V roce 2003 skončily v síti kontrolorů padělky za 353,2 milionu korun, což je ve srovnání s loňskem zhruba třetinová hodnota. Přispět k tomu mohlo ale i to, že v roce 2004 kontrol přibylo. V roce 2003 jich bylo 1 342, loni už 2007.
Nejčastěji se loni falšovala hudba a filmy. Pak následovaly oděvy. Menší objemy připadly na obuv, počítačové hry a klenoty.
"Padělané audio a video nosiče se na zabaveném zboží podílely bezmála 48 procenty. Podíl zabaveného textilu a oděvů loni činil 44,7 procenta, takže se poměr těchto dvou kategorií výrobků takřka vyrovnal," upřesnila mluvčí Miloslava Fléglová.
A jaké jsou nejoblíbenější značky falzifikátorů? Byly to především výrobci sportovního zboží jako Nike, Adidas nebo Puma. Oblibě se těší i Hugo Boss.
Fléglová dodala, že zboží za 17,5 milionu korun inspekce předala humanitárním organizacím.
Podle odborníků zejména trhovci připraví každoročně státní pokladnu o několik miliard korun a citelné finanční ztráty způsobují také výrobcům audiovizuální techniky či značkového textilu.
Ministerstvo průmyslu a obchodu se proto pustilo do návrhu novely zákona o ochraně spotřebitele. Slibuje si od ní účinnější boj s prodejci padělaného či zdravotně závadného zboží na tržištích.