Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ŘSD, iDNES.cz

Vláda kývla na rozvoj elektromobility, do lodní dopravy pošle 14 miliard

  • 13
Až na svém posledním zasedání vzala česká vláda na vědomí důležitou koncepci rozvoje vodních cest v ČR do roku 2023 a zároveň podpořila automobilový průmysl. Na poslední chvíli tak splnila svůj dluh vůči lodní dopravě i ekologicky šetrným automobilům.

Vláda v pondělí schválila Memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu v ČR a Akční plán o budoucnosti automobilového průmyslu v ČR. Týkají se například zavedení vysokorychlostního internetu podél dálnic, vypracování legislativy pro provoz autonomních aut a rozvoje sítě dobíjecích stanic. Řeší i vybudování speciálního polygonu pro testování autonomních vozidel.

Schválení obou dokumentů vzápětí uvítala Škoda Auto. „Oceňujeme dialog, který pomůže zajistit budoucnost automobilového průmyslu jako klíčového odvětví ekonomiky tváří v tvář nastupujícím trendům v oblasti elektromobility, autonomního řízení nebo digitalizace,“ uvedl Zdeněk Štěpánek z největší tuzemské automobilky.

„Chceme-li udržet konkurenceschopný automobilový průmysl, neobejdeme se bez intenzivní a dlouhodobé spolupráce s vládou. Nástup elektromobility, autonomního řízení a digitalizace si vyžádá konkrétní opatření na straně vlády, od koncepcí přes legislativu až po technické vzdělávání,“ upozorňuje předseda Průmyslové sekce Hospodářské komory ČR Zdeněk Petzl.

Stát podpoří elektromobily

„Je důležité, aby nezůstalo u obecných proklamací: v materiálu se hovoří o podpoře výzkumu a vzdělávání, a to v době, kdy vysoké školy usilovně žádají o prostředky,“ dodává Vojtěch Opleštil z PricewaterhouseCoopers Česká republika a říká: „Trochu nevyvážený se mi zdá důraz na podporu prodeje elektromobilů.“ Stát teď bude řešit, jestli nákup elektromobilů podpoří třeba zrychlenými odpisy nebo daňovou úlevou, případně i osvobozením od dálničních poplatků. 

Podpis Memoranda o budoucnosti automobilového průmyslu v České republice je první takto komplexní materiál. „Proto představuje důležitý startovací bod pro nastavení prostředí, ve kterém bude možné rozvíjet nové technologie a postupy,“ dodává Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG. Bude podle něj důležité, aby se s myšlenkami Memoranda ztotožnila i nová vláda, která vzejde z podzimních voleb.

Chybějících 7 miliard do Fondu dopravní infrastruktury však dělí vláda nepřidala. Ministr dopravy Dan Ťok tak chce v příštím roce zahajovat nové stavby i za pomoci půjček.

Prodlouží se vltavská a labská vodní cesta

Díky vůbec první koncepci vodní dopravy může pokračovat i příprava vodních staveb v celkové výši 14 miliard Kč. Nechybí mezi nimi plavební stupeň v Děčíně, splavnění Labe v Přelouči, lodní zdvihadla na Slapské a Orlické přehradě nebo prodloužení Baťova kanálu z Hodonína až do Kroměříže. 

„Vláda dala mandát celé sérii dlouhodobě připravovaných akcí pro lepší splavnost Labe, Vltavy i Baťova kanálu,“ řekl MF DNES mluvčí ředitelství Vodních cest Jan Bukovský. „Plánujeme odstranit nesplavné úseky vodních cest, které přerušují stávající síť. Prodloužíme vltavskou a labskou vodní cestu na 338 kilometrů,“ doplnil Dan Ťok.


Elektromobil