marketingu pop-up obchodů. Velkým značkám totiž nejde o to, aby tímto způsobem trhaly prodeje. Chtějí tak hlavně posilovat značku.

Pražský obchod se tematicky zaměří na design obývacích pokojů a s tím související servis. Součástí obchodu však bude klasická prodejna s omezenou nabídkou skladového zboží. V prodejně chce firma upozorňovat i na novinky ze svého sortimentu nebo na limitované kolekce.

V pětipatrové, zhruba jen deset metrů široké, budově na Václavském náměstí 16, kde měla v minulosti svou pobočku Česká spořitelna, právě probíhá rekonstrukce. Ikea obsadí přízemí a první patro, ve zbylé části domu otevře hotelová síť Pytloun Hotels svůj nový hotel. „Smlouvu o pronájmu s českým hotelovým řetězcem Pytloun Hotels jsme podepsali tento týden,“ upřesnila mluvčí.

O tento formát, který nabízí zboží jen určitou dobu, je v poslední době v Evropě velký zájem. Začíná se více prosazovat i v Česku. Tímto způsobem prodával například Luis Vuitton, Gucci, Nike, Samsung nebo Puma. V pop-up obchodech se ale představují i automobily, designový nábytek nebo elektronika.

„Smysl mi to u Ikey dává. Je to marketingový styl a velké značky tento formát dočasného prodeje využívají více než malé,“ říká Dušan Hříbal ze 108 Agency, která pop-up obchody pro firmy buduje. Některé e-shopy tímto způsobem zkoušejí, zda se jim prodej v dané lokalitě vyplatí. V případě úspěchu otevírají v místě klasický obchod. Životnost pop-upu je v průměru od 14 dnů do půl roku až roku.

Hříbal se však podivuje nad výběrem místa, kde má nová Ikea stát. „Václavské náměstí není mezi Pražáky zrovna oblíbené místo, nic lifestylového bych zde nedělal. Raději bych zvolil širší centrum,“ myslí si.

Z „bramborových polí“ do center

Ve finančním roce, který skončil loni. Ikea celosvětově utržila 34,2 miliardy eur, tedy o sedm procent více než v předchozím roce. Nejrychleji rostoucími trhy je Čína, Austrálie, Kanada a Polsko. Nejvýznamnějším trhem je však Německo.

Ikea Česká republika, kam patří dva obchodní domy v Praze, jeden v Ostravě a jeden v Brně, zvýšila tržby o čtyři procenta na 9,7 miliardy korun. Jen čtyři procenta prodejů však firma uskutečňuje přes internet.

Právě v posílení on-line nákupů vidí firma (i na celosvětové úrovni) prostor pro zlepšení. Jak už předloni poznamenal ředitel nábytkářského řetězce Peter Agnefjäll v rozhovoru pro Wall Street Journal, dosud k úspěchu stačilo, že firma stavěla obří obchodní domy v bramborových polích. Ale tato strategie se musí změnit. 

Ikea hledá, co na zákazníky bude fungovat, a co se v praxi osvědčí. Posiluje e-shop, staví pop-up obchody a výdejní místa, která v České republice zatím nejsou.

Jiná je ve smyslu změny například Ikea, kterou řetězec plánuje otevřít v centru dánské Kodaně. Budova má v sobě kombinovat kancelář, hotel, byty a v přízemí také obchod s typickým žlutomodrým logem. Horší dostupnost autem v centru města chce Ikea částečně vyřešit přepravními bicykly.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena kakaa se letos zdvojnásobila, čokoláda zdraží i skokově, věští analytici

19. března 2024  14:14

Cena kakaa se od začátku letošního roku zhruba zdvojnásobila a dostala se na rekordních více než 8...

Unilever chystá změny. Firma odděluje zmrzlinový byznys, zruší tisíce míst

19. března 2024  12:59

Britský výrobce potravin a spotřebního zboží Unilever oddělí své podnikání se zmrzlinou do...

Osm incidentů za dva týdny. Co se děje s letadly společnosti United Airlines

19. března 2024  11:28

Požár motoru způsobený nasátým plastovým obalem, ztráta pneumatiky krátce po startu nebo sjetí...

Trest pro exšéfa zadlužené Evergrande. Doživotně nesmí obchodovat s akciemi

19. března 2024  10:09

Chuej Kcha Jen, šéf zadlužené čínské realitní firmy China Evergrande, má celoživotní zákaz...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...