Inspekce radí zákazníkům: Obraťte se na soud

- ;Jak se může bránit zákazník proti obchodníkovi, který m u prodá nekvalitní zboží a ještě odmítne uznat reklamaci? Česká obchodní inspekce radí všem, kteří se na ni v těchto případech obrátí, využít občanskoprávního soudu. "Pokud obchodník zamítne reklamaci, my do toho nemůžeme vstupovat," tvrdí ředitelka českobudějovického inspektorátu Jiřina Kadlecová. Na základě vlastní zkušenosti to může potvrdit i Zdenko Danihlík z Českých Budějovic.
Z pozlacených hodinek s roční zárukou se těšil šest měsíců, dokud se zlacení neoloupalo. Když jeho reklamaci v prodejně nevyřídili ani po šesti týdnech, odmítl hodinky převzít a chtěl vrátit peníze. Na to však čeká dodnes. "Na české obchodní inspekci mi řekli, že nemohou nic dělat," zlobí se zákazník. "Všem stěžovatelům doporučuji obrátit se na soud,ale sama jsem zažila jediný případ, kdy to někdo udělal," přiznává Jiřina Kadlecová. Mnoho zákazníků odradí zdlouhavost a složitost soudního řízení, řada z nich ale také nezná dostatečně svá práva. Těm mohou pomoci v poradnách pro spotřebitele. Někdy se dokonce podaří vyřešit spor s obchodníkem i bez soudní žaloby. "Obrátila se na nás paní, které se rozlomily boty,ale prodejce nechtěl reklamaci uznat, protože se znalec v odborném posudku vyjádřil v jeho prospěch," vypráví předseda Sdružení obrany spotřebitelů ČR František Lobovský. "Doporučili jsme zákaznici znovu jednat s prodejcem a přesvědčit jej, aby nechal boty znovu posoudit u jiného znalce, a nakonec dostala své peníze zpátky." Podle Lobovského však poradny nemohou a ani nechtějí suplovat advokátní kanceláře. Lidem, kteří se přijdou poradit, mohou poskytnout pouze základní informace o jejich právech. "Do vztahu mezi zákazníkem a obchodníkem však vstupovat nemůžeme, a nedojdou-li smluvní strany k dohodě,právo rozhodnout má pouze nezávislý soud," upozorňuje František Lobovský.

Podrobnější informace o všech poradnách jsou k nahlédnutí v internetovém magazínu IDNES na adrese www.idnes.cz/test.

Počet bezplatných poraden pro spotřebitele stále roste

Je stále více míst, kam může každý napsat, zatelefonovat či zajít a zdarma se poradit o svých spotřebitelských problémech. Dotazy se nemusí týkat pouze zamítnuté reklamace nebo sporu o rozbitou botu. Poradny mnohdy dokážou podle testů v různých novinách a časopisech nebo na základě zpráv státních orgánů doporučit koupi správného zboží s ohledem na cenu, výkon nebo třeba ekologickou přijatelnost. Většina poraden funguje na dobrovolném principu, a je proto nutné se předem informovat na návštěvní hodiny.
(aku)

ČESKÉ BUDĚJOVICE

Rosa (ekologie)

Krajinská 18
tel.: 038/32030, fax: 038/35089, 038/7318389)
e-mail: rosa@ecn.cz

JIHLAVA

Občanská poradna (všeobecné informace)

Komenského 29
tel., fax: 066/7330164

OLOMOUC

Hnutí Duha (ekologie)

Dolní náměstí 38
tel.: 068/5228584
e-mail: hduhaol@iol.cz

DĚČÍN

Občanská poradna (všeobecné informace)

Husovo nám. 13
tel.: 0412/530188, fax: 0412/531582

OSTRAVA

Sdružení obrany spotřebitelů

Olešní 6
tel./fax/záznamník: 069/6244921

VESELÍ NAD MORAVOU

Vzdělávací a informační středisko Bílé Karpaty (ekologie)

Bartolomějské nám. 47
tel./fax: 0631/322545, 0631/324792
e-mail: visbk@es-servis.cz

ZLÍN

Sdružení obrany spotřebitelů

Komenského 250, Otrokovice
tel.: 096/0960350078

PLZEŇ

Občanská poradna (všeobecné informace)

Barrandova 12
tel., fax: 019/7431130, tel. 019/7457196

Sdružení obrany spotřebitelů

Hřímalého 32
tel./záznamník: 019/7422469
e-mail: sos_plzen@yahoo.com

TŘBÍČ

Centrum spotřebitelsko-podnikatelských vztahů a ochrany spotřebitele

Kmochova 762
tel.: 0618/805129, fax: 0618/840134
e-mail: cspv@iol.cz

Občanská poradna (všeobecné informace)

Karlovo nám. 55
tel.: 0618/896119
e-mail: op@mu-trebic.cz

BRNO

Sdružení obrany spotřebitelů

tel.: 05/41225013

Občanská poradna (všeobecné informace)

Milady Horákové 19

tel.: 05/45244657, fax: 05/45241828

Veronica (ekologie)

Panská 9, p.p.91
tel.: 05/42218351, fax: 05/42210561
e-mail: veronica@ecn.cz

PRAHA

Poradna pro spotřebitele MF DNES

Praha 1, Senovážná 4
tel.: 02/22062358, fax: 02/22062337
e-mail: testdnes@mafra.cz

Sdružení obrany spotřebitelů

Praha 2, Štěpánská 15
tel./fax: 02/96212004, mobil: 0603/248266
e-mail: spotrebitel@atlas.cz,

Občanské sdružení spotřebitelů TEST

Praha 4, Kykalova 1, pošt. schránka 107
tel./fax: 02/22135491, 02/22135236
e-mail: test_rozova@mbox.vol.cz

Občanská poradna (všeobecné informace)

Praha 1, Jakubská 3
mobil: 0606/211758

Praha 4, Donovalská 1862
tel.: 02/7950984

Zelený kruh (ekologie)

Praha 2, Lublaňská 18
tel.: 02/298448, 02/24919101, fax: 02/24920342
e-mail: zk@ecn.cz

Internetové spotřebitelské informace:

spotřebitelská příloha MF DNES:  www.idnes.cz/test
Sdružení obrany spotřebitelů:  www.spotrebitele.cz
značka kvality Czech made:  www.czechmade.cz
ekologická ag entura Gaia:  www.ecn.cz/gaia
ekologické sdružení Rosa:  www.ecn.cz/rosa
ekologické sdružení Vita:  www.vitaova.cz
ekologické sdružení Děti Země:  www.ecn.cz/spotrebitel
nadace Partnerství - program Právo na informace:      www.ecn.cz/rtk/spotrebitel.htm