"Celá transakce je již definitivně uzavřená, přebíráme nad Avií vládu," potvrdil předseda představenstva Ashok Leyland R. Seshasayee.
Hodnotu transakce ani prodávající, ani kupující nezveřejnili. Zájem o koupi oznámili Indové letos v létě. V pondělí do Prahy přiletělo kompletní vedení firmy, aby obchod slavnostně oznámilo.
Ashok Leyland je druhý největší výrobce nákladních automobilů v Indii. Avie je pro Indy vstupní branou pro expanzi na evropský trh.
"Avie má velmi dobrý výrobek, který potřebuje jen drobná vylepšení. Můžeme s ním proniknout i na mimoevropské trhy," věří Seshasayee, který nevyloučil, že se avie budou dovážet i do Indie.
Cíl: zvednout výrobu a zlepšit obchodní síť
Do Čech Indy přivedla i pověst českých zaměstnanců jako dobrých znalců techniky. I proto bude Avia podle Seshasayeeho českou firmou s minimem indických manažerů.
Během prvních let svého působení se chtějí ve firmě dostat na hranici tří až čtyř tisíc vyrobených aut ročně. Zněkolikanásobí tak výrobu, za první pololetí vyrobila Avia jen 251 aut. Později podle prezidenta Hinduja Group Gopichanda Hinduji až dvacet tisíc aut ročně.
Noví majitelé zatím nechystají velké investice do výroby, nejprve půjdou peníze do rozšíření obchodní a servisní sítě, což je jedna z největších slabin Avie, kvůli které firma přišla o značnou část zákazníků.
Ashok Leyland chce přijít s úplně novým autem vyvinutým společně v Česku a Indii. Poslední novinku předvedla Avia letos na jaře na veletrhu Autotec. Nové modely s indickým podvozkem mají být spíše těžší kategorie než ty dosud vyráběné.
Indové nekupují celou Avii, ale jen hlavní divizi výroby nákladních vozidel. Zbývající dvě části - obrobna a lisovna - zůstanou v rukou dosavadních majitelů, investiční skupiny Odien.
V Indii vyrábí Ashok Leyland například i autobusy, které by rád vyráběl i v Praze. "Zhruba do roka," plánuje Seshasayee.
Výrobě autobusů v Česku se přitom daří, k již zavedenýmvýrobcům Karosa a SOR se přidal také Tedom, který otevřel nový závod v Třebíči.
Rozšíření výroby si vyžádá přijmutí nových zaměstnanců, v první fázi zhruba do sta, později v řádu stovek. Další nová místa vzniknou u dodavatelů. Divize nákladních aut zaměstnává nyní 260 lidí.
Firma Hinduja Group se rozhlíží v Česku po dalších firmách, které by mohla koupit. Například z oboru informačních technologií nebo médií.
Indických investorů v Česku přibývá, ovládli například výrobce čajů Jemča Jemnice, nedávno hořickou textilku Mileta.
"Další investoři ještě přijdou, Česko má výhody relativně nízkých nákladů a dobrých znalostí zaměstnanců," míní Seshasayee.