Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zaskočený indický berňák: rodina přiznala při amnestii 731 miliard korun

  12:16aktualizováno  12:16
Překvapivého „vítěze“ má daňová amnestie, kterou nedávno vyhlásil indický premiér Nárendra Módí. Čtyřčlenná rodina totiž přihlásila dosud nezdaněné jmění ve výši 29 miliard dolarů (731 miliard korun). To je víc, než má oficiálně nejbohatší člověk druhé nejlidnatější země světa.

Ilustrační foto. | foto: AP

Finanční úřady to v miliardové Indii nemají věru jednoduché. Podle odhadů platí v zemi daň z příjmu jen asi dvě procenta populace. Ostatní si vydělávají načerno, klasicky třeba na stavbách nebo pouličním prodejem jídla. Velký problém potom představuje i praxe ulévání peněz do zahraničí.

Podle loňské zprávy indického státního auditora úřady nevybraly v předchozích dvou letech daně za 105 miliard dolarů (2,6 bilionů korun), z nichž 96 procent prý není podchytitelných. Jiná zpráva odhaduje, že v daňových rájích mají Indové ulito okolo půl bilionu dolarů.

Vláda premiéra Nárendra Módího se s tím snaží něco udělat a po neplatičích chce jít přísněji. Součástí tohoto boje proti černým penězům je mimochodem i nedávné překvapivé stažení bankovek s nejvyššími nominálními hodnotami z oběhu (psali jsme zde).

Poslední šance pro hříšníky

Ještě předtím, než proti neplatičům daní finanční úřady tvrdě vystoupí, se však vláda rozhodla dát hříšníkům „poslední šanci“ a vyhlásila časově omezenou amnestii. Těm, kdo by v ní přihlásili dosud nezdaněný či načerno nabytý majetek, by dovolila nechat si z něj 55 procent.

Akce skončila v září a žádný epochální výsledek nepřinesla. Původně součet zněl: 9,8 miliardy přiznaných nezdaněných dolarů od 72 tisíc Indů. Příjem pro státní rozpočet ze čtyřměsíční amnestie tedy činil asi 4 miliardy dolarů.

Jak ovšem informuje CNN Money, tento týden indičtí kontroloři zveřejnili ještě jeden případ. A ten vyrazil dech všem. Abdul Razzaque Mohammed Sayed, jeho sestra, žena a syn coby čtyřčlenná rodina přihlásili obnos ve výši 29 miliard dolarů (v přepočtu 731 miliard korun).

To je tedy třikrát více než ostatní amnestovaní dohromady. Je to výrazně (o bezmála sedm miliard) více, než kolik podle Bloombergu čítá jmění nejbohatšího Inda, ropného magnáta Rukeshe Ambaniho. V žebříčku světových miliardářů Bloomberg Billionaire Index by se rodina (pokud by ji zastupoval jeden člověk) umístila na začátku třetí desítky.

Bílého koně sebrali daňaři hned po televizním přiznání

Jak je to možné? To zatím nikdo přímo neřekl ani nenaznačil. Vláda pouze uvedla, že žádost o přiznání částky odmítla s tím, že na tak malou rodinu je to podezřelé. A tak trochu v rozporu s principem celé amnestie začala Sayedovy vyšetřovat. Komentovat případ nechtěl ani bombajský finanční úřad a kontaktovat se nikoho z členů nepovedlo ani reportérům.

Rodina však může být pouhou figurkou, jako tomu bylo v dalším výjimečném případu ze stejné amnestiční vlny. Mahesh Shah ze západoindického státu Gudžarát totiž přihlásil 2 miliardy dolarů.

Posléze v sobotu tamnímu televiznímu kanálu EVT v rozhovoru řekl, že šlo o peníze, které mu blíže neupřesnění lidé svěřili k „očištění“ za provizi. Moc chytré to od něj nebylo. Jak pro CNN Money popsal reportér EVT Meghdoot Sharon, daňaři si pro Shaha přišli ještě během vysílání přímo do studia.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Omáčková mánie. Američanka vyměnila jeden balíček Sečuánu za auto

Pár desítek sáčků limitované edice Sečuánské omáčky, které se prodávaly v několika vybraných restauracích fastfoodového řetězce McDonald’s v USA, vzbudilo...  celý článek

Lego představilo novou kolekci s názvem Ženy ve vesmíru.
Lego před Vánocemi servíruje novou kolekci: oslavuje úspěšné ženy NASA

I letos chce společnost Lego podpořit své vánoční tržby uvedením nové kolekce. Tentokrát míří nejnovější stavebnice na milovníky vesmíru a zároveň obdivovatele...  celý článek

Máme vlastní značky, ukazuje slovenský Lidl v nových spotech - špagety
VIDEO: Slovenský Lidl provokuje. Dobírá si ceny značkových produktů

Reklamní kampaně německého obchodního řetězce Lidl provází jedna kontroverze za druhou. V nejnovější kampani na Slovensku se řetězec snaží posílit pozici...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.