Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Indové chtějí v Avii do roka vyrábět autobusy

  1:00aktualizováno  1:00
Výrobce nákladních vozů Avia dostává druhou šanci na vzkříšení. Podnik, který se neúspěšně pokoušela v devadesátých letech spasit korejská automobilka Daewoo, koupila definitivně indická automobilka Ashok Leyland patřící do indické rodinné firmy Hinduja Group.

R. Seshasayee z indické automobilky Ashok Leyland, která koupila část Avie. | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

"Celá transakce je již definitivně uzavřená, přebíráme nad Avií vládu," potvrdil předseda představenstva Ashok Leyland R. Seshasayee.

Hodnotu transakce ani prodávající, ani kupující nezveřejnili. Zájem o koupi oznámili Indové letos v létě. V pondělí do Prahy přiletělo kompletní vedení firmy, aby obchod slavnostně oznámilo.

Ashok Leyland je druhý největší výrobce nákladních automobilů v Indii. Avie je pro Indy vstupní branou pro expanzi na evropský trh.

"Avie má velmi dobrý výrobek, který potřebuje jen drobná vylepšení. Můžeme s ním proniknout i na mimoevropské trhy," věří Seshasayee, který nevyloučil, že se avie budou dovážet i do Indie.

Cíl: zvednout výrobu a zlepšit obchodní síť
Do Čech Indy přivedla i pověst českých zaměstnanců jako dobrých znalců techniky. I proto bude Avia podle Seshasayeeho českou firmou s minimem indických manažerů.

Během prvních let svého působení se chtějí ve firmě dostat na hranici tří až čtyř tisíc vyrobených aut ročně. Zněkolikanásobí tak výrobu, za první pololetí vyrobila Avia jen 251 aut. Později podle prezidenta Hinduja Group Gopichanda Hinduji až dvacet tisíc aut ročně.

Noví majitelé zatím nechystají velké investice do výroby, nejprve půjdou peníze do rozšíření obchodní a servisní sítě, což je jedna z největších slabin Avie, kvůli které firma přišla o značnou část zákazníků.

Ashok Leyland chce přijít s úplně novým autem vyvinutým společně v Česku a Indii. Poslední novinku předvedla Avia letos na jaře na veletrhu Autotec. Nové modely s indickým podvozkem mají být spíše těžší kategorie než ty dosud vyráběné.

Indové nekupují celou Avii, ale jen hlavní divizi výroby nákladních vozidel. Zbývající dvě části - obrobna a lisovna - zůstanou v rukou dosavadních majitelů, investiční skupiny Odien.

V Indii vyrábí Ashok Leyland například i autobusy, které by rád vyráběl i v Praze. "Zhruba do roka," plánuje Seshasayee.

Výrobě autobusů v Česku se přitom daří, k již zavedenýmvýrobcům Karosa a SOR se přidal také Tedom, který otevřel nový závod v Třebíči.

Rozšíření výroby si vyžádá přijmutí nových zaměstnanců, v první fázi zhruba do sta, později v řádu stovek. Další nová místa vzniknou u dodavatelů. Divize nákladních aut zaměstnává nyní 260 lidí.

Firma Hinduja Group se rozhlíží v Česku po dalších firmách, které by mohla koupit. Například z oboru informačních technologií nebo médií.

Indických investorů v Česku přibývá, ovládli například výrobce čajů Jemča Jemnice, nedávno hořickou textilku Mileta.

"Další investoři ještě přijdou, Česko má výhody relativně nízkých nákladů a dobrých znalostí zaměstnanců," míní Seshasayee.

Autor:



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Daňový balíček nové ministryně za 28 miliard. Nastává čas splnit sliby

(Ilustrační snímek)

Ministerstvo financí připravilo přilepšení, které potěší většinu daňových poplatníků. Spolu se zrušením superhrubé mzdy...

Další z rubriky

Šikana prodejců Hyundai pokračuje. Dealerům vadí nereálné podmínky

Prodejci vozů Hyundai zuří. Naštvaly je nové smlouvy. Ilustrační snímek

Prodejní síť automobilky Hyundai zřejmě čeká další masivní odchod dealerů. První vlna postihla české zastoupení...

Levná móda z Asie? Na tu se nelze vymlouvat, říká šéf české značky Blažek

Ladislav Blažek, majitel české oděvní firmy Blažek Praha

Krejčovské řemeslo má v Česku dlouholetou tradici. Jenže zatímco v roce 2000 v oboru v tuzemsku pracovalo přes 50 tisíc...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Najdete na iDNES.cz