Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Start-up lidem usnadňuje výběr a koupi nového vozu. Pořídí ho z obýváku

  18:27aktualizováno  18:27
Výběr nového vozu bývá zdlouhavý proces. Start-up Carismo ho chce lidem usnadnit. Projekt chce umožnit lidem vybrat si auto spolu s parametry opravdu on-line. Ale ani v tomto případě to však zatím neumí na sto procent. Přestože jeho zakladatelé takové ambice mají.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Reuters

„Jsou zákazníci, kteří vědí přesně, co chtějí, nepotřebují jít k dealerovi. A my bychom jim to rádi umožnili. Jenže výrobci aut zatím tenhle způsob prodeje neumožňují, chtějí mít showroomy, kde auta předvedou. To z našeho pohledu není moc inovativní,“ říká jeden ze zakladatelů služby Marek Moravec.

Nakonec si tedy stejně všichni zákazníci musí dojít k dealerovi. Carismo, které funguje podobně třeba jako Heureka, však umožní nejen srovnat nabídky, ale také přímo navolit konfiguraci u jednotlivých modelů. Jako je třeba výkon, motor nebo barva.

Pokud člověk ještě není rozhodnut, jakou značku by chtěl, jen navolí parametry, a Carismo mu dá na výběr tři čtyři vhodné modely. Dnes je za tím živý člověk, ale v budoucnu by to dělala umělá inteligence. „Polovina lidí, kteří k nám přicházejí, ještě neví, jaký vůz by si chtěli pořídit,“ říká Moravcův kolega Jakub Kábrt.

Portál má v nabídce přes třicet značek, zastoupeny jsou všechny hlavní v Česku. Spolupracuje zatím se 150 dealery. Od února, kdy služba v novém hávu odstartovala, se už přes ní prodala tisícovka nových aut s průměrnou cenou 580 tisíc korun. Z jedné čtvrtiny šlo o vozy s automatickou převodovkou. „Postupně bychom chtěli prodávat zhruba 500 aut měsíčně, tedy zhruba tolik co největší dealeři,“ říká Moravec.

Provize od dealerů

Klient za služby nic neplatí, Carismo dostává provizi od dealerů, která se obvykle pohybuje kolem jednoho procenta z ceny vozu. „Pro dealery je to výhodné, odpadá jim část marketingových nákladů na získání klienta. Přivádíme mu už hotového, rozhodnutého zákazníka,“ říká Moravec.

Carismo získalo loni prostřednictvím komunitního financování na serveru Fundlift tři miliony korun. Portál tehdy nabízel jen ojetá auta, předem prověřená. Každou nabídku tehdy doprovázel kompletní protokol z technické prohlídky.

Ale jak říkají zakladatelé Carisma, s transparentností nakonec vlastně narazili, klienti prý tento přístup moc neocenili. Spousta lidí podle nich kontrole nevěřila, měli potřebu ji na vlastní náklady opakovat.

„Na každé ojetině se něco najde, ať už je to poškrábaný blatník, nebo uvolněné čepy, které bude za půl roku třeba vyměnit. My jsme to vždy měli uvedeno v protokolu, jenže tím jsme vlastně dali kupujícím eso do rukávu a oni chtěli další slevu. Autobazary o takových věcech obvykle mlčí,“ říká Kábrt.

Kvůli tomu docházelo k velkému tlaku na marži. Carismo si tehdy účtovalo zprostředkovací poplatek 7 900 korun za každou transakci, platil ho napůl prodávající a kupující a zahrnoval i onu servisní prohlídku. Autobazary si obvykle přirážejí k prodávanému autu vyšší částky.

Kábrt s Moravcem se tak vrhli na prodej nových aut, od kterého si slibovali rychlejší růst. „Už když jsme žádali investory o peníze, říkali jsme, že chceme prodávat i nová auta. Jen jsme možná nečekali, že to přijde tak rychle,“ dodává Moravec. Věří ale, že se doba, kdy budou znovu nabízet ojetiny, vrátí.

Mladí podnikatelé nyní rozjíždějí jednání o dalším investičním kole. „Mluvíme se soukromými investory, konkrétní číslo zatím nemůžeme říci, ladíme byznys plán na další fázi,“ říká Moravec.

Cílem je rozšířit počet dealerů v Česku i těsně za hranicemi, kde mohou mít vozy v tuzemsku nedostupné. A také plánují další služby, které doprovázejí celý životní cyklus auta, jako pojištění nebo služby, které měří efektivnost využívání auta či upozornění na blížící se technickou prohlídku či svolávací akce.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Severně od Chebu, kousek od německých hranic, vznikají housle, violy, basy a...
Housle pro Ameriku, kytary pro Rusko. Český výrobce plánuje expanzi

V Lubech na Chebsku se rodí housle, violy, čela, kontrabasy a kytary. Za minulého režimu zásoboval podnik pod názvem Cremona všechny země RVHP, předloni...  celý článek

Společnost Witte Automotive přijme v Nejdku příští rok na jaře desítky nových
Montoven už je v Česku dost, naznačují politické strany před volbami

Dosud se Česko přetahovalo s okolními zeměmi o velké zahraniční investice, teď bude bojovat jen o některé – montovny přenechá jiným. Vyplývá to z programů...  celý článek

V rozvodně firmy ČEPS, provozovatele české přenosové soustavy, v Hradci u...
ČEPS krotí divoký proud z Německa. Spustil nové obří transformátory

Provozovatel české přenosové soustavy (ČEPS) v pátek v rozvodně v Hradci u Kadaně slavnostně zahájil provoz takzvaných PST transformátorů. Čtyři obří regulační...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.