Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ikea otevře v létě nový obchod v Praze na Václavském náměstí

  9:38aktualizováno  9:38
Na jednom z domů na Václavském náměstí v Praze se v létě rozsvítí žlutomodré logo nábytkáře Ikea. Netypicky v centru města, na lukrativní adrese, otevře firma v pořadí pátý tuzemský obchod. V budově, kde měla dříve pobočku Česká spořitelna, zabere nábytkářská firma, jen dvě patra, která mají rozlohu 800 metrů čtverečních

Praha se tak stává jednou z laboratoří nové prodejní strategie švédské firmy. Podle ní má být nábytkář blíž lidem a inspirovat zákazníky. Neznamená to však úprk z periferií měst.

Svůj nový obchod Ikea nazývá pop-up studiem. Dočasné prodejny malého formátu, takzvané pop-up, už nábytkářská firma v posledních měsících otevřela v několika evropských městech. Vidět jsou v centrech Stockholmu, Curychu, Říma či Varšavy. Nabídkou se liší, jedno však mají společné. Jsou malé (do cca 1500 metrů čtverečních) a není jisté, jak dlouho na místě vydrží.

Fotogalerie

V tom pražský obchod nebude nijak vybočovat. „Pop-up studio Ikea bude fungovat na dobu určitou a otevřeno bude od léta 2018. Po půl roce projekt vyhodnotíme a rozhodneme se, jaké další kroky je třeba udělat,“ přiblížila mluvčí Ikea Zdeňka Pecková pro iDNES.cz. budoucnost nového obchodu. Ten může zmizet a objevit se pak na jiném místě, což je principem prodeje a marketingu pop-up obchodů. Velkým značkám totiž nejde o to, aby tímto způsobem trhaly prodeje. Chtějí tak hlavně posilovat značku.

Pražský obchod se tematicky zaměří na design obývacích pokojů a s tím související servis. Součástí obchodu však bude klasická prodejna s omezenou nabídkou skladového zboží. V prodejně chce firma upozorňovat i na novinky ze svého sortimentu nebo na limitované kolekce.

V pětipatrové, zhruba jen deset metrů široké, budově na Václavském náměstí 16, kde měla v minulosti svou pobočku Česká spořitelna, právě probíhá rekonstrukce. Ikea obsadí přízemí a první patro, ve zbylé části domu otevře hotelová síť Pytloun Hotels svůj nový hotel. „Smlouvu o pronájmu s českým hotelovým řetězcem Pytloun Hotels jsme podepsali tento týden,“ upřesnila mluvčí.

O tento formát, který nabízí zboží jen určitou dobu, je v poslední době v Evropě velký zájem. Začíná se více prosazovat i v Česku. Tímto způsobem prodával například Luis Vuitton, Gucci, Nike, Samsung nebo Puma. V pop-up obchodech se ale představují i automobily, designový nábytek nebo elektronika.

„Smysl mi to u Ikey dává. Je to marketingový styl a velké značky tento formát dočasného prodeje využívají více než malé,“ říká Dušan Hříbal ze 108 Agency, která pop-up obchody pro firmy buduje. Některé e-shopy tímto způsobem zkoušejí, zda se jim prodej v dané lokalitě vyplatí. V případě úspěchu otevírají v místě klasický obchod. Životnost pop-upu je v průměru od 14 dnů do půl roku až roku.

Hříbal se však podivuje nad výběrem místa, kde má nová Ikea stát. „Václavské náměstí není mezi Pražáky zrovna oblíbené místo, nic lifestylového bych zde nedělal. Raději bych zvolil širší centrum,“ myslí si.

Z „bramborových polí“ do center

Ve finančním roce, který skončil loni. Ikea celosvětově utržila 34,2 miliardy eur, tedy o sedm procent více než v předchozím roce. Nejrychleji rostoucími trhy je Čína, Austrálie, Kanada a Polsko. Nejvýznamnějším trhem je však Německo.

Ikea Česká republika, kam patří dva obchodní domy v Praze, jeden v Ostravě a jeden v Brně, zvýšila tržby o čtyři procenta na 9,7 miliardy korun. Jen čtyři procenta prodejů však firma uskutečňuje přes internet.

Právě v posílení on-line nákupů vidí firma (i na celosvětové úrovni) prostor pro zlepšení. Jak už předloni poznamenal ředitel nábytkářského řetězce Peter Agnefjäll v rozhovoru pro Wall Street Journal, dosud k úspěchu stačilo, že firma stavěla obří obchodní domy v bramborových polích. Ale tato strategie se musí změnit. 

Ikea hledá, co na zákazníky bude fungovat, a co se v praxi osvědčí. Posiluje e-shop, staví pop-up obchody a výdejní místa, která v České republice zatím nejsou.

Jiná je ve smyslu změny například Ikea, kterou řetězec plánuje otevřít v centru dánské Kodaně. Budova má v sobě kombinovat kancelář, hotel, byty a v přízemí také obchod s typickým žlutomodrým logem. Horší dostupnost autem v centru města chce Ikea částečně vyřešit přepravními bicykly.



Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...



Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Kozel by se mohl vařit i v Japonsku, zvažuje Prazdroj

Plnící linka plzeňského Prazdroje

Plzeňský Prazdroj uvažuje o tom, že by se část objemu Velkopopovického Kozla, určená pro asijský trh, vařila pod...

Dropbox vydělal zakladatelům miliardy dolarů, nápad vznikl v autobuse

Aplikace Dropbox

Drew Houston je jeden ze zakladatelů společnosti Dropbox. Ta již přes deset let slouží lidem jako internetové úložiště...

Šéf Penny Marketu: Neřídíme se jen Lidlem, na vyšší mzdy dáme sto milionů

Jednatel Penny Marketu Martin Peffek

Penny Market přidá od letošního srpna svým zaměstnancům na prodejnách už počtvrté za poslední dva roky. Pokladní v...

Najdete na iDNES.cz