Indické aerolinky Indigo si objednaly 250 letadel nových letadel Airbus A320...

Indické aerolinky Indigo si objednaly 250 letadel nových letadel Airbus A320 Neo, jde o největší objednávku na tento typ v historii | foto: Airbus

Nemáme palivo, vymýšlely si indické aerolinky, aby dostaly přednost

  • 25
Svérázný způsob, jak urychlit přistání na některá přetížená letiště, vymysleli indičtí piloti. Řídícím letového provozu hlásí, že jim dochází palivo, a tak ušetří desítky minut, které by jinak strávili kroužením poblíž cíle, než by za normálních okolností dostali pokyn k přistání.

Indický úřad civilního letectví už odhalil nejméně tři případy, kdy si piloti vymysleli, že mají málo paliva, aby se ve frontě na přistání dostali před jiné stroje.

Například na konci listopadu piloti společnosti IndiGo, která je největším hráčem v indické letecké dopravě, ohlásili řídícím v Kalkatě nedostatek paliva a požádali o povolení k okamžitému přistání. Předstihli tak nejméně šest letadel, která čekala na volnou přistávací plochu.

Podle agentury Bloomberg jejich debatu zaslechli piloti Air India, kteří poté rovněž ohlásili nedostatek paliva. K nim se ještě přidali piloti společnosti SpiceJet se stejným argumentem. Vyšetřování ukázalo, že ani jednomu ze tří letadel nehrozilo brzké vyčerpání palivových nádrží.

Indická letiště mají čím dál větší potíže s přetížením. Indický trh roste nejrychleji na světě, ale infrastruktura na to není připravená. Například v Bombaji čekají letadla ve špičce v průměru 45 minut na povolení k přistání.

Zpráva indického úřadu civilního letectví upozorňuje na problém, že chování pilotů může výrazně zkomplikovat situaci v případě, že se objeví skutečný problém s nedostatkem paliva. Dopravci s piloty rozvázali pracovní poměr.

Podle Richarda Klímy, mluvčího českého Řízení letového provozu (ŘLP), nezaznamenali tuzemští dispečeři za celý loňský rok jediný případ, kdy by piloti žádali o prioritní přistání na česká letiště kvůli nedostatku paliva. „Pokud pilot požádá o prioritní přistání z důvodu nedostatku paliva, zajistíme mu co nejkratší trať letu na nejbližší použitelné letiště. Pouze v takových případech se ŘLP doví, že posádka letěla s nedostatečnou zásobou paliva,“ dodal Klíma.