Dosud chtěly být světlejší indické ženy. Teď už si kůži bělí i Indové

  16:00aktualizováno  16:00
Po generace se světlá kůže „prodávala“ jako znak úspěchu jen mladým indickým ženám. Díky ní měly mít lepší vyhlídky na vdavky a kariéru. Posledních pár let jsou ale hlavní cílovou skupinou kosmetických firem indičtí muži.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Ještě v polovině minulého desetiletí byly v indických reklamách na zkrášlující kosmetiku pro muže vidět jen deodoranty a pěny na holení. Kosmetické firmy ale vycítily příležitost a představily širokou paletu prostředků určených k zesvětlení kůže, píše Quartz.

„Dřív tvořily třetinu uživatelů zesvětlujících krémů pro ženy beztak muži. Proto má uvedení tohoto segmentu na trh smysl,“ míní Dheeraj Sinha, hlavní stratég reklamní agentury Leo Burnett. „Prostě se jen přetransformoval už existující trh.“

V Indii se světlá kůže kulturně bere jako znak krásy a dětem je tento vzkaz vštěpován již od útlého věku. Podle průzkumu agentury Nielsen z roku 2015 indičtí muži žijící ve městech věří, že světlá kůže jim může zajistit lepší pracovní vyhlídky.

Kulturní tlak na světlou pleť si nevymyslely kosmetické firmy. Je to vtěleno ve společnosti, vysvětluje Kiran Khalap, expert na reklamu a komunikaci ze společnosti Chlorophyll. „A netýká se to jen Indie. V Číně a Japonsku užívali produkty na bělení kůže dávno předtím, než potkali západní ‚bílé‘ lidi,“ doplnil.

Péče o pánskou kůži nyní v Indii zažívá boom. Za posledních pět let narostl trh se zkrášlující kosmetikou pro muže o 40 procent. V jeho čele jsou sice stále deodoranty a potřeby na holení, zesvětlující krémy si ale získávají své pevné místo. V roce 2015 tyto produkty podle Euromonitor International v péči o pánskou pleť v Indii dominovaly.

Kalkatská firma Emami například představila celou řadu výrobků pro muže pod svou po desetiletí zavedenou značkou Světlá/-ý a krásná/-ý, včetně zvlhčujícího krému, mýdla na obličej s okamžitým bělícím účinkem a zimního krému na suchou pleť. Mnoho z těchto výrobků propagují bollywoodští herci Shahrukh Khan a Hrithik Roshan.

Globální značka Nivea je v tomto segmentu také zavedená. Čtyři z jejích pěti mýdel na obličej a dva ze tří krémů pro muže nesou označení „bělící účinek“. V ostatních zemích se přitom firma zaměřuje spíš na produkty pro citlivou nebo mastnou pleť.

Hindustan Unilever, indická pobočka holandsko-britského konglomerátu, prodává pánskou řadu Světlý & pěkný od druhé poloviny minulé dekády. Značku, jejíž všechny výrobky mají bělící efekt a některé slibují „viditelně světlejší pleť“, nyní propaguje bollywoodský herec Varun Dhawan.

Portfolio německé značky L’Oréal je sice šířeji zaměřené, ale i zde lze najít přípravky slibující bělejší kůži.

Mezi spotřebiteli však roste povědomí o tom, že výrobci kosmetiky využívají jejich nejistoty a objevují se i obvinění z diskriminace. Tento měsíc například bollywoodský herec Abhay Deol na Facebooku kritizoval své kolegy, kteří na propagaci zesvětlujících krémů vydělávají miliony. Před pár lety zas herečka Nandita Das ve snaze podpořit širší definici krásy představila kampaň „Tmavá je krásná“.

Pokud skutečně lidé začnou být na přirozenou barvu své pleti pyšní, kosmetické firmy se budou muset přizpůsobit. A místo na zesvětlování nabízet třeba výrobky na čištění pleti.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Dámská a pánská volenka za 100 tisíc. Sezona tanečních startuje

Taneční pro mládež v tak masovém měřítku jsou unikát, který má obdoby jen na...

Kdo z absolventů tanečních by si nepamatoval, jak při střídavé mazurce vyzkoušel hned několik tanečních partnerů? Pro...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Další z rubriky

Dívky podle Mattela brzy ztrácejí iluze, Barbie má bojovat za jejich sny

Cílem kampaně Dream Gap společnosti Mattel je ukázat dívkám, že se jejich sny...

Panenka Barbie se vydá do boje proti sexistickým předsudkům. Její výrobce firma Mattel finančně podpoří výzkum toho,...

Miliardářů je v Číně méně než loni, miliardářek naopak přibývá

Jack Ma, majitel internetového obchodu Alibaba (9. ledna 2017).

Nejbohatším Číňanem je zakladatel internetové společnosti Alibaba Jack Ma. Hodnota jeho majetku meziročně vzrostla o 35...

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...



Najdete na iDNES.cz