Z pozlacených hodinek s roční zárukou se těšil šest měsíců, dokud se zlacení neoloupalo. Když jeho reklamaci v prodejně nevyřídili ani po šesti týdnech, odmítl hodinky převzít a chtěl vrátit peníze. Na to však čeká dodnes. "Na české obchodní inspekci mi řekli, že nemohou nic dělat," zlobí se zákazník. "Všem stěžovatelům doporučuji obrátit se na soud,ale sama jsem zažila jediný případ, kdy to někdo udělal," přiznává Jiřina Kadlecová. Mnoho zákazníků odradí zdlouhavost a složitost soudního řízení, řada z nich ale také nezná dostatečně svá práva. Těm mohou pomoci v poradnách pro spotřebitele. Někdy se dokonce podaří vyřešit spor s obchodníkem i bez soudní žaloby. "Obrátila se na nás paní, které se rozlomily boty,ale prodejce nechtěl reklamaci uznat, protože se znalec v odborném posudku vyjádřil v jeho prospěch," vypráví předseda Sdružení obrany spotřebitelů ČR František Lobovský. "Doporučili jsme zákaznici znovu jednat s prodejcem a přesvědčit jej, aby nechal boty znovu posoudit u jiného znalce, a nakonec dostala své peníze zpátky." Podle Lobovského však poradny nemohou a ani nechtějí suplovat advokátní kanceláře. Lidem, kteří se přijdou poradit, mohou poskytnout pouze základní informace o jejich právech. "Do vztahu mezi zákazníkem a obchodníkem však vstupovat nemůžeme, a nedojdou-li smluvní strany k dohodě,právo rozhodnout má pouze nezávislý soud," upozorňuje František Lobovský.
Podrobnější informace o všech poradnách jsou k nahlédnutí v internetovém magazínu IDNES na adrese www.idnes.cz/test.
Počet bezplatných poraden pro spotřebitele stále roste
Je stále více míst, kam může každý napsat, zatelefonovat či zajít a zdarma se poradit o svých spotřebitelských problémech. Dotazy se nemusí týkat pouze zamítnuté reklamace nebo sporu o rozbitou botu. Poradny mnohdy dokážou podle testů v různých novinách a časopisech nebo na základě zpráv státních orgánů doporučit koupi správného zboží s ohledem na cenu, výkon nebo třeba ekologickou přijatelnost. Většina poraden funguje na dobrovolném principu, a je proto nutné se předem informovat na návštěvní hodiny.
(aku)
ČESKÉ BUDĚJOVICE
Rosa (ekologie)
Krajinská 18
tel.: 038/32030, fax: 038/35089, 038/7318389)
e-mail: rosa@ecn.cz
JIHLAVA
Občanská poradna (všeobecné informace)
Komenského 29
tel., fax: 066/7330164
OLOMOUC
Hnutí Duha (ekologie)
Dolní náměstí 38
tel.: 068/5228584
e-mail: hduhaol@iol.cz
DĚČÍN
Občanská poradna (všeobecné informace)
Husovo nám. 13
tel.: 0412/530188, fax: 0412/531582
OSTRAVA
Sdružení obrany spotřebitelů
Olešní 6
tel./fax/záznamník: 069/6244921
VESELÍ NAD MORAVOU
Vzdělávací a informační středisko Bílé Karpaty (ekologie)
Bartolomějské nám. 47
tel./fax: 0631/322545, 0631/324792
e-mail: visbk@es-servis.cz
ZLÍN
Sdružení obrany spotřebitelů
Komenského 250, Otrokovice
tel.: 096/0960350078
PLZEŇ
Občanská poradna (všeobecné informace)
Barrandova 12
tel., fax: 019/7431130, tel. 019/7457196
Sdružení obrany spotřebitelů
Hřímalého 32
tel./záznamník: 019/7422469
e-mail: sos_plzen@yahoo.com
TŘBÍČ
Centrum spotřebitelsko-podnikatelských vztahů a ochrany spotřebitele
Kmochova 762
tel.: 0618/805129, fax: 0618/840134
e-mail: cspv@iol.cz
Občanská poradna (všeobecné informace)
Karlovo nám. 55
tel.: 0618/896119
e-mail: op@mu-trebic.cz
BRNO
Sdružení obrany spotřebitelů
tel.: 05/41225013
Občanská poradna (všeobecné informace)
Milady Horákové 19
tel.: 05/45244657, fax: 05/45241828
Veronica (ekologie)
Panská 9, p.p.91
tel.: 05/42218351, fax: 05/42210561
e-mail: veronica@ecn.cz
PRAHA
Poradna pro spotřebitele MF DNES
Praha 1, Senovážná 4
tel.: 02/22062358, fax: 02/22062337
e-mail: testdnes@mafra.cz
Sdružení obrany spotřebitelů
Praha 2, Štěpánská 15
tel./fax: 02/96212004, mobil: 0603/248266
e-mail: spotrebitel@atlas.cz,
Občanské sdružení spotřebitelů TEST
Praha 4, Kykalova 1, pošt. schránka 107
tel./fax: 02/22135491, 02/22135236
e-mail: test_rozova@mbox.vol.cz
Občanská poradna (všeobecné informace)
Praha 1, Jakubská 3
mobil: 0606/211758
Praha 4, Donovalská 1862
tel.: 02/7950984
Zelený kruh (ekologie)
Praha 2, Lublaňská 18
tel.: 02/298448, 02/24919101, fax: 02/24920342
e-mail: zk@ecn.cz
Internetové spotřebitelské informace:
spotřebitelská příloha MF DNES: www.idnes.cz/test
Sdružení obrany spotřebitelů: www.spotrebitele.cz
značka kvality Czech made: www.czechmade.cz
ekologická ag entura Gaia: www.ecn.cz/gaia
ekologické sdružení Rosa: www.ecn.cz/rosa
ekologické sdružení Vita: www.vitaova.cz
ekologické sdružení Děti Země: www.ecn.cz/spotrebitel
nadace Partnerství - program Právo na informace: www.ecn.cz/rtk/spotrebitel.htm
- středa 5. ledna 2000