Internet: nepozornost se může prodražit

  • 27
Máte podezřele vysoký účet za telefon? To se může snadno stát. Při prohlížení internetu stačí stáhnout z prohlížených stránek na první pohled neškodný prográmek, bez kterého by to údajně nešlo. Stačí třeba chvilka nepozornosti při prohlížení lechtivějších stránek a účet naskakuje mnohem rychleji.

Rozdíl poznají všichni při vyúčtování. Místo ani ne dvaceti korun za hodinu se po přesměrování na jinou linku tarif rázem změní na šedesát korun, ale za minutu. Účty jsou pak tisícové.

Jde o takzvané přesměrování připojení z klasické na takzvanou žlutou linku, která je výrazně dražší, obvykle jde právě o 60 korun za minutu.

Obdobné případy se objevily už zhruba před dvěma lety, kdy se na některých internetových serverech, například s erotickým obsahem, objevily odkazy, které buď přesměrují modem počítače na žlutou linku, nebo do některé exotické země.

Český Telecom eviduje 920 případů, kdy se účet za telefon místo běžných stokorun pohyboval v průměru kolem deseti tisíc.

Reklamovat? Není co. Zákazník souhlasil s podmínkami při stažení programu. Telecom i ostatní operátoři proto upozorňují: "Při prohlížení jakýchkoliv stránek je nutné pečlivě číst podmínky. Zmínka o ceně bývá dobře schovaná."

Proto Telecom vyhodnotil dosud všechny reklamace jako neoprávněné. "Nemůžeme zákazníkům reklamace uznávat, protože účtované hovory se prokazatelně uskutečnily," vysvětluje ředitel pro péči o zákazníky v Telecomu Milan Dorko.

Podle něho firma může zákazníky pouze upozorňovat na podezřelá volání.

Proto ve své síti Telecom omezil volání na linku začínající trojčíslím 900 na deset minut, smluvně po provozovatelích linek požaduje zveřejnění informace o ceně a zároveň se snaží zákazníky upozornit v případě nenadálého zvýšení účtu.

Telecom zároveň požádal ostatní operátory, aby bránili nevyžádaným spojením.


Témata: počítač, Reklamace