Získané miliardy ale začínají rychle mizet. "Hned na začátku jsme z 11,85 miliardy museli odečíst zůstatkovou hodnotu prodaného majetku, která činila 3,7 miliardy. Čistý zisk této transakce je tak osm miliard," uvedl v rozhovoru pro MF DNES generální ředitel drah Petr Žaluda.
Další ukrojená miliarda pak už padla na krytí ztráty z osobní dopravy. Tento deficit dříve dráhy hradily ze zisků nákladní dopravy, to však po jejím vydělení do společnosti ČD Cargo už není možné. Ztrátovou osobní dopravu nezachraňuje ani více než než osm miliard, které dráhy na jejích provozování dostávají od státu a od krajů.
"Pokud nedojde ke změně a na provoz osobní dopravy nebudeme dostávat více peněz, je klidně možné, že těch osm miliard bude po několik let používáno k vyrovnání ztráty," říká Žaluda. Původně se přitom dráhy chystaly použít peníze na nákup nových vagonů a lokomotiv. Podle Žaludy je však použití miliard k zalepení ztrát ta nejpesimističtější varianta.
Ztrátu mají zaplatit kraje
Problémy mají dráhy především s množstvím peněz, které dostávají od krajů na provoz osobních a spěšných regionálních vlaků. Podle Žaludy by bylo potřeba navýšit celkovou platbu zhruba o tři miliardy korun ročně. Šéf podniku, který zaměstnává přes 30 tisíc lidí, věří, že se mu k tomuto kroku podaří kraje přesvědčit.
Regiony se zatím zdráhaly dávat drahám více peněz také proto, že nebylo jasné, na co přesně je firma využívala. Také kvůli tomu začali Žaludovi lidé dělat podrobný rozbor, kam peníze od krajů jdou, které při letošních vyjednáváních regionům předloží.
Samy kraje však na zvýšení plateb pro dráhy nemají dostatek peněz. Žaluda proto nevylučuje, že se spolu s hejtmany obrátí na ministerstvo dopravy a financí, aby tuto situaci pomohly řešit.
Pokud se tak nestane, je jedním z možných důsledků zrušení nejztrátovějších spojů či rovnou tratí a jejich nahrazení autobusy. "Nemá cenu, aby jezdil vlak, který na své trase vydělá pár desítek korun. To je úplně mimo ekonomickou realitu," upozorňuje Žaluda.
Jisté je, že přísun miliard zatím pomohl Českým drahám navýšit letošní investice do nákupu a rekonstrukce vagonů o jednu miliardu. Do obnovy vozového parku tak půjde 3,6 miliardy korun. Pokud by se České dráhy měly alespoň přiblížit úrovni západoevropských železnic, bylo by podle odborných studií nutné investovat do vagonů a lokomotiv zhruba 100 miliard během příštích deseti let.
Čtěte ve středeční MF DNES
Kdy se zlepší úroveň cestování vlakem a jak mohou dráhy fungovat úsporněji, čtěte v zítřejším rozhovoru s jejich šéfem Petrem Žaludou v MF DNES.