Impregnace může botám i škodit

  13:45aktualizováno  13:45
Pokud čekáte, že si boty ošetříte sprejem nebo voskem a budete mít i za mokra nohy v suchu, tak se mýlíte. Když si vyberete špatnou, bude vám v botách ještě víc čvachtat. Objevili jsme dokonce přípravek, který je může i zhoršit.

Impregnace sama o sobě nezaručí, že nohy zůstanou v suchu. | foto: Profimedia.cz

Je to bezbarvý krém s houbičkou Natural cream Tarrago a pokud jím ošetříte boty, bude vám do nich téct ještě víc, než kdybyste jim žádnou péči nevěnovali. Kapka vody se vsákla do ošetřené kůže o 30 minut dříve než do neošetřené!

Prokázal to test, který prověřil šestnáct prostředků k impregnaci obuvi, jež nám v obchodech prodali s tím, že ochrání boty před mokrem. Všechny prošly zkouškami v akreditované Zkušebně kožedělných a textilních materiálů a výrobků AZL v Otrokovicích.

Většina odpuzuje jen vodu na povrchu
Z testu vyplynulo, že mezi přípravky jsou velké rozdíly. Některé měly hydrofobní účinky výrazné, jiné částečné a další velmi slabé.

Nejlepší vlastnosti ze všech prokázal Footwear conditioner značky Granger’s, vyráběný ve Velké Británii, který je vysloveně určen pro goretexovou obuv. Jako jediný získal ve všech zkouškách jedničku.

Prokázal, že zlepšuje hydrofobní vlastnosti usně jak povrchově, tak i ve vnitřní struktuře. Zatímco při dynamických zkouškách simulujících chůzi ve vlhku se po šedesáti minutách do neošetřené usně vsáklo 97,5 procenta vody, do kůže ošetřené sprejem jen 24 procent. Zároveň zachovává propustnost pro vodní páru, jinak řečeno noha se v takové botě nebude potit.

Výsledky dalších testovaných výrobků ukázaly, že většina impregnací odpuzuje povrchovou vodu, ale nebrání průniku vody do vnitřní struktury usně, čili jinak řečeno jejich efekt je jen povrchový.

"Žádný z přípravků není schopen vytvořit správnou hydrofobitu usně, která nebyla hydrofobizovaná už z výroby,“ říká Miloslava Štachová z otrokovické zkušebny, která test vedla. "Takže když někdo říká, že můžete jakékoliv boty sprejem nastříkat a používat je na vysokohorskou túru, tak to není pravda.“

Kvalitní přípravky voděodolnou úpravu jen vylepšují
I ta nejlepší impregnace může odolnost proti vodě jen obnovit, a tím prodloužit botám životnost, podobně jako krém na boty prodlouží život koženým polobotkám.

U bot, které už mají hydrofobní úpravu z výroby, například u goretexové nebo vojenské obuvi, mohou tyto přípravky odolnost proti vodě o trochu vylepšit. „Nejsou určeny pro zcela novou obuv, nýbrž pro obnovu vodoodpudivosti materiálů svršku obuvi, která byla po určitou dobu používaná,“ říká Miloslava Štachová.

Spreje jsou lepší než krémy
Velké rozdíly vykazovaly impregnace jak v odolnosti vůči vodě, tak i v propustnosti pro vodní páry. Zejména krémy a vosky snižovaly propustnost pro vodní páry, tedy pro tělesný pot. Je totiž velice složité skloubit prodyšnost a odolnost proti vodě.

"Oba požadavky jdou jakoby proti sobě. Čím je větší propustnost pro vodní páru, tím jsou mezery mezi kožními vlákny větší a tím spíš se voda protlačí dovnitř,“ vysvětluje soudní znalkyně. Pokud se sníží propustnost vody, znamená to, že přípravek pronikl do struktury, "vyplnil ji“ a vodní pára už nedokáže projít skrz useň ven. A noha se bude potit.

Spreje jsou tedy pro impregnaci proti vodě lepší než krémy nebo emulze.

A co z toho všeho plyne?
Všechny slogany typu Trvale impregnuje, Spolehlivě odpuzuje vodu, Chrání kůži před vodou... jsou přinejmenším přehnané. Prostředky nesplní očekávání zákazníka, který si je kupuje s tím, že mu zaručí voděodolnost jeho bot.

Impregnační prostředky nejsou tak zázračné, jak se nás snaží výrobci a prodejci přesvědčit. "Vodotěsnou“ botu neudělají. Ale základní péči o obuv splnit mohou, alespoň ty, které nezalepují její "póry“ tak, že se noha potí ještě víc, nebo nemění barvu obuvi.

Mnohem důležitější tak je umět si správně vybrat obuv.

Autoři: ,


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Benzin i nafta v Česku jsou nejdražší za téměř čtyři roky

Ilustrační snímek

Ceny u čerpacích stanic v Česku stagnují na maximu od prosince 2014. Průměrná cena benzinu Natural 95 v uplynulém týdnu...

TEST DNES: Úplné výsledky testu smažených bramborových hranolků z fastfoodů

Hranolky

MF DNES otestovala čtrnáct vzorků smažených bramborových hranolků z jedenácti řetězců rychlého občerstvení. Zde najdete...

TEST DNES: Úplné výsledky testu proteinových tyčinek

Proteinové tyčinky

MF DNES otestovala dvanáct tyčinek, které zdůrazňují přítomnost bílkovin výrazem „protein“ v názvu. Zde najdete úplné...



Najdete na iDNES.cz