Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Indie investuje v Íránu miliardy dolarů. Rozšíří strategický přístav

  18:08aktualizováno  18:08
Indie a Írán chystají společný kolosální projekt v rámci kterého vybudují přístav, v jehož okolí vznikne i zóna volného obchodu. Indie do projektu investuje 500 milionů dolarů, dalších 16 miliard dolarů (asi 388 miliard korun) poputuje na rozvoj zóny volného obchodu. Stavba je ale především strategickým krokem. Indie chce mít snadný přístup do Ruska a Střední Asie.

Indický premiér Narendra Modi (vlevo) a íránský prezident Hassan Ruhání na schůzce v Teheránu (23. května 2016). | foto: ČTK

Vleklé ekonomické embrago, které na Írán po revoluci v roce 1979 uvalily Spojené státy a velká část evropských zemí, před necelými pěti měsíci skončilo. Ekonomickou šanci v podobě znovuotevírající se ekonomiky nyní cítí také Indie.

Porážka íránských jestřábů těší byznysmeny

Tamní premiér Narendra Modi v neděli navštívil Íránské hlavní město Teherán, kde mimo jiné podepsal strategickou smlouvu na rozšíření přístavu v íránském městě Čáhbahár. Indie přispěje zmíněných 500 milionů dolarů na výstavbu a dalších 16 miliard dolarů na rozvoj bezcelní zóny přístavu, uvedl server Quartz.

Projekt má ale rozsáhlešjí ambice než jen vznik volné zóny obchodu. „Společně můžeme spojit Indii s Afghánistánem a zeměmi střední Asie,“ prohlásil íránský prezident Hassan Ruhání. Od začátku je Čáhbahár koncipován tak, aby zajišťoval obchod mezi Íránem a Indií.

Brána do střední Asie

Pro Indii bude ale přístav fungovat také jako pomyslná brána do Afghánistánu a střední Asie, protože s Pákistánem nemá nejvřelejší vztahy. Cesta z Indie do Ruska a střední Asie vede totiž právě přes Írán. Pro Írán je zase přístav příležitostí, jak rozšířit řady svých obchodních partnerů.

Na konceptu se zástupci Indie a Íránu dohodli už v roce 2003, jednání následně pokračovala během roku 2004. Projekt ale nikdy pořádně neodstartoval. Volání indických firem po vybudování přístavu ale trvá. Převážet zboží přes sousední Pákistán je kvůli špatným politickým vztahům nemožné.

„Pákistán dělá vše proto, aby se náklady převážené přes jejich území opozdily,“ vysvětlil G Parthasarathy, bývalý indický diplomat působící v Pákistánu. „To je vážný problém, pokud se jedná o citlivé věci, pak musíme využít íránského přístavu Bandar Abbas, který je mnohem vzdálenější, takže se nám doprava prodraží,“ dodal.

Křehká rovnováha v Asii v nebezpečí

„Čína a Rusko posílily díky ekonomickým sankcím Západu svůj vliv v Íránu. Země ale nechce ponechat těmto dvěma velmocím částečný monopol na některá odvětví ekonomiky,“ vysvětlila Ariane Tabatabai ze Střediska strategických a mezinárodních studií v University of Georgetown.

Pákistán odděluje Írán a Indii a vybudování přístavu může posílit mocenské postavení v regionu druhé nejlidnatější země světa. Indii se navíc otevře cesta do Turkmenistánu a Kazachstánu, které mají bohaté zásoby nerostných surovin. Přístav Čáhbahár je k přístavům v indickém státě Gudžarát blíže než třeba vzdálenost z Nového Dillí do Bombaje. Přes Írán do Ruska a Afghánistánu se pak zboží bude přepravovat po nových silnicích.

Jenže velké investice můžou narušit křehkou rovnováhu v regionu. Čína například v současnosti rozšiřuje strategický přístav v pákistánském Gwadaru. Ten se nachází jen 72 kilometrů od Čakbaháru. Peking ale investuje také v Íránu. Krátce po skončení ekonomických sankcí obě země podepsaly smlouvu o rozšíření vzájemného obchodu o 600 miliard dolarů v budoucích deseti letech.

Celkově jsou regionální otázky v tomto ohledu svízelné. Pokud Indie bude nadále rozšiřovat vazby na Írán, jistě toto počínání neujde pozornosti Izraele a Saúdské Arábie, velkých rivalů Teheránu. Jenže právě Izrael a Saudská Arábie jsou pro Indii důležitým partnerem.

„Indie udržuje vyrovnané vztahy mezi saúdskými sunnity, íránskými šíity a izraelskými židy,“ vysvětlil Sanjaya Baru ze Střediska mezinárodních a strategických studií. Ten věří, že ji všechny tři zmiňované národy respektují.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Kazítka jsou jako yetti. Všichni o nich mluví, nikdo je neviděl, říká odborník

Politici jsou schopni prodloužit zákonnou záruční dobu, obává se Radek...

V hlavách bruselských úředníků se rodí legislativa, která může výrobcům spotřebičů pořádně zatopit. Chtějí prodloužit...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

OBRAZEM: Mongolští nomádi žijí v kamionech. Vozí uhlí do Číny

Thousands of heavy-duty trucks loaded with coal are lined up for up to 130...

V mongolské poušti Gobi za sebou velmi pomalu popojíždí více než tisíc těžkých nákladních aut. Vezou uhlí do Číny....

Obří fúze se rozplývá. Mattel odmítl návrh na převzetí rivalem Hasbro

Z filmu Transformers: Poslední rytíř

Možnost vzniku nového globálního titána v hračkách se vzdaluje. Americký výrobce panenek Barbie Mattel odmítl...

Olivový olej bude levnější. Tvrdí to světová olejová jednička Deoleo

(Ilustrační snímek)

Milovníci olivového oleje mohou konečně přestat sbírat slevové poukázky. Po třech letech zvýšených cen by „tekuté...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.