Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Indie investuje v Íránu miliardy dolarů. Rozšíří strategický přístav

  18:08aktualizováno  18:08
Indie a Írán chystají společný kolosální projekt v rámci kterého vybudují přístav, v jehož okolí vznikne i zóna volného obchodu. Indie do projektu investuje 500 milionů dolarů, dalších 16 miliard dolarů (asi 388 miliard korun) poputuje na rozvoj zóny volného obchodu. Stavba je ale především strategickým krokem. Indie chce mít snadný přístup do Ruska a Střední Asie.

Indický premiér Narendra Modi (vlevo) a íránský prezident Hassan Ruhání na schůzce v Teheránu (23. května 2016). | foto: ČTK

Vleklé ekonomické embrago, které na Írán po revoluci v roce 1979 uvalily Spojené státy a velká část evropských zemí, před necelými pěti měsíci skončilo. Ekonomickou šanci v podobě znovuotevírající se ekonomiky nyní cítí také Indie.

Porážka íránských jestřábů těší byznysmeny

Tamní premiér Narendra Modi v neděli navštívil Íránské hlavní město Teherán, kde mimo jiné podepsal strategickou smlouvu na rozšíření přístavu v íránském městě Čáhbahár. Indie přispěje zmíněných 500 milionů dolarů na výstavbu a dalších 16 miliard dolarů na rozvoj bezcelní zóny přístavu, uvedl server Quartz.

Projekt má ale rozsáhlešjí ambice než jen vznik volné zóny obchodu. „Společně můžeme spojit Indii s Afghánistánem a zeměmi střední Asie,“ prohlásil íránský prezident Hassan Ruhání. Od začátku je Čáhbahár koncipován tak, aby zajišťoval obchod mezi Íránem a Indií.

Brána do střední Asie

Pro Indii bude ale přístav fungovat také jako pomyslná brána do Afghánistánu a střední Asie, protože s Pákistánem nemá nejvřelejší vztahy. Cesta z Indie do Ruska a střední Asie vede totiž právě přes Írán. Pro Írán je zase přístav příležitostí, jak rozšířit řady svých obchodních partnerů.

Na konceptu se zástupci Indie a Íránu dohodli už v roce 2003, jednání následně pokračovala během roku 2004. Projekt ale nikdy pořádně neodstartoval. Volání indických firem po vybudování přístavu ale trvá. Převážet zboží přes sousední Pákistán je kvůli špatným politickým vztahům nemožné.

„Pákistán dělá vše proto, aby se náklady převážené přes jejich území opozdily,“ vysvětlil G Parthasarathy, bývalý indický diplomat působící v Pákistánu. „To je vážný problém, pokud se jedná o citlivé věci, pak musíme využít íránského přístavu Bandar Abbas, který je mnohem vzdálenější, takže se nám doprava prodraží,“ dodal.

Křehká rovnováha v Asii v nebezpečí

„Čína a Rusko posílily díky ekonomickým sankcím Západu svůj vliv v Íránu. Země ale nechce ponechat těmto dvěma velmocím částečný monopol na některá odvětví ekonomiky,“ vysvětlila Ariane Tabatabai ze Střediska strategických a mezinárodních studií v University of Georgetown.

Pákistán odděluje Írán a Indii a vybudování přístavu může posílit mocenské postavení v regionu druhé nejlidnatější země světa. Indii se navíc otevře cesta do Turkmenistánu a Kazachstánu, které mají bohaté zásoby nerostných surovin. Přístav Čáhbahár je k přístavům v indickém státě Gudžarát blíže než třeba vzdálenost z Nového Dillí do Bombaje. Přes Írán do Ruska a Afghánistánu se pak zboží bude přepravovat po nových silnicích.

Jenže velké investice můžou narušit křehkou rovnováhu v regionu. Čína například v současnosti rozšiřuje strategický přístav v pákistánském Gwadaru. Ten se nachází jen 72 kilometrů od Čakbaháru. Peking ale investuje také v Íránu. Krátce po skončení ekonomických sankcí obě země podepsaly smlouvu o rozšíření vzájemného obchodu o 600 miliard dolarů v budoucích deseti letech.

Celkově jsou regionální otázky v tomto ohledu svízelné. Pokud Indie bude nadále rozšiřovat vazby na Írán, jistě toto počínání neujde pozornosti Izraele a Saúdské Arábie, velkých rivalů Teheránu. Jenže právě Izrael a Saudská Arábie jsou pro Indii důležitým partnerem.

„Indie udržuje vyrovnané vztahy mezi saúdskými sunnity, íránskými šíity a izraelskými židy,“ vysvětlil Sanjaya Baru ze Střediska mezinárodních a strategických studií. Ten věří, že ji všechny tři zmiňované národy respektují.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Další z rubriky

Letadla na baterky na všechny vnitrostátní linky, plánuje Norsko

Letadlo E-Fan X vyvinula společnost Airbus ve spolupráci s Rolls-Roycem a...

Veškeré lety na vzdálenost kratší než patnáct set kilometrů by v Norsku měla do roku 2040 zajišťovat pouze elektrická...

Miliardáři vykořisťují chudé, burcuje neziskovka. Setkání elit začíná

V textilní továrně se kromě práce i spí. Třeba i mezi šicími stroji.

Čtyři pětiny bohatství, vytvořeného loni ve světě, skončily u jednoho procenta nejbohatších lidí planety, zatímco...

Kontroverzní tanker s plynem pro USA se před cílem otočil a pluje zpět

Tanker Sirius Star

Tři týdny poté, co se tanker Gaselys vydal s kontroverzním nákladem ruského plynu do USA, se jen den cesty od svého...

Najdete na iDNES.cz