"Kdy a s jakým výsledkem jednání skončí, dnes nedokáži odhadnout, " říká Stádník. "Nakonec může připojení zlevnit i zdražit," říká.
Jediné, na čem se dnes dokáží všichni shodnout, je to, že současný systém placení za internet už zastaral. Jde o model nejméně čtyři roky starý, který nepočítal s tím, že lidé budou stále více telefonovat mobilními přístroji a pevné telefonní linky ovládne internetový provoz. Ten stále roste a přínos z toho chtějí mít všichni.
Český Telecom, přes jehož ústředny se k internetu z domova připojuje většina lidí, tvrdí, že chce jen to, co mu náleží. Tedy pokrytí nákladů a přiměřený zisk. "Dá-li se vůbec v tomto případě o něčem takovém mluvit," řekl nedávno generální ředitel Přemysl Klíma.
Bylo to v době, kdy se Telecom snažil představit nový model účtování. Ten spočíval v tom, že bude za prvních deset minut internetového spojení místo 1,40 koruny za minutu ve špičce účtovat 1,24 koruny, což byla cena za připojení k ústředně.
Další zprostředkovatelé (tedy alternativní operátoři nebo poskytovatelé internetu) nechť si pak přidají podle svého uvážení. "To celou věc zpřehlední. Každý dostane účet, ze kterého bude jasné, kolik komu platí," řekl Klíma.
Šéf telekomunikačního úřadu ovšem Telecomu takový postup zatrhl s tím, že ho musí projednat s ostatními operátory. I ti se chtějí na internetovém trhu podílet a vytvořit konkurenční prostředí.
"Cenový model nemůže vzniknout na základě rozhodnutí či diktátu jednoho, ale musí jít o dohodu všech," komentoval šéf Contactelu Michal Čupa.
Právě konkurence vedla již dříve k tomu, že někteří poskytovatelé internetu začali lidem nabízet přístup do elektronického světa "zdarma" (ve skutečnosti dostávali část peněz za připojení, které lidé platí Telecomu).