Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Start-up lidem usnadňuje výběr a koupi nového vozu. Pořídí ho z obýváku

  18:27aktualizováno  18:27
Výběr nového vozu bývá zdlouhavý proces. Start-up Carismo ho chce lidem usnadnit. Projekt chce umožnit lidem vybrat si auto spolu s parametry opravdu on-line. Ale ani v tomto případě to však zatím neumí na sto procent. Přestože jeho zakladatelé takové ambice mají.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Reuters

„Jsou zákazníci, kteří vědí přesně, co chtějí, nepotřebují jít k dealerovi. A my bychom jim to rádi umožnili. Jenže výrobci aut zatím tenhle způsob prodeje neumožňují, chtějí mít showroomy, kde auta předvedou. To z našeho pohledu není moc inovativní,“ říká jeden ze zakladatelů služby Marek Moravec.

Nakonec si tedy stejně všichni zákazníci musí dojít k dealerovi. Carismo, které funguje podobně třeba jako Heureka, však umožní nejen srovnat nabídky, ale také přímo navolit konfiguraci u jednotlivých modelů. Jako je třeba výkon, motor nebo barva.

Pokud člověk ještě není rozhodnut, jakou značku by chtěl, jen navolí parametry, a Carismo mu dá na výběr tři čtyři vhodné modely. Dnes je za tím živý člověk, ale v budoucnu by to dělala umělá inteligence. „Polovina lidí, kteří k nám přicházejí, ještě neví, jaký vůz by si chtěli pořídit,“ říká Moravcův kolega Jakub Kábrt.

Portál má v nabídce přes třicet značek, zastoupeny jsou všechny hlavní v Česku. Spolupracuje zatím se 150 dealery. Od února, kdy služba v novém hávu odstartovala, se už přes ní prodala tisícovka nových aut s průměrnou cenou 580 tisíc korun. Z jedné čtvrtiny šlo o vozy s automatickou převodovkou. „Postupně bychom chtěli prodávat zhruba 500 aut měsíčně, tedy zhruba tolik co největší dealeři,“ říká Moravec.

Provize od dealerů

Klient za služby nic neplatí, Carismo dostává provizi od dealerů, která se obvykle pohybuje kolem jednoho procenta z ceny vozu. „Pro dealery je to výhodné, odpadá jim část marketingových nákladů na získání klienta. Přivádíme mu už hotového, rozhodnutého zákazníka,“ říká Moravec.

Carismo získalo loni prostřednictvím komunitního financování na serveru Fundlift tři miliony korun. Portál tehdy nabízel jen ojetá auta, předem prověřená. Každou nabídku tehdy doprovázel kompletní protokol z technické prohlídky.

Ale jak říkají zakladatelé Carisma, s transparentností nakonec vlastně narazili, klienti prý tento přístup moc neocenili. Spousta lidí podle nich kontrole nevěřila, měli potřebu ji na vlastní náklady opakovat.

„Na každé ojetině se něco najde, ať už je to poškrábaný blatník, nebo uvolněné čepy, které bude za půl roku třeba vyměnit. My jsme to vždy měli uvedeno v protokolu, jenže tím jsme vlastně dali kupujícím eso do rukávu a oni chtěli další slevu. Autobazary o takových věcech obvykle mlčí,“ říká Kábrt.

Kvůli tomu docházelo k velkému tlaku na marži. Carismo si tehdy účtovalo zprostředkovací poplatek 7 900 korun za každou transakci, platil ho napůl prodávající a kupující a zahrnoval i onu servisní prohlídku. Autobazary si obvykle přirážejí k prodávanému autu vyšší částky.

Kábrt s Moravcem se tak vrhli na prodej nových aut, od kterého si slibovali rychlejší růst. „Už když jsme žádali investory o peníze, říkali jsme, že chceme prodávat i nová auta. Jen jsme možná nečekali, že to přijde tak rychle,“ dodává Moravec. Věří ale, že se doba, kdy budou znovu nabízet ojetiny, vrátí.

Mladí podnikatelé nyní rozjíždějí jednání o dalším investičním kole. „Mluvíme se soukromými investory, konkrétní číslo zatím nemůžeme říci, ladíme byznys plán na další fázi,“ říká Moravec.

Cílem je rozšířit počet dealerů v Česku i těsně za hranicemi, kde mohou mít vozy v tuzemsku nedostupné. A také plánují další služby, které doprovázejí celý životní cyklus auta, jako pojištění nebo služby, které měří efektivnost využívání auta či upozornění na blížící se technickou prohlídku či svolávací akce.




Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

VIDEO: V každém z nás je sportovec. Ruzyňské letiště fandí olympionikům

V každém z nás je kus sportovce

Letiště Václava Havla Praha vytvořilo sérii tří virálních videí, kterými podporuje české sportovce v Jižní Koreji. Tři...

Vyděšená mrkev nabádá děti k pití alkoholu. Britové zatrhli reklamu Aldi

Mrkev Kevin v reklamě Aldi má děsivé vize. Vidí duchy. Podle regulátora ale...

Z britských obrazovek musela zmizet reklama s roztomilou animovanou mrkví jménem Kevin. Zelenina, která se úspěšně...

Prodávat kostku másla za 90 korun byla zlotřilost, říká majitel Madety

Předseda představenstva a generální ředitel Madeta a. s. Milan Teplý.

Majiteli českobudějovické Madety Milanu Teplému sice bude příští rok v březnu 70 let, ale podnik stále řídí pevnou...

Najdete na iDNES.cz