Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Start-up lidem usnadňuje výběr a koupi nového vozu. Pořídí ho z obýváku

  18:27aktualizováno  18:27
Výběr nového vozu bývá zdlouhavý proces. Start-up Carismo ho chce lidem usnadnit. Projekt chce umožnit lidem vybrat si auto spolu s parametry opravdu on-line. Ale ani v tomto případě to však zatím neumí na sto procent. Přestože jeho zakladatelé takové ambice mají.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Reuters

„Jsou zákazníci, kteří vědí přesně, co chtějí, nepotřebují jít k dealerovi. A my bychom jim to rádi umožnili. Jenže výrobci aut zatím tenhle způsob prodeje neumožňují, chtějí mít showroomy, kde auta předvedou. To z našeho pohledu není moc inovativní,“ říká jeden ze zakladatelů služby Marek Moravec.

Nakonec si tedy stejně všichni zákazníci musí dojít k dealerovi. Carismo, které funguje podobně třeba jako Heureka, však umožní nejen srovnat nabídky, ale také přímo navolit konfiguraci u jednotlivých modelů. Jako je třeba výkon, motor nebo barva.

Pokud člověk ještě není rozhodnut, jakou značku by chtěl, jen navolí parametry, a Carismo mu dá na výběr tři čtyři vhodné modely. Dnes je za tím živý člověk, ale v budoucnu by to dělala umělá inteligence. „Polovina lidí, kteří k nám přicházejí, ještě neví, jaký vůz by si chtěli pořídit,“ říká Moravcův kolega Jakub Kábrt.

Portál má v nabídce přes třicet značek, zastoupeny jsou všechny hlavní v Česku. Spolupracuje zatím se 150 dealery. Od února, kdy služba v novém hávu odstartovala, se už přes ní prodala tisícovka nových aut s průměrnou cenou 580 tisíc korun. Z jedné čtvrtiny šlo o vozy s automatickou převodovkou. „Postupně bychom chtěli prodávat zhruba 500 aut měsíčně, tedy zhruba tolik co největší dealeři,“ říká Moravec.

Provize od dealerů

Klient za služby nic neplatí, Carismo dostává provizi od dealerů, která se obvykle pohybuje kolem jednoho procenta z ceny vozu. „Pro dealery je to výhodné, odpadá jim část marketingových nákladů na získání klienta. Přivádíme mu už hotového, rozhodnutého zákazníka,“ říká Moravec.

Carismo získalo loni prostřednictvím komunitního financování na serveru Fundlift tři miliony korun. Portál tehdy nabízel jen ojetá auta, předem prověřená. Každou nabídku tehdy doprovázel kompletní protokol z technické prohlídky.

Ale jak říkají zakladatelé Carisma, s transparentností nakonec vlastně narazili, klienti prý tento přístup moc neocenili. Spousta lidí podle nich kontrole nevěřila, měli potřebu ji na vlastní náklady opakovat.

„Na každé ojetině se něco najde, ať už je to poškrábaný blatník, nebo uvolněné čepy, které bude za půl roku třeba vyměnit. My jsme to vždy měli uvedeno v protokolu, jenže tím jsme vlastně dali kupujícím eso do rukávu a oni chtěli další slevu. Autobazary o takových věcech obvykle mlčí,“ říká Kábrt.

Kvůli tomu docházelo k velkému tlaku na marži. Carismo si tehdy účtovalo zprostředkovací poplatek 7 900 korun za každou transakci, platil ho napůl prodávající a kupující a zahrnoval i onu servisní prohlídku. Autobazary si obvykle přirážejí k prodávanému autu vyšší částky.

Kábrt s Moravcem se tak vrhli na prodej nových aut, od kterého si slibovali rychlejší růst. „Už když jsme žádali investory o peníze, říkali jsme, že chceme prodávat i nová auta. Jen jsme možná nečekali, že to přijde tak rychle,“ dodává Moravec. Věří ale, že se doba, kdy budou znovu nabízet ojetiny, vrátí.

Mladí podnikatelé nyní rozjíždějí jednání o dalším investičním kole. „Mluvíme se soukromými investory, konkrétní číslo zatím nemůžeme říci, ladíme byznys plán na další fázi,“ říká Moravec.

Cílem je rozšířit počet dealerů v Česku i těsně za hranicemi, kde mohou mít vozy v tuzemsku nedostupné. A také plánují další služby, které doprovázejí celý životní cyklus auta, jako pojištění nebo služby, které měří efektivnost využívání auta či upozornění na blížící se technickou prohlídku či svolávací akce.



Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Vetešnictví skomírají, ale po některých věcech je stále sháňka

Známé vetešnictví na Újezdě zavírá.

Po revoluci se s vetešníky roztrhl pytel. Poměrně jednoduchý byznys lákal podnikatele na lehce vydělané peníze. Tento...

Za stokorunu více než 200 tisíc. Sázky na MS dosáhly rekordních 3 miliard

KDO JI ZÍSKÁ? Vyhrají finále mistrovství světa fotbalisté Francie, nebo...

Sázky na fotbalové MS dosáhly v Česku zhruba tří miliard korun, dosud rekordní Euro 2016 tak překonaly o více než...

Bude pršet, zdražíme deštníky. O cenách zboží v e-shopech rozhodují roboti

Digitální cenovky v obchodě Tchibo na Zličíně.

Do Česka míří západní trend automatizace cenotvorby. O zboží v obchodech rozhodují počítače. Výsledná cena může být...

Najdete na iDNES.cz