Instantní čaje: hodně cukru, málo čaje

aktualizováno 
Přípravu čaje, která patří k těm kuchyňským obřadům, jež nelze ošidit ani uspěchat, zjednodušily už čajové pytlíky. I když je výsledek pro mnohé milce čaje nepřijatelný, lze jej stále ještě nazývat čajem. To už se však sotva dá říci o nápoji, který vznikne zalitím barevných granulí horkou, nebo dokonce i studenou vodou. S pravým čajem z listů rostliny Camellia sinensis mají instantní čaje asi tolik společného jako bavorské vdolečky s Bavorskem. Nic než název.
Extraktu z černého čaje obsahují jen málo - pokud ho vůbec mají. O to víc je v nich cukru, v průměru kolem pětadevadesáti procent. Prokázaly to analýzy v Celně technické laboratoři Generálního ředitelství cel.

Z devíti instantních čajů s citronovou příchutí tři neobsahovaly čajový extrakt vůbec - výrobek olomoucké firmy L.E.D., slušovického Timexu a čaj Maxman z karlovarského Artifexu. Ve dvou posledně jmenovaných byl sice prokázán obsah kofeinu, ale pouze ve stopovém množství. "Je ho tam méně než v kávě bez kofeinu," komentoval výsledky analýz odborník na čaje Jaromír Skácel.

U instatních čajů tedy paradoxně neplatí to, co u instantní kávy. Ta totiž není žádnou náhražkou - kofeinu, kvůli němuž se káva i čaj pijí, má stejně jako zrnková káva. Spíš než o čaji by se tedy dalo u instatních nápojů mluvit o cukru ochuceném kyselinou citronovou.

Označení "čaj" nebo "čajový" v názvu považují za klamavé u těchto výrobků i inspektoři z České zemědělské a potravinářské inspekce, kteří porovnali výsledky analýz s označením na obalech. Naše předpisy bohužel neurčují, kolik čajového extraktu by v těchto nápojích mělo být. "Pokud výrobek obsahuje alespoň stopy čajového extraktu a pokud není přibarven, tak nic nebrání tomu, aby se nazýval čaj," vysvětluje Hedvika Hájková z České zemědělské a potravinářské inspekce.

Barvivo, které do čajů a výrobků z čaje nepatří, přitom obsahovalo hned několik výrobků. Výjimkou potvrzující pravidlo byl mezi devíti testovanými čaji Instantní citronový čajový nápoj značky Milford, který se nejvíce "podobá" čaji. Obsahuje nejvíce kofeinu a theobrominu, základních bází čaje, kvůli nimž se čaj pije, protože mají povzbuzující účinky. Ani ten však příliš nenadchl porotu složenou z odborníků na čaj, kteří ochutnávali nápoje v teplém i studeném stavu.

Jistě lze namítnout, že milovníci čaje jsou k těmto výrobkům přísnější než běžní zákazníci, jejich hodnocení je však možné považovat za objektivní, výrobky posuzovali spíš jako nápoje k uhasení žízně než jako čaje.

Ani tak však u nich neuspěly, především proto, že jsou většinou příliš sladké. "Coca-cola je proti tomu bez cukru," poznamenal Pavel Fišer z pražské Růžové čajovny.

Nejlepší ocenění, které pro chuť těchto nápojů degustátoři měli, bylo jen "dost dobré", a i to přidělili jen výjimečně. Křížek se nejčastěji objevoval v kolonce "dosti špatný" nebo "velmi špatný". Charakter citrusové chuti nejčastěji označili jako "syntetická citrusová" a chuť po čaji jako "malou" nebo "neznatelnou".

Obecně jim čaje chutnaly víc za studena než za tepla. "Je to dáno tím, že za studena vystoupí citronová chuť a tím se zvýší pocit osvěžení," vysvětluje Zuzana Drobná ze senzorické laboratoře Vysoké školy chemicko-technologické.

O testu
* čaje analyzovali v akreditované Celně technické laboratoři
* degustátoři posuzovali chuť nápojů naslepo
* výrobci se o výsledcích testu dozvěděli až z tisku
* náklady hradila redakce

Vítěz testu
Instantní citronový čajový nápoj Milford obsahuje nejvíce čajového extraktu, nejméně cukru a přitom má přijatelnou chuť jak za studena, tak za tepla. Patří však mezi nejdražší, litr čajového nápoje přijde na osm korun.
Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Aero představilo nový letoun L-39NG za účasti vládní špičky

Nová stíhačka L-39NG na oficiálním představení Aera Vodochody

Na pátečním „roll-outu“ společnost Aero Vodochody poprvé představila finální podobu nového letounu L-39NG. Letoun by...

Další z rubriky

TEST DNES: Neutrácejte zbytečně, školákům stačí pero za pár korun

Ilustrační snímek

Na dětech se nemá šetřit, to je svatá pravda, ale ani není potřeba kupovat do první třídy plnicí pero za stovky korun....

McDonald’s mění receptury. Pod tlakem trendu zdravé výživy jsou i ostatní

McDonald’s

V USA už nabízí největší fast-foodový řetězec McDonald’s většinu burgerů bez konzervantů. Postupně by měly tyto...

OBRAZEM: Lenost přeje plastům. Podívejte se, co najdete v obchodech

Do plastových obalů se řízky balí i jednotlivě.

Proč je maso zabalené v plastu, je zřejmé. U mnoha jiných výrobků však jeho použití vzbuzuje pochybnosti. Do plastů se...



Najdete na iDNES.cz