Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Instantní čaje: hodně cukru, málo čaje

aktualizováno 
Přípravu čaje, která patří k těm kuchyňským obřadům, jež nelze ošidit ani uspěchat, zjednodušily už čajové pytlíky. I když je výsledek pro mnohé milce čaje nepřijatelný, lze jej stále ještě nazývat čajem. To už se však sotva dá říci o nápoji, který vznikne zalitím barevných granulí horkou, nebo dokonce i studenou vodou. S pravým čajem z listů rostliny Camellia sinensis mají instantní čaje asi tolik společného jako bavorské vdolečky s Bavorskem. Nic než název.
Extraktu z černého čaje obsahují jen málo - pokud ho vůbec mají. O to víc je v nich cukru, v průměru kolem pětadevadesáti procent. Prokázaly to analýzy v Celně technické laboratoři Generálního ředitelství cel.

Z devíti instantních čajů s citronovou příchutí tři neobsahovaly čajový extrakt vůbec - výrobek olomoucké firmy L.E.D., slušovického Timexu a čaj Maxman z karlovarského Artifexu. Ve dvou posledně jmenovaných byl sice prokázán obsah kofeinu, ale pouze ve stopovém množství. "Je ho tam méně než v kávě bez kofeinu," komentoval výsledky analýz odborník na čaje Jaromír Skácel.

U instatních čajů tedy paradoxně neplatí to, co u instantní kávy. Ta totiž není žádnou náhražkou - kofeinu, kvůli němuž se káva i čaj pijí, má stejně jako zrnková káva. Spíš než o čaji by se tedy dalo u instatních nápojů mluvit o cukru ochuceném kyselinou citronovou.

Označení "čaj" nebo "čajový" v názvu považují za klamavé u těchto výrobků i inspektoři z České zemědělské a potravinářské inspekce, kteří porovnali výsledky analýz s označením na obalech. Naše předpisy bohužel neurčují, kolik čajového extraktu by v těchto nápojích mělo být. "Pokud výrobek obsahuje alespoň stopy čajového extraktu a pokud není přibarven, tak nic nebrání tomu, aby se nazýval čaj," vysvětluje Hedvika Hájková z České zemědělské a potravinářské inspekce.

Barvivo, které do čajů a výrobků z čaje nepatří, přitom obsahovalo hned několik výrobků. Výjimkou potvrzující pravidlo byl mezi devíti testovanými čaji Instantní citronový čajový nápoj značky Milford, který se nejvíce "podobá" čaji. Obsahuje nejvíce kofeinu a theobrominu, základních bází čaje, kvůli nimž se čaj pije, protože mají povzbuzující účinky. Ani ten však příliš nenadchl porotu složenou z odborníků na čaj, kteří ochutnávali nápoje v teplém i studeném stavu.

Jistě lze namítnout, že milovníci čaje jsou k těmto výrobkům přísnější než běžní zákazníci, jejich hodnocení je však možné považovat za objektivní, výrobky posuzovali spíš jako nápoje k uhasení žízně než jako čaje.

Ani tak však u nich neuspěly, především proto, že jsou většinou příliš sladké. "Coca-cola je proti tomu bez cukru," poznamenal Pavel Fišer z pražské Růžové čajovny.

Nejlepší ocenění, které pro chuť těchto nápojů degustátoři měli, bylo jen "dost dobré", a i to přidělili jen výjimečně. Křížek se nejčastěji objevoval v kolonce "dosti špatný" nebo "velmi špatný". Charakter citrusové chuti nejčastěji označili jako "syntetická citrusová" a chuť po čaji jako "malou" nebo "neznatelnou".

Obecně jim čaje chutnaly víc za studena než za tepla. "Je to dáno tím, že za studena vystoupí citronová chuť a tím se zvýší pocit osvěžení," vysvětluje Zuzana Drobná ze senzorické laboratoře Vysoké školy chemicko-technologické.

O testu
* čaje analyzovali v akreditované Celně technické laboratoři
* degustátoři posuzovali chuť nápojů naslepo
* výrobci se o výsledcích testu dozvěděli až z tisku
* náklady hradila redakce

Vítěz testu
Instantní citronový čajový nápoj Milford obsahuje nejvíce čajového extraktu, nejméně cukru a přitom má přijatelnou chuť jak za studena, tak za tepla. Patří však mezi nejdražší, litr čajového nápoje přijde na osm korun.
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

řezník kšána salámy
Nejrizikovější je nákup masných výrobků. České jsou horší, ukázaly testy

Prodejci nejčastěji podvádějí zákazníky na masných výrobcích. Nekvalitních potravin je v tomto sortimentu devětkrát víc než jinde. Napálit se lidé nejčastěji...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za cheeseburger u McDonald’s si připlatíte, zdražil poprvé od roku 2013

Americká síť s rychlým občerstvením McDonald’s zdražila jeden ze svých nejoblíbenějších produktů - cheeseburger. Zákazníci za něj nově zaplatí 29 korun, tedy o...  celý článek

Nový produkt společnosti McDonald´s pro zákazníky - vegany
McDonald´s zvažuje nasadit veganský burger. Testuje ho ve Finsku

Pokus o veganský burger ve finském Tampere byl u McDonald´s natolik úspěšný, že se fastfoodový řetězec rozhodl nabídnout McVegan celostátně. V jiných státech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.