Na trh uvedl nový instantní nápoj. Steak je ale vždycky lepší, uznává

  16:39aktualizováno  16:39
Instantní nápoje nabízejí spotřebitelům stále to samé: jedinečný obsah živin, vyváženost a nejlepší kvalitu. Výrobci navíc často tvrdí, že takový nápoj může zcela nahradit přirozenou stravu. RealFood, lednová novinka na českém trhu, se k této skutečnosti staví o něco reálněji. Instantní nápoj prezentuje jeho tvůrce Tomáš Rajchl spíše jako nouzové řešení v situacích, kdy na skutečné jídlo nezbývá čas.

Za vznikem instantního nápoje RealFood stojí mimo jiné i Tomáš Rajchl. | foto: RealFood

V době, kdy každý výživový poradce tvrdí něco jiného, je těžké vyznat se v tom, co je pro lidské tělo dobré, a co naopak není. Na jednom se však shodnou: rozhodně nedoporučují hladovět. A právě na pocitu hladu postavila svou marketingovou kampaň nejedna firma nabízející potravu formou instantního nápoje. Nápoje, který podle mnohých výrobců může svým obsahem živin nahradit normální stravu.

Největší konkurence? Kvalitní strava

Před pěti lety to byl Soylent, o dva roky později český nápoj Mana  a letos v lednu se ke světovému boomu přidal ještě tuzemský RealFood. Nová značka přišla kromě obvyklých slibů v podobě nejvyšší kvality a vyváženého obsahu nápoje také s tím názorem, že sebelepší instantní nápoj nemůže nahradit normální potravu 

„Největší konkurencí je pro nás kvalitní strava, jakou je například steak s avokádem a kouskem brambor. S touhle konkurencí se ale bít nebudeme a ani nechceme,“ tvrdí Tomáš Rajchl, který stojí v čele dva roky starého projektu za několik milionů korun.

Mana z Čech putuje do vesmíru. Letos se začne vyrábět v USA

Instantní nápoj, do jehož vzniku vedoucí projektu sám investoval a na kterém spolupracoval mimo jiné s českou společností Artifex instant či japonskou firmou Rivers, by podle Rajchla neměl sloužit jako náhražka stravy, ale spíše jako alternativa v nouzi. 

„Člověk často vynechává jídla, protože si není schopný zajít do kantýny nebo si něco uvařit doma a vzít si to do práce. Takových lidí je většina,“ míní Ivan Zach, prezident Aliance výživových poradců, který se výživě věnuje přes 40 let.

„Když bude mít člověk na výběr mezi kvalitním steakem se zeleninou z babiččiny zahrady a instantním nápojem, jakým je RealFood, vždy mu doporučím, aby sáhl po steaku,“ konstatuje Rajchl. Svůj nápoj však považuje za dobrou alternativu pro ty, kteří na takové jídlo nemají čas a jsou ochotni za jeden instantní oběd zaplatit zhruba 80 korun. Prodejné balení pak vychází na 2 100 korun.

Desítky tun a zahraniční trh

První výrobní fáze produktu činila 3,5 tuny, za rok chce Rajchl vyrobit desítky tun instantního prášku, který se poté, co jej otestuje na českých spotřebitelích, chystá expandovat na zahraniční trh a rozšířit do kamenných obchodů. „Češi jsou pro testování ideální, protože jsou velmi kritičtí,“ tvrdí.

Fotogalerie

Světový boom funkčních potravin odstartoval před pěti lety s již zmiňovaným produktem Soylent vyvinutým inženýrem Robertem Rhinehartem. V návaznosti na něj vznikaly další podobné instantní nápoje či kaše. Některé výrobky však musely být později staženy z prodeje poté, co se u části zákazníků vyskytla nevolnost.

Rajchl je stejně jako ostatní výrobci přesvědčený o tom, že při konzumaci jeho výrobku žádné nebezpečí nehrozí. „Kdyby šel člověk do takových extrémů, že by toho vypil šest litrů za den, tak by mu asi nebylo úplně dobře. Ale to by nebylo po ničem,“ vysvětluje Rajchl, který jediné potenciální riziko vidí v zatížení ledvin kvůli nadměrné konzumaci bílkovin. „Není ale možné, aby toho někdo tolik vypil,“ dodává.

Kritici proti tomuto typu potravy také argumentují tím, že se u jeho spotřebitelů vytrácí sociální život spojený s konzumací jídla v restauracích. Na druhou stranu to, jakým způsobem, jak moc a jestli vůbec se instantní nápoje rozhodne zákazník konzumovat, je svobodná volba každého člověka.

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Cestující ve vlacích si připlatí. České dráhy už od prosince zdraží jízdné

Ilustrační snímek

České dráhy se změnou jízdního řádu zdraží jízdné. Od 9. prosince si cestující na krátkých vzdálenostech připlatí jednu...

Úklid, renovované záchody. Pivovary našly prostý recept na zvýšení tržeb

Ilustrační snímek

Vymalovat, dát nové stolečky na zahrádku, navonět toalety nebo udělat společenskou akci s kýtou šunky v hlavní roli se...

Další z rubriky

Facebook si údajně objednal nenávistné články, měl tak odvádět pozornost

Ilustrační snímek

Sociální síť Facebook si podle deníku The New York Times najala PR firmu, která měla za úkol pomocí článků na internetu...

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

Česká mise v Šanghaji: dohody v Číně uzavře PPF i průmyslník Strnad

Panorama Pudongu v roce 2013

Při pohledu na prezidenta Miloše Zemana hrajícího na piano by se mohlo zdát, že česká delegace přijela do Šanghaje za...

Najdete na iDNES.cz