Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dosud chtěly být světlejší indické ženy. Teď už si kůži bělí i Indové

  16:00aktualizováno  16:00
Po generace se světlá kůže „prodávala“ jako znak úspěchu jen mladým indickým ženám. Díky ní měly mít lepší vyhlídky na vdavky a kariéru. Posledních pár let jsou ale hlavní cílovou skupinou kosmetických firem indičtí muži.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Ještě v polovině minulého desetiletí byly v indických reklamách na zkrášlující kosmetiku pro muže vidět jen deodoranty a pěny na holení. Kosmetické firmy ale vycítily příležitost a představily širokou paletu prostředků určených k zesvětlení kůže, píše Quartz.

„Dřív tvořily třetinu uživatelů zesvětlujících krémů pro ženy beztak muži. Proto má uvedení tohoto segmentu na trh smysl,“ míní Dheeraj Sinha, hlavní stratég reklamní agentury Leo Burnett. „Prostě se jen přetransformoval už existující trh.“

V Indii se světlá kůže kulturně bere jako znak krásy a dětem je tento vzkaz vštěpován již od útlého věku. Podle průzkumu agentury Nielsen z roku 2015 indičtí muži žijící ve městech věří, že světlá kůže jim může zajistit lepší pracovní vyhlídky.

Kulturní tlak na světlou pleť si nevymyslely kosmetické firmy. Je to vtěleno ve společnosti, vysvětluje Kiran Khalap, expert na reklamu a komunikaci ze společnosti Chlorophyll. „A netýká se to jen Indie. V Číně a Japonsku užívali produkty na bělení kůže dávno předtím, než potkali západní ‚bílé‘ lidi,“ doplnil.

Péče o pánskou kůži nyní v Indii zažívá boom. Za posledních pět let narostl trh se zkrášlující kosmetikou pro muže o 40 procent. V jeho čele jsou sice stále deodoranty a potřeby na holení, zesvětlující krémy si ale získávají své pevné místo. V roce 2015 tyto produkty podle Euromonitor International v péči o pánskou pleť v Indii dominovaly.

Kalkatská firma Emami například představila celou řadu výrobků pro muže pod svou po desetiletí zavedenou značkou Světlá/-ý a krásná/-ý, včetně zvlhčujícího krému, mýdla na obličej s okamžitým bělícím účinkem a zimního krému na suchou pleť. Mnoho z těchto výrobků propagují bollywoodští herci Shahrukh Khan a Hrithik Roshan.

Globální značka Nivea je v tomto segmentu také zavedená. Čtyři z jejích pěti mýdel na obličej a dva ze tří krémů pro muže nesou označení „bělící účinek“. V ostatních zemích se přitom firma zaměřuje spíš na produkty pro citlivou nebo mastnou pleť.

Hindustan Unilever, indická pobočka holandsko-britského konglomerátu, prodává pánskou řadu Světlý & pěkný od druhé poloviny minulé dekády. Značku, jejíž všechny výrobky mají bělící efekt a některé slibují „viditelně světlejší pleť“, nyní propaguje bollywoodský herec Varun Dhawan.

Portfolio německé značky L’Oréal je sice šířeji zaměřené, ale i zde lze najít přípravky slibující bělejší kůži.

Mezi spotřebiteli však roste povědomí o tom, že výrobci kosmetiky využívají jejich nejistoty a objevují se i obvinění z diskriminace. Tento měsíc například bollywoodský herec Abhay Deol na Facebooku kritizoval své kolegy, kteří na propagaci zesvětlujících krémů vydělávají miliony. Před pár lety zas herečka Nandita Das ve snaze podpořit širší definici krásy představila kampaň „Tmavá je krásná“.

Pokud skutečně lidé začnou být na přirozenou barvu své pleti pyšní, kosmetické firmy se budou muset přizpůsobit. A místo na zesvětlování nabízet třeba výrobky na čištění pleti.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letadlo německé společnosti Air Berlin. Ilustrační foto
Většina zaměstnanců by mohla zůstat, plánují aerolinky Air Berlin

Až čtyři pětiny z 6 500 zaměstnanců insolventních aerolinek Air Berlin by nemusely přijít o své místo. Vyplývá to z jednání se společnostmi Lufthansa a...  celý článek

Dědička kosmetické společnosti L’Oréal Liliane Bettencourtová zemřela ve věku...
Zemřela Liliane Bettencourtová, dědička L’Oréalu a nejbohatší žena světa

Ve Francii zemřela ve věku 94 let podnikatelka a dědička kosmetické společnosti L’Oréal Liliane Bettencourtová. Oznámila to ve čtvrtek její dcera....  celý článek

Diamant Lesedi La Rona.
Největší nezpracovaný diamant na světě prodali za 53 milionů dolarů

Za 53 milionů dolarů (zhruba 1,2 miliard korun) prodala kanadská společnost Lucara Diamond největší nezpracovaný diamant na světě. Kámen s názvem Lesedi La...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.