Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další země postaví trať pro rychlovlaky. Indii s nimi pomůže Japonsko

  17:40aktualizováno  17:40
Na mapě světa přibude další země, kde budou moci cestující jezdit vlaky rychlostí vyšší jako 300 kilometrů za hodinu. Indie, která je známá spíše velmi pomalou železnicí, začala projektovat první vysokorychlostní trať mezi Bombají a Ahmedebadem.

Rychlovlak šinkanzen ve stanici Kjóto (ilustrační snímek) | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Projekt, na kterém začali v Indii pracovat, počítá s vybudováním 505 kilometrů dlouhé novostavby trati. Namísto současných více než šesti hodin cesty mají vlaky zvládnout cestu za zhruba dvě hodiny, uvádí server Nikkei Asian Review, který o plánech informoval jako první. Půjde o první vysokorychlostní trať v Indii.

O vysokorychlostních tratích se v Indii mluví poslední dva roky, v roce 2014 se z nich stalo i předvolební téma. Zatím nejvyšší rychlost v Indii je 160 kilometrů v hodině, podobně jako v Česku. Je ale jen na trati z Dillí do Agry.

Začátek projektování navazuje na loňskou návštěvu indického premiéra v Japonsku, kde navštívil i výrobu vlaku šinkanzen v Kobe. Právě na technologii šinkanzenu se bude nová trať stavět. Japonci vyhráli soutěž o stavbu tratě už v roce 2015. Náklady mají dosáhnout 15 miliard dolarů.

Japoncům na zakázce pro Indii zjevně velmi záleželo, zvláště poté, co prohráli s Číňany boj o zakázku na první rychlovlaky v Indonésii. Poskytnou 80 % peněz na stavbu a úrok 0,1 % po dobu padesáti let.

Trať má začínat na severu Bombaje v nové velké obchodní a kancelářské čtvrti Bandra Kurla poblíž bombajského letiště. Součástí bude i první podmořský tunel na trase z Bombaje do dalšího města Thane.

První vlaky by mohly vyjet podle plánů indické vlády do roku 2023, na trase bude 12 zastávek. Nejrychlejší vlaky zastaví pouze jednou ve městě Surat. Vlaky pojedou na kolejích o běžném rozchodu 1 435 milimetrů, v Indii je většina tratí širokorozchodných.

Indové mají ve vládních plánech zaneseny tisícovky kilometrů rychlovlaků, tato trasa je ale zatím první, která se začíná reálně připravovat.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

V Nizozemsku otevřeli plastovou cyklostezku. Z plastů mohou být i silnice

V Nizozemsku mají první cyklostezku z plastů. V budoucnu se stejnou technologií...

Plasty, které zamořují oceány, našly nové využití. Tři nizozemské firmy z nich postavily vůbec první plastovou...

Plavba 21. století: dvoupatrové apartmány a panoramatický výhled na oceán

Nová výletní loď Celebrity Edge je pro 2900 pasažérů, vyplout by měla poprvé v...

Dvoupatrové apartmány s bazénem, výsuvná terasa a „létající restaurace“, která se pohybuje po obvodu paluby. Výletní...

Místo přestaveb koupíme nové vlaky, říká nový šéf Českých drah

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

České dráhy utratí v příštích deseti letech za nákup nových vozidel a další investice 40 miliard korun. Pustí se i do...

Najdete na iDNES.cz