Internet je reklamní fenomén i trpaslík

Nejdynamičtěji rostoucím reklamním trhem bude v příštím roce internet. Příjmy reklamy mají vzrůst z letošních předpokládaných 105 milionů korun o 81 procent na 190 milionů korun. Letos má dosáhnout podíl internetové reklamy na všech reklamních výdajích 0,8 procenta, příští rok by to mělo být už 1,3 procenta. V letošním roce by měly reklamní výdaje inzerentů vyšplhat na částku 13,33 miliardy korun, zatímco v příštím roce 14,1 miliardy, tedy o 6 procent více. Údaje přinesla společnost IP Praha, od září ARBOmedia.net Praha.

V loňském roce zaplatili zadavatelé reklamy médiím a reklamním agenrurám 12,66 miliard korun.

Hlavním faktorem, který reklamní trh v loňském a letošním roce ovlivňoval, byla ekonomická recese. Hlavnímu, tedy televiznímu trhu, neprospělo ani loňské odloučení TV Nova od dodavatelské organizace ČNTS.

V letošním a příštím roce bude na příjmy z reklamy pozitivně působit pokračující ekonomické oživení a s tím spojené roustoucí výdaje domácností.

„K tomu přispěly i kampaně typu ‚Nakupujte, i když nemáte hotovost‘ a aktivita leasingových firem. To zvrátilo původně opatrné výhledy z počátku roku,“ vysvětluje generální ředitel ARBOmedia Michael Richter.

Do výsledků se příznivě promítly i letošní dvě významné sportovní akce - fotbalové mistrovství Evropy a letní olympijské hry, které podle Richtera navýšily reklamní balík řádově o desítky milionů.

Získat zákazníky se budou snažit zejména telelekomunikační společnosti, protože od 1. ledna bude liberalizován telekomunikační trh a své sítě FWA v pásmu 26 MHz spustí tři nové firmy.

U tištěných médií dochází podle ABROmedia ke koncentraci vydavatelů, na druhé straně se rozrůstá množství titulů, které jsou tak stále více zaměřeny na určitou cílovou skupinu čtenářů.

Specializace probíhá z toho důvodu, že klesá počet čtenářů připadajících na jedno číslo. „Patrná je také snaha dostat se blíž k cílovému publiku formou regionálních či tématických příloh,“ míní Regina Sehnalová z marketingu ARBOmedia.

„Oživení místních trhů a lokální reklamy by se mělo příznivě odrazit také v příjmech rádií. U tohoto média může být dynamika růstu hlavně v bohatších regionech větší něž v celonárodním měřítku,“ říká Sehnalová, podle níž by letos měly celkové výdaje do rádií vzrůst o 5,5 procenta na 960 milionů.

Až na několik výjimek, jako jsou například webové portály atlas.cz či centrum.cz, nejsou zatím příliš aktivní internetové společnosti, tentokráte v roli zadavatele reklamy.

Výraznější reklamní vlnu, která by Českou republiku přiblížila úrovni obvyklé v západní Evropě, lze čekat zřejmě až příští rok.