Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Václav Hubata - Vacek

Pozor, kolona. Stát přidá na dálnice velké informační portály

  • 48
Českou silniční síť čeká další invaze světelných informačních cedulí, které informují řidiče o možných problémech na dálnicích a rychlostních silnicích. Další úseky jimi chce osadit Ředitelství silnic a dálnic. Hlavním důvodem je čerpání evropských dotací: postavit další značky k dálnicím není levné, ale přitom rychlé.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už vypsalo soutěž na dodávku celkem 18 informačních portálů, hodnotu zakázky odhadlo na 160 - 190 milionů korun. Podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého budou portály umístěny převážně na dálnici D11 a silnici R35 u Olomouce, jednotlivě pak na D3, D8 a R6.

„Jedná se o doplnění stávajícího dopravně informačního systému na dálnicích a rychlostních silnicích s cílem vytvořit ucelený dopravně informační systém,“ uvedlo ŘSD v odůvodnění zakázky. Ta je po té z roku 2009 největším nákupem informačních portálů státem.

V Česku je vyrábí jediná firma Značky Praha, dá se ale očekávat zájem i zahraničních výrobců. Ten by mohl cenu v tendru výrazně snížít. MF DNES v minulosti zjistila, že stát světelné informační tabule nakupoval dráž než v Německu (více čtěte zde). Vysokou cenu tehdejší zakázky ukazuje i nynější odhadovaná cena, která počítá s výrazně nižšími cenami za portál.

Na rozdíl od jiných zemí slouží světelné značky jen k informování řidičů, nelze je použít pro liniové řízení dopravy s použitím proměnlivých dopravních značek. „Není možné v jednom řezu kombinovat řízení dopravy a informování,“ vysvětlil Studecký.

Na českých dálnicích a rychlostních silnicích je dnes kolem stovky portálů. Po zahájení jejich provozu ŘSD čelilo kritice, že jsou zapnuté zbytečně v době, kdy se neděje nic mimořádného, a hlásily pouze rady typu Nalaďte si Radiožurnál nebo Jeďte opatrně. „Portály jsou plně funkční a zobrazují stanovené texty a symboly dopravního značení. Když není co zobrazit, tak jsou vypnuté a šetří energii i LED diody,“ dodal Studecký.